Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusert ladehastighet ved flere enn to hurtigladinger pr dag?

Startet av persa, mandag 09. mai 2022, klokken 09:16

« forrige - neste »

persa

En fotnote i en pressemelding fra Toyota spesifiserer at mer enn to hurtigladinger pr dag kan redusere ladehastigheten (se uthevet del i teksten under):

SitatCharging times are estimated based on ideal charging conditions. As temperatures decrease below 50 degrees Fahrenheit, charging time will increase significantly. Drive battery level and condition, charger specifications and DC charging more than twice per day also can negatively affect charging time. DC charging may not work on AWD bz4x when the temperature is below 32 degrees Fahrenheit.

Det står jo ikke noe om hvor mye en slik reduksjon kan være, så vanskelig å si om det får noen praktiske konsekvenser, men virker jo litt rart at ladehastighet reduseres ved flere hurtigladinger? Kan det være relatert til å begrense degradering på batteriet i forhold til den lange garantien?

Se hele pressemeldingen her: https://pressroom.toyota.com/five-things-to-know-about-the-all-electric-toyota-bz4x/
Tesla Model 3 LR
Kia Soul EV Exclusive

syklisten

Det var jo veldig rart å ha en slik presisering - men enda verre er den setningen om at lading kanskje ikke vil fungere under 32 grader fahrenheit. Det vil si 0° celcius.  :o

Daniel_0007

Sitat fra: syklisten på mandag 09. mai 2022, klokken 11:54
Det var jo veldig rart å ha en slik presisering - men enda verre er den setningen om at lading kanskje ikke vil fungere under 32 grader fahrenheit. Det vil si 0° celcius.  :o

Ja veldig, tviler på at hurtiglading ikke vil funke, vil tippe ladehastigheten blir treg aka coldgate, syns det er bra de sier på forhånd at de ikke har mulighet til å forvarme batteriet før lading i motsetning til Huyndai som ikke sa noe på forhånd på Ioniq 5
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Denne bilen er en såkalt "Compliance car", litt som den dårligste tesla 3 som aldri lå åpent for bestilling. Max 8000 stk skal selges i usa i år. Da kan de si at "de også har en elbil".

kennethdelbekk

Fenstad
2022 Model Y
2014 Modell S85 (Solgt)
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

turfsurf

Sitat fra: kennethdelbekk på lørdag 28. mai 2022, klokken 09:19
Ta en titt på denne videoen så skjønner man at Toyota ikke leverer som de burde.   
Dette er jo batteriet levert av CATL. I Europa får man bare Panasonic, som ihvertfall skal ha 50% høyere maks. Men ja, ellers var dette helt latterlig. Vår gamle i360Ah ladet med like høy snittfart opp til 80%. Og mye kjappere selvfølgelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kennethdelbekk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. mai 2022, klokken 21:37
Sitat fra: kennethdelbekk på lørdag 28. mai 2022, klokken 09:19
Ta en titt på denne videoen så skjønner man at Toyota ikke leverer som de burde.   
Dette er jo batteriet levert av CATL. I Europa får man bare Panasonic, som ihvertfall skal ha 50% høyere maks. Men ja, ellers var dette helt latterlig. Vår gamle i360Ah ladet med like høy snittfart opp til 80%. Og mye kjappere selvfølgelig.

aha, så det kan bli annerledes i Europa. Jeg tviler kanskje på at de gjør det annerledes, dette er nok Toyota som gjør alt de kan for at batteriet skal vare lengst mulig. 
Fenstad
2022 Model Y
2014 Modell S85 (Solgt)
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

hELgenen

Sitat fra: kennethdelbekk på lørdag 28. mai 2022, klokken 09:19
Ta en titt på denne videoen så skjønner man at Toyota ikke leverer som de burde.   



https://www.youtube.com/watch?v=8TzCMsKd8s8

Det påstås der at mange elbil eiere vil starte hurtiglading fra under 10% og lade til over 80%. En påstand jeg ikke helt henger med på. Aldri gjort det selv og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Forøvrig anser jeg at peak hastighet gir lite mening,det er snitt over ladesesjon som betyr noe. Og mhp batteri levetid og degradering så er det vel lite hensiktsmessig og gå dypt eller høyt på prosentskalaen samt begrense hastighet. Selv foretrekker jeg 50 eller 75 kW ladere over 150++ kw da samlet tid på lader uansett ikke blir uvettig forskjellig,samt at batteriet ikke blir pushet opp mot sin grense.

Jeg vil jo tro at  også Toyota kunder er konservative i sin tilnærming slik at de kanskje har en oppførsel mhp hurtiglading slik jeg har med mine elbiler.Således er det ikke sikkert Toyota kunder vil oppleve at bilens tekniske begrensninger mhp.lading vil oppleves negativt.

Jeg opplever for egen del at denne konservative holdningen til Toyota bare er et pluss. Nå står jeg ikke i kø for en Toyota,men personlig blir jeg ikke skremt av det jeg leser.

Faktisk har jeg ofte tenkt at det hadde vært ønskelig å begrense hastighet på hurtiglading for å skåne batteriet.




turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. mai 2022, klokken 08:37

Det påstås der at mange elbil eiere vil starte hurtiglading fra under 10% og lade til over 80%. En påstand jeg ikke helt henger med på. Aldri gjort det selv og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Under 10% er vel ganske sjelden ja. Men over 80% er ganske vanlig. Har ladet en del på Ionity (20-30 ganger) det siste året, og har for vane å gå og titte på ladefart og SOC på bilene som står og lader (Ionity viser begge deler på stolpene), og veldig mange lader tilnærmet fullt.

Med Toyota sin tilnærming vil det ta latterlig lang tid. Folk flest bryr seg ca 0 om hvor lenge de okkuperer en ladestolpe. Har sett biler bli satt på lading hvor snøen knapt har blitt skrapt av frontruta, og batteriet er dypfrossent.

Så takk til Toyota for bidrag til enda mere kø på hurtigladerne. Håper alle operatører innfører både parkeringsgebyr (ferdigladet) og tidskomponent for lading over en viss tid på hurtigladere (40 minutt som noen har).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. mai 2022, klokken 09:47
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. mai 2022, klokken 08:37

Det påstås der at mange elbil eiere vil starte hurtiglading fra under 10% og lade til over 80%. En påstand jeg ikke helt henger med på. Aldri gjort det selv og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Under 10% er vel ganske sjelden ja. Men over 80% er ganske vanlig. Har ladet en del på Ionity (20-30 ganger) det siste året, og har for vane å gå og titte på ladefart og SOC på bilene som står og lader (Ionity viser begge deler på stolpene), og veldig mange lader tilnærmet fullt.

Med Toyota sin tilnærming vil det ta latterlig lang tid. Folk flest bryr seg ca 0 om hvor lenge de okkuperer en ladestolpe. Har sett biler bli satt på lading hvor snøen knapt har blitt skrapt av frontruta, og batteriet er dypfrossent.

Så takk til Toyota for bidrag til enda mere kø på hurtigladerne. Håper alle operatører innfører både parkeringsgebyr (ferdigladet) og tidskomponent for lading over en viss tid på hurtigladere (40 minutt som noen har).

Utviklingen går jo heldigvis motsatt - at man betaler for mengde energi - ikke tid og i mindre grad effekt også.
Tror ikke den jevne Toyota kunden vil gi kø - de lader vel sikkert det meste hjemme uansett.

Dette med kø er noe jeg aldri helt har forstått - at man kanskje 10-12 ganger i livet må vente 30 min eller noe slikt høres jo ut som verdens undergang for enkelte. Det er jo ikke det og en må se det i perspektiv.  Forøvrig håper jeg at destinasjonsladere blir mer vanlig ; da det ikke gir kø og sparer batteriet i samme slengen.

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. mai 2022, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på søndag 29. mai 2022, klokken 09:47
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. mai 2022, klokken 08:37

Det påstås der at mange elbil eiere vil starte hurtiglading fra under 10% og lade til over 80%. En påstand jeg ikke helt henger med på. Aldri gjort det selv og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Under 10% er vel ganske sjelden ja. Men over 80% er ganske vanlig. Har ladet en del på Ionity (20-30 ganger) det siste året, og har for vane å gå og titte på ladefart og SOC på bilene som står og lader (Ionity viser begge deler på stolpene), og veldig mange lader tilnærmet fullt.

Med Toyota sin tilnærming vil det ta latterlig lang tid. Folk flest bryr seg ca 0 om hvor lenge de okkuperer en ladestolpe. Har sett biler bli satt på lading hvor snøen knapt har blitt skrapt av frontruta, og batteriet er dypfrossent.

Så takk til Toyota for bidrag til enda mere kø på hurtigladerne. Håper alle operatører innfører både parkeringsgebyr (ferdigladet) og tidskomponent for lading over en viss tid på hurtigladere (40 minutt som noen har).

Utviklingen går jo heldigvis motsatt - at man betaler for mengde energi - ikke tid og i mindre grad effekt også.
Tror ikke den jevne Toyota kunden vil gi kø - de lader vel sikkert det meste hjemme uansett.

Dette med kø er noe jeg aldri helt har forstått - at man kanskje 10-12 ganger i livet må vente 30 min eller noe slikt høres jo ut som verdens undergang for enkelte. Det er jo ikke det og en må se det i perspektiv.  Forøvrig håper jeg at destinasjonsladere blir mer vanlig ; da det ikke gir kø og sparer batteriet i samme slengen.
Det hender rett som det er at jeg starter lading fra under 10 %. Har vært 2 ganger at jeg har ankommet lader i turtle mode, ok ikke lengre så rekkevidden. Siste gangen var det dog beregnet, for jeg viste jeg ville rekke frem, og jeg ikke hadde mulighet/ønske om å stoppe på tur dit jeg skulle, hvor jeg ikke fikk AC-ladet i mellomtiden. Men som sagt, jeg viste hvilke ladere jeg ville rekke. Godt å ha en bil der man kan stole å "gjettometeret".

Dette er selvsagt unntak, for ofte så rekker man ikke å nå stasjon med så lite igjen, så da starter gjerne lading et sted mellom 5 og 20 %, og gjerne så nært 10% som mulig. Å trille inn på lader med over 20 % SoC, med mindre man vet det er siste gode ladestasjon man når, ser jeg på som uaktuelt.

Greit man skal ta hensyn til batteriet, men når produsenten har lagt inn buffer, så forventer jeg at det er godt nok. Og med 64 kWh netto + buffer og lavt forbruk, når jeg gjerne lengre på 5 % enn andre når på 20 %+.  Så i mitt tilfelle har jeg altså mange mil rekkevidde selv på 5 % rest. Og da hopper jeg ikke til å lade før behovet er reelt, med mindre jeg naturlig tar en pause et sted der det er mulig å lade samtidig.

Derimot er bilen min treg på slutten, så stopper nesten alltid på 80 %, og tar heller en ladesesjon ekstra. Det sparer jeg greit med tid på. Å lade til 100 % har jeg gjort en gang, bare for å teste, og en eller to ganger fordi ladestasjonen var tom for andre, og jeg ikke hadde det travelt (skulle hente noen på flyplassen, og var ute i god tid).

I Norge så er det svært sjeldent så langt unna en lader, at man har behov for å lade helt opp. Og nettopp pga det, og og at det er dårlig kutyme, så har jeg liten sans for at folk opptar ladere unødvendig, om det kan blokkere for nestemann. Spesielt på dager og tidspunkter der trykket er stort, så bør man vise hensyn ekstra hensyn.

Det betyr ikke at man viker fra pumpa om man er på 60+ dersom man trenger rekkevidden, men at man tilnærmet uansett stopper på 80 % når man er i deler av landet med god lade-dekning, og det er i de mest aktive timene.

Men at folk hater kø og blir irritert om man føler man står der og kaster bort tid med å vente på andre, har jeg full forståelse for. Vi har tross alt Murphy's lov (alt som kan gå galt, går galt), og så har vi "loven om følgefeil" som gjør at man havner i en strøm av "feil og forsinkelser".

Da blir det absolutt ikke bedre at man ser folk bruker mer tid på å lade de 10-20 siste prosentene, enn hva de brukte opp til 80 %. Og så legger jeg merke til at mange som ikke klarer å se at andre irriterer seg over at de lader til 100 %, gjerne er de største hissigproppene om det er de som må vente. Det er altså noe om å klare å se seg selv i speilet.

Ha respekt for andres tid, og at de kanskje har ferger eller andre ting som de må nå, selv om det er ferie og at man mener man må stresse ned.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Vet ikke hvordan andre lader - men starter alltid over 20% og slutter alltid før 80% - som oftest i området 30 opp mot 60% - bare en enkel påfyll underveis. Dermed blir stoppet maksimalt 10-20 min.

Å beregne 1 stopp istedenfor 2 synes jeg er bare stress da man setter seg i en posisjon der en defekt lader eller kø kan ødelegge turen underveis. Og skal man lade lite så er jo 50 Kw ladere like greie å bruke som 150 kw ladere eller høyere. Og man lager heller ingen større kø ved å lade ofte, men lite. Skulle det være kø et sted man hadde tenkt å lade fra f.eks 30 til 60% - så har man også fleksibiliteten til stoppe på neste lader isteden. Det eneste man taper er litt tid samlet sett på turen - men totalt sett mindre stress.  Og til slutt er det jo ofte slik at enkelte ladere har større belegg enn andre - men med litt større fleksibilitet på når man lader så kan man ofte unngå de som har stort belegg. Har siden 2014 bare opplevd kø en eneste gang - da kjørte jeg 10km til neste lader og null kø der. Så jeg har i realiteten aldri blitt plaget med ladekø.

Det behøver å bli slik at Toyota kundene skal lage kø på laderene langs veien fordi de lader tregt - det gjelder heller å tilpasse adferden slik at den tiden man står ved en lader uansett er relativt kort...

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. mai 2022, klokken 09:47
Under 10% er vel ganske sjelden ja. Men over 80% er ganske vanlig. Har ladet en del på Ionity (20-30 ganger) det siste året, og har for vane å gå og titte på ladefart og SOC på bilene som står og lader (Ionity viser begge deler på stolpene), og veldig mange lader tilnærmet fullt.

Ja, er det det blant erfarne elbilister? Jeg beregner normalt å komme frem til neste ladestopp med 10% igjen på batteriet, en del ganger betyr det at den går litt under. 10% er mer enn god nok margin om jeg kjenner veien og jeg kan uansett justere kjørestil underveis ved behov. 10% holder også til stort sett alt av potensielle omkjøringer, og med dagens hurtigladetetthet går det som regel an å stoppe tidligere også ved behov.

Jeg må nok opp på minst tre hender for å telle antall ganger jeg har kommet frem til hurtigladeren med 0km igjen på rekkeviddemåleren ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. mai 2022, klokken 19:16

Ja, er det det blant erfarne elbilister? Jeg beregner normalt å komme frem til neste ladestopp med 10% igjen på batteriet, en del ganger betyr det at den går litt under.
Nei, og de fleste som kjører elbil nå definerer seg ikke som elbilister, bare som bilister.

Selv stopper jeg der det passer med lunsj. Det er kun på veldig lange turer, turer med henger eller kjøring på motorvei det er behov for å stoppe etter ladebehov med TM3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jeg starter OFTE fra under 10% og ofte til 80%. Tipper jeg har startet under 10% flere ganger enn over. Hyppigheten har nok gått ned etter Model Y, men med X75D var det omtrent regelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA