Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra Passat GTE til TMY: Erfaringer etter 3/4 år

Startet av 2jan, onsdag 01. juni 2022, klokken 22:25

« forrige - neste »

2jan

Jeg er stort sett veldig fornøyd med å byttet ut min Passat GTE med en Tesla Model Y LR, men har noen negative erfaringer å dele for spesielt interesserte:

- Selv om skjermen er ganske intuitiv savner jeg CarPlay-funksjonen fra Passaten, det er rett og slett en bedre opplevelse enn det Tesla selv klarer å lage. Det nærmeste er å kanskje å bruke Spotify-appen, men den er jo avhengig av premium abbonement snart, og det er slett ikke alltid den fungerer (og er låst mot en bruker). Savner feks podcast app.
- Det er ikke intuitivt hvordan bilen tenker hvem som setter seg inn og skal kjøre. Innimellom tror den at det er min kone istedenfor meg og motsatt, selv når vi er alene og den andres telefon er langt vekke.
- Rattet har etter min smak litt for liten diameter og jeg skulle ønske det også var tynnere.
- Svingradius er veldig dårlig
- Tesla har mye å gå på ift bedre automatiske vindusviskere. Ved lett yr starter de ikke i det hele tatt og det tar lang tid fra en sprut aktiverer de. Dette var VW langt bedre på.
- Når jeg kjører i tunneler under andre veier tror bilen jeg kjører i gatene over. Jeg kjører daglig gjennom tunneler med 80 km/t fartsgrense under byen der det er 30 km/t grense. Innimellom ønsker cruise-control å redusere hastigheten midt i tunnel og auto-styring går ikke an å bruke her av samme grunn.
- Noen ganger setter cruise-control ned farten når en kjører inn i ny sone (feks fra 80 til 60), men det er slett ikke alltid. Rett og slett lite konsekvent her og dermed ikke mulig å stole på. Øker den noen gang farten dersom en går motsatt vei?

geear

Når det gjelder profilvalg, sjekk at mobilen din faktisk er knyttet til profilen din. Jeg føler meg gaaanske sikker på at min var det lenge, men så en periode så begynte den å velge madammen sin profil da vi begge var i bilen, selv om jeg kjørte. Med en gang hun kom så begynte setet å gå.. prøvde å prioritere min egen "nøkkel" (mobil) høyest, funket ikke det heller, så oppdaget jeg at den faktisk ikke var knyttet mot noen profil lenger. Etterpå har det vært normalt igjen. Kan hende noen har trykket det bort hos oss, eller at det har forsvunnet med en oppdatering eller lignende. Måtte iallfall legge det til.


turfsurf

Sitat fra: 2jan på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:25
- Noen ganger setter cruise-control ned farten når en kjører inn i ny sone (feks fra 80 til 60), men det er slett ikke alltid. Rett og slett lite konsekvent her og dermed ikke mulig å stole på. Øker den noen gang farten dersom en går motsatt vei?
CC juster kun farten hvis du kjører med AP (TACC+Autostyring) på. Den fungerer slik at den justerer både opp og ned farten hvis den tror fartsgrensen endrer seg, men den justerer aldri farten høyere enn det du opprinnelig satte den til.

Dvs hvis du setter den til 70 så justerer den til 50 når du kommer til en 50 sone, men går det da over til 80 sone vil den ikke justere opp til 80 men til 70. Kan på ett vis skjønne tankegangen, men skulle gjerne kunne justere maksfart etter aktivering av CC. F.eks sette den til 90 i 50 sone selv om den ikke vil kjøre mere enn 10 km/t over fartsgrensen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

CC justerer også farten hvis den plutselig finner ut at det er 40 i 110-sona, selv om jeg har slått av alt som kan minne om justering iht fartsgrenser. Har også opplevd at den gjør det uten at det kommer opp et skilt som signaliserer 40++. Ubrukelig opplegg som får meg til å revurdere hele bilen hver gang jeg er på langtur, særlig forbi Brumunddal, og særlig om jeg kjører med passasjerer eller hengerlass (da er det som kjent ikke mulig å skru på AP, men justere farten det klarer den fint likevel).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

RuneW

Sitat fra: 2jan på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:25
- Rattet har etter min smak litt for liten diameter og jeg skulle ønske det også var tynnere.

Nostalgisk?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men seriøst, det er smak og behag, ja. Når jeg setter meg inn i vår andre bil, føles det som å styre en ferje, med det digre rattet  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på fredag 03. juni 2022, klokken 09:52

Men seriøst, det er smak og behag, ja. Når jeg setter meg inn i vår andre bil, føles det som å styre en ferje, med det digre rattet  :laugh:
Enig. Når man har blitt vant til 3/Y rattet så blir vanlige ratt som å kjøre lastebil.

Personlig kan jeg ikke fordra tynne ratt (hatet rattet i i3en), men som du sier, en smakssak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. juni 2022, klokken 10:29
(hatet rattet i i3en)
Haha, jeg og! Og vi har i3en enda i daglig bruk, da den er helt uten tvil det absolutt billigste fremkomstmiddelet vi noen har eid. Tilnærmet 0 vedlikeholdsutgifter siden 2014.

Digger rattet i Y. Kunne ellers tenkt meg enda simplere "ratt". Yoke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på fredag 03. juni 2022, klokken 10:36
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. juni 2022, klokken 10:29
(hatet rattet i i3en)
Haha, jeg og! Og vi har i3en enda i daglig bruk, da den er helt uten tvil det absolutt billigste fremkomstmiddelet vi noen har eid. Tilnærmet 0 vedlikeholdsutgifter siden 2014.

Digger rattet i Y. Kunne ellers tenkt meg enda simplere "ratt". Yoke.
i3en var en fantastisk bil. Kunne t.o.m. levd med rattet og den upålitelige ACCen, men mangel på rekkevidde og AWD gjorde at vi valgte å selge.

Ellers enig ang. Yoke, men kunne klart meg uten touchknappene på rattet som i S/X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA