Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMS feilmeldinger som forsvant..

Startet av Mdah, torsdag 02. juni 2022, klokken 16:31

« forrige - neste »

Mdah

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 09:50
Kunne vært interessant å se estimert reell SOC når bilen viser 100%. Når ble bilen din produsert/levert? Innbiller meg at overgangskabelen til canbus skiftet plugg en gang i 2015. Jeg har til den "gamle" typen.

Hvor holder du til? Om du er i nærheten av eller skal forbi nordvestlandet OG har gammel type plugg kan jeg hjelpe med en avlesing :)

EDIT: Et bilde av pluggen, og det kan avklares på rappen...

Bor på Lørenskog, så det er et stykke unna dessverre. Bilen ble utlevert mars 2015, så jeg skal ha 12-pin adapterkabel i følge denne Finn annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207367303. Har bestilt kabelsett/OBD2 adapter, men det tar noen dager før ankomst vil jeg tro. Har også diskutert litt på Teslamotorsclub og noen hevder det er 50/50 om man får cappet batteri eller ikke (når det skiftes på garanti). Her er en som har litt info på et cappet 90 Kwh batteri. Jeg har identisk Typical range rekkevidde@100 % (399km/248 miles).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-85kwh-battery-for-my-2013-p85.181716/page-28#post-5926619

Får lest av med Scan My Tesla ila av få dager :)
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Spennende. Post nominal fullpack og maks cellespenning like før fulladet da, så slipper jeg å ligge våken om natta og gruble  ;D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 17:44
Spennende. Post nominal fullpack og maks cellespenning like før fulladet da, så slipper jeg å ligge våken om natta og gruble  ;D

Håper du fikk sove  :D Fått utstyr til å kjøre SMT. Stats er som følger:

Bilen er fulladet 100 %:
SOC: 91.1 %
SOC Min: 92.4%
SOC UI: 91.6 %
Battery voltage: 347V
Cell volt avg: 4.137Vc
Cell volt max: 4.139Vc
Cell volt min: 4.134Vc
Cell diff: 0.005Vcd
Cell imbalance 5.19 mV
Nominal full pack: 87.3kWh
Nominal remaining: 80 kWh
Energy buffer: 5.0kWh
Usable remaining: 75 kWh
Rated range: 499km
Typical range: 399km
Full rated range: 541km
Full typical range: 433km

Batterispenning rett før 100%:
Cell volt avg: 4.188Vc
Cell volt max: 4.196Vc
Cell volt min: 4.177Vc

Cappet batteri og tenker det er ok. :)


2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Det der skal du være fornøyd med ja. Lett 4-6 mil mer rekkevidde enn gamle batteriet det der, alt etter kjøreforholdene :)

Mdah

Nå har jeg fått testet det nye batteriet på lading og det er i alle fall full fart tilbake på Superlader...
Har også ladet AC, 3 fas 32A. Det ble angitt 32/32A + 230V i bil og app, men fikk ikke mer enn 14 kW. Tidligere har jeg fått 22kW (dobbeltlader). Noen som vet om ladestolper kan levere mindre strøm når det står slik (32/32A)? Eller kan Tesla ha tuklet litt med ombordladerne når de skiftet batteri?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

BMW850

Sitat fra: Klykken på fredag 03. juni 2022, klokken 13:14
Sitat fra: cairnz på fredag 03. juni 2022, klokken 12:57
Hvor er det jeg leser om dette superlader-nedsatt-effekt? Mener at min 85D ladet vesentlig raskere på SC for noen år siden. #hijack-tråd :)
Her kan du fordype deg: https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
I all hovedsak ble både kapasitet og ladehastighet strupet på grunn av en spontanbrann i en parkert bil i Kina. For å forhindre at dette skjedde med flere biler gjorde tesla tiltak i mai/juni 2019 og bilene ble vesentlig dårligere. De åpnet opp kapasiteten i batteriene igjen etter noen måneder, dog. Men ladehastighet forble dritt.

Sitat fra: Mdah på fredag 03. juni 2022, klokken 10:00
Sitat fra: Klykken på fredag 03. juni 2022, klokken 08:33
Aner ikke hvordan ventetidene er, men jeg krysser fingrene for at du får et 90-batteri og full fart på superlader. :)

Ja! Har tenkt tanken, men tør nesten ikke håpe på det. Nest beste er kanskje den nye 350V 85 pakken, men er usikker på om de setter dette inn i performancebiler (P85D).
Fikk beskjed om at de skulle vurdere batteriets stand/bruksmønster og så skulle man få nytt batteri som var minst like bra som det gamle eller bedre. Har passet bra på det vil jeg si. Sjelden ladet til 100 %, aldri gått tomt, og det har ikke mer enn 65 000 km bak seg. Ikke så mye superlading heller, hvis man kan kalle det "superlading" siden 2019 da  ::)
350V-pakken tror jeg er forbeholdt ikke-performance av 4WD, men kan benyttes på de øvrige modellene. Må imidlertid understreke ordet tror her, da jeg ikke har noen kilder på det.

For min del er noe av det mest beklagelige og provoserende at Tesla ALDRI har kommet med en begrunnelse på hvorfor de strupet batteriene i 2019. Hverken offisielt eller uoffisielt. Derimot har jeg skriftlig fra en service-advisor som tydeligvis forsnakket seg at det ble gjort for at batteriene skulle holde (ut garantitiden). Dette er blant annet tatt med i den pågående rettssaken mot Tesla.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

692

Du kan få 'opgradet' bil til en 90'er for ca. 7.000 NOK, de gør det via en SW opdatering og så har du fuldt batteri til rådighed og din bil vil i Tesla være en 90'er og ikke en 85'er going forward.

Jeg fik tilbudt 'opgraderingen' på min P85DL, men da den ikke er cappet, så gad jeg ikke give så mange penge for at der stod P90DL i instrumentbordet.

Min P85DL har 434 km v. 100% typical

Mdah

Sitat fra: 692 på lørdag 20. august 2022, klokken 10:56
Du kan få 'opgradet' bil til en 90'er for ca. 7.000 NOK, de gør det via en SW opdatering og så har du fuldt batteri til rådighed og din bil vil i Tesla være en 90'er og ikke en 85'er going forward.

Jeg fik tilbudt 'opgraderingen' på min P85DL, men da den ikke er cappet, så gad jeg ikke give så mange penge for at der stod P90DL i instrumentbordet.

Min P85DL har 434 km v. 100% typical

Ok, interessant. Jeg ser dog ingen oppdateringsopsjoner i appen. Må kanskje kontakte Tesla?
Nå lader jeg imidlertid til 95 %, og får bra fart mot 100% (som er rundt 91% egentlig) og er happy med det. Er nok sjelden jeg egentlig trenger de ekstra km de 7ooo NOK ville gitt, men er kanskje lurt å gjøre de da jeg vil forsikre batteriet når garantitiden går ut. Da kan ingen nekte for at det er et "ekte" 90 batteri ved ev erstatning :)
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

692

Ja, du skal kontakte et Tesla Service Center.

Mdah

Kan bekrefte at det lar seg gjøre å bestille oppgradering for de som har cappet batteri. Det frigjøres ca 7 kWh og man oppgraderer fra en 85 til 90 for ca 9000 NOK inkl mva. Alt fikses pr. remote av et  "Configuration team" ble det sagt :)
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

petersv

Bra muligheten finnes for en ok pris. Det kan tenkes at det øker bruktverdien på bilen. Hvis man ikke trenger de siste 7kWh, kan man sette ladegrensen høyere, uten å skade batteriet.

Muffinman

I praksis vil nok de færreste ha nytteverdi av topplading som uansett går fryktelig tregt på hurtiglader. Og rekkevidden med capping er jo betydelig.

petersv

Ja, bruksverdien er lav, men reell gjensalgsverdi er nok betydelig. 90-biler ligger ganske langt over 85 på finn om dagen.

692

Sitat fra: petersv på onsdag 07. september 2022, klokken 13:20
Ja, bruksverdien er lav, men reell gjensalgsverdi er nok betydelig. 90-biler ligger ganske langt over 85 på finn om dagen.

Korrekt - men det er jo en 90, selvom der står 85 på den :-) Stelth 90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA