Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på lading fra stikk?

Startet av Regen, tirsdag 31. mai 2022, klokken 08:45

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 01. juni 2022, klokken 09:56
Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
Ja, selv om en vedsag kan trekke kanskje tre ganger så høy effekt som den er ratet til i startøyeblikket, så er dette en veldig mye snillere last med tanke på varmgang enn elbillading. Vedsagen slås gjerne av og på, og har uansett om den står på kontinuerlig kun høy belastning akkurat når den sager over en kubbe, ellers spinner den fritt. Elbillading er høy belastning over LANG tid, slik at det kan bli veldig høy varme på dårlige kontaktpunkt, enten det er en klemme som ikke er dratt til skikkelig (kan og løsne over tid som følge av gjentatte oppvarminger/nedkjølinger) eller fordi det er dårlig kontaktflate/punkt mellom selve støpselet og stikkontakten. Kan skje for eksempel når kladden henger i stikkontakten. Av andre sammenlignbare laster så kan det være varmeovner, varmtvannsbereder og lignende, men felles for begge deler er at de sjelden står på mer enn en time eller to om gangen. Varmtvannsbereder er det nå nede i maks 1500 W på schuko, på tross av mye kortere belastning enn elbil.

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 01. juni 2022, klokken 09:56
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?
Hvis kursene/stikkontaktene er installert med formål lading av elbil (altså at du ikke ba om å få en generell stikkontakt til hva-som-helst), og det må stå i dokumentasjonen, enten det er kursfortegning eller annet), så er det ok å fortsette med også etter endringene. Hvis ikke er de faktisk ikke lovlige til regelmessig lading selv før de siste endringene. Da er det krav til maks 10A kurs på schuko og jordfeilbryter type B, og igjen må være satt opp med formål elbillading.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vurderer en elbil

Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 09:13
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
Enig.
Og som firmabil, som man må betale fordelsskatt av, så er det jo færre og færre fordeler, men mer og mer skatt.
Fossilbil

RJK

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 03. juni 2022, klokken 07:55
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 09:13
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
Enig.
Og som firmabil, som man må betale fordelsskatt av, så er det jo færre og færre fordeler, men mer og mer skatt.
Er den siste egentlig elbilspesifikk, eller går det på firmabil generelt?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vurderer en elbil

Sitat fra: RJK på fredag 03. juni 2022, klokken 10:37
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 03. juni 2022, klokken 07:55
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 09:13
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
Enig.
Og som firmabil, som man må betale fordelsskatt av, så er det jo færre og færre fordeler, men mer og mer skatt.
Er den siste egentlig elbilspesifikk, eller går det på firmabil generelt?
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, men skal forklare det slik jeg tror spørsmålet er.
Alle firmabiler som også kan brukes privat må skattes av. Det heter fordelsbeskatning, fordi det er en fordel at arbeidsgiver betaler bilen din og bilutgiftene dine for deg.

Fossilbiler betaler skatt av hele listeprisen, 100%, på bilen.
I fjor så måtte du skatte av 60% av listeprisen på elbil, mens i år må du skatte av 80%.
Du må altså betale mer skatt.

Enda fordelene med elbil er mindre enn med fossilbil, så får du skatteøkning med elbil firmabil.

Fordelsbeskatning....Fordelen, for den som har firmabilen, med elbil er jo mye mindre enn fordelen med fossilbil. Ergo burde fordelsbeskatningen vært mye mindre også.

Dersom du har fossilbil firmabil så slipper du å betale dyr bensin/diesel, dyre bompenger, forsikring, mer kostbare servicer hver 30.000 km. Dette er mange penger du som privatperson slipper å betale. Derfor er det en fordelsbeskatning på dette.

Med elbil så er det billigere drivstoff (selv om strømmen er dyr nå, så er det jevnt over billigere), billigere forsikring, billigere bompenger, billigere service og mye sjeldnere service. Så her blir fordelene veldig mye mindre enn med fossilbiler.

Fremdeles så er det jo slik at elbil har noen store ulemper:

Elbiler går kortere enn fossilbil før man må fylle på drivstoff. Og enda kortere om vinteren. Dette er jo absolutt ikke noen gode.

Du kan ikke lade når du vil, det er tross alt bensinstasjoner så og si over alt. Her må det mye mer planlegging til. I tillegg så er det ofte ladekø fordi det er få ladere og noen ladere er helt ødelagt slik at det ikke kan lades. Dette er ikke akkurat en gode.

Det tar veldig lang tid å lade opp bilen. Noen er riktignok nede i 30 min. Men i motsetning til fossilbil som bare bruker 5 min, så er ikke dette noen gode heller.

Alt dette gjør at fordelene blir sterkt redusert og man burde hatt mye lavere «fordels»beskatning.

Skjermet firmabilfradraget for de med elektrisk firmabil, da godet er begrenset i forhold til tilsvarende bensin/dieselbil.

Fossilbil

RJK

Takker for svaret, da ble jeg med ett klokere på hva du mente med færre fordeler og mer skatt.

Firmabil virker jo som er blitt "straffet" mere de senere år uavhengig av drivlinje, så dermed så jeg ikke relevansen. Men som sagt, nå fikk jeg med meg hva du spesifikt tenkte på. Forsåvidt greie synspunkter der, ja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Det er enda værre stelt med firmaelmotorsykkel. Der må leiekostnad på tilsvarende MC legges til grunn; og MC er generelt svært kostbart å leie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Noen tanker rundt de nye reglene:

- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?

- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?

Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

keepitsimple

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. juni 2022, klokken 16:40
Noen tanker rundt de nye reglene:

- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?

- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?

Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
Du trenger ikke følge NEK400 i det hele tatt. Du MÅ følge FEL. Det er mye jobb/vanskelig å dokumentere at du fulgt FEL uten å referere/følge NEK400. Derfor følger nesten alle elektriker NEK400 slavisk. Men det er ikke et krav.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

HaraldElBil

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:15
I prinsippet burde det vært rett, men det ville jo vært tilnærmet umulig å gjøre endringer på krav da. F.eks er det jo heller ikke tillatt å ha varmtvannsbereder tilkoblet med stikkontakt i nye installasjoner lenger, men det er ingen krav om å endre dette for eksisterende varmtvannsberedere - det ville jo vært en enorm jobb å bytte ut alle slike installasjoner i norge
Ikke umulig, bare en kostnad for den enkelte. Hvis varmtvannsbereder tilkoblet stikkontakt er farlig, så burde det få tilbakevirkende kraft. Og "alle" må ut med 2500 kr til elektriker for å få det koblet rett til koblingsboks.

Noen krav/forbedringer er kanskje litt mer drøye/omfattende enn andre så da må man isåfall velge om det skal være et krav, og om det skal få tilbakevirkende kraft. Også innenfor hva som er praktisk mulig såklart.

Kanskje man da, når man vedtar krav/normer, tenker seg litt om en og to ganger. Og da hadde kanskje 16A på 1.5 kvadrat aldri blitt tillatt.

Men ja jo, jeg skal innrømme at det kan være fordelaktig å snike inn oppgraderinger ved å oppgradere FEL/NEK.

Selv slapp jeg akkurat unna automatisk stoppekran og komfyrvakt da jeg moderniserte et kjøkken, men ny kurs med automatsikring var på 15A, ikke 16A. Eksisterende kurs kunne derimot få ny 16A-sikring siden den var eksisterende.

Wisd0m

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. juni 2022, klokken 16:40
Noen tanker rundt de nye reglene:

- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?

- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?

Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
For meg så virker det som man helt har glemt at det finnes noe annet enn shucko. Har foreløpig tilgode å høre om brente CEE-kontakter

HaraldElBil

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 09. juni 2022, klokken 13:48
For meg så virker det som man helt har glemt at det finnes noe annet enn shucko. Har foreløpig tilgode å høre om brente CEE-kontakter

Jeg vet ikke om CEE er laget med hyppige inn/utkobling av støpsel i tankene, men det slår meg som en mye bedre måte å ha et stikk på hvis man skal lade hjemme ja.

Dessverre koster en type 2 til CEE typ 4-5000 kroner.

Da kan man like godt kjøpe seg en ladestasjon til 2.990

hemi

de fleste plugger vel bare ladern inn og lar den henge? færreste tar den vel ut og inn hver dag?

jeg bruker mange hundre KW kontinuerlig på cee (datasenter), gjort i mange år.

Wisd0m

Sitat fra: hemi på fredag 10. juni 2022, klokken 11:56
de fleste plugger vel bare ladern inn og lar den henge? færreste tar den vel ut og inn hver dag?

jeg bruker mange hundre KW kontinuerlig på cee (datasenter), gjort i mange år.
Ja, laderen henger igjen hjemme 99,9 prosent av turene for de aller fleste.

HaraldElBil

Da er vi enige, at CEE burde være tillatt for å koble på en ladekabel :-) Synd denne ladekabelen er så dyr bare.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA