Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee - ustabilt

Startet av ElectricSoul, fredag 18. desember 2020, klokken 11:22

« forrige - neste »

ElectricSoul

Litt bekymra for Easee for tiden, nå har det vært opp og ned (soleklart mest ned) de siste 10 dagene med skytjenester. Lastbalansering fungerer ikke, og systemet går opp og ned, noe som blåser hovedsikringer hver gang skyen går ned, dersom man er avhengig av lastbalanseringen
Eease skylder på voksesmerter, noe som i og for seg er så, men det finnes jo ingen måte å justere oppførselen til boksen når den er offline, annet enn å kjøpe easees egen "equalizer", som i sin tur må erstatte tibbers pulse.

Dette berører alle kunder, og rettetid er ikke oppgitt.

'20 E-Soul

hELgenen

Løsningen fungerer rett og slett for dårlig! For meg ville den fungert perfekt om app KUN snakket med WIFI og ikke skyen. Jeg trenger ikke denne skyløsningen - den er for bedrifter og andre aktører som vil bruke min lader til f.eks å selge systemtjenester til nettet eller tilby meg en tjeneste fra 3 part. Jeg har kjøpt og betalt laderene selv (2 stk) og ønsker å disponere dem fritt slik jeg finner det best. Jeg skiter en lang marsj i hele skytjenesten.

Eassee selger en uavhengig boks:

https://easee-international.com/uk/accessories/equalizer/

som kan snakke direkte med laderene - men så vidt jeg forstår gir ikke denne boksen brukeren annet ekstra enn at den kan håndtere en sum maks begrensning mot hovedsikring. En ganske tullete egenskap i seg selv da de aller fleste nok har stor nok hovedsikring allerede og må forholde seg til kursen til laderen isteden.
Dersom jeg skulle ha en ekstra boks så måtte det være en jeg kunne bruke for å snakke direkte med laderene selv - for å styre dem SELV i forhold til aktuelt total forbruk i boligen, prisprofil på kraft osv...

Nei - synes easee må gå i tenkeboksen igjen

(Håper en i selskapet leser dette og får opp øyene for hva enkelte private kunder ønsker)

Amatøren

Sitat fra: hELgenen på fredag 18. desember 2020, klokken 12:26
Løsningen fungerer rett og slett for dårlig! For meg ville den fungert perfekt om app KUN snakket med WIFI og ikke skyen. Jeg trenger ikke denne skyløsningen - den er for bedrifter og andre aktører som vil bruke min lader til f.eks å selge systemtjenester til nettet eller tilby meg en tjeneste fra 3 part. Jeg har kjøpt og betalt laderene selv (2 stk) og ønsker å disponere dem fritt slik jeg finner det best. Jeg skiter en lang marsj i hele skytjenesten.

Lite sannsynlig at Easee leser her.

Oppfordrer alle til å legge ut krav om direkteløsning utenom skyløsning på Easee sin Facebook side.

Selv lastbalansering mot ledig kapasitet burde gå direkte fra strømmåler til ladere og ikke via skyløsning.

Statistikk kan vel alltids lagres i skyen, men ikke nødvendig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Barfot

Er i markedete for ladeboks på hytta og ser på Eassee med Equalizer.

Vi har kun 25 amp inn, 3-fas IT nett 230 volt, og hadde håpt å kunne sette opp en 20 amp sikring til ladeboks.
Men det hender jo at vi og skal lage mat etc som trekker endel strøm, så spørsmålet da er :

Vil Equalizer kunne bremse ned, ikke stoppe, lading til bilen når andre ting begynner å bruke strøm i hytta ?

Ser jo at de lover sol og grønne skoger på hjemmesiden, men er det slik i praksis også ?

(vil uansett strekke fram 4-leder til boksen og be om at den settes opp som 3-fas, selv om bilen vi har nå (I-Pace), kun kan lade på 1-fas.

Wisd0m

Sitat fra: ElectricSoul på fredag 18. desember 2020, klokken 11:22
Litt bekymra for Easee for tiden, nå har det vært opp og ned (soleklart mest ned) de siste 10 dagene med skytjenester. Lastbalansering fungerer ikke, og systemet går opp og ned, noe som blåser hovedsikringer hver gang skyen går ned, dersom man er avhengig av lastbalanseringen
Eease skylder på voksesmerter, noe som i og for seg er så, men det finnes jo ingen måte å justere oppførselen til boksen når den er offline, annet enn å kjøpe easees egen "equalizer", som i sin tur må erstatte tibbers pulse.

Dette berører alle kunder, og rettetid er ikke oppgitt.
Du sier jo løsningen selv. Ikke gjør deg selv avhengig av skyen og kjøp Equalizer. Med effekttariffer som skal innføres er det en for kritisk tjeneste til å ligge i skyen.

Tellus

#5
Har disse probeleme med Tibber å gjøre ? Var ikke klar over at Easee tilbyr smartlading. Lastbalansering gjøres så vidt jeg enten via Tibber (skybasert ?) eller Easee sin egen Equalizer løsning. Den siste er ikke skybasert.

hELgenen

Men kan man styre Equalizer time for time? I så fall kan jeg jo bare lage en egen algoritme basert på spotpriser og ønsket kwh ladet mellom to tidspunkt og dunke over resultatet av dette til Equalizer

Wisd0m

#7
Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:40
Men kan man styre Equalizer time for time? I så fall kan jeg jo bare lage en egen algoritme basert på spotpriser og ønsket kwh ladet mellom to tidspunkt og dunke over resultatet av dette til Equalizer
Nei, ikke noe smartladingsløsning (lading basert på strømpris) foreløpig. Foreslår å bare lade på timer fra kl. 23-06. Fra januar 2022 vil man uansett måtte betale effekttariff, så tipper fokuset går fra å lade fort i lavpristimer til å lade sakte via natten.

https://energiteknikk.net/2021/06/oed-vedtok-effekttariffene/

jkirkebo

Gammel tråd, men jeg plukker den opp igjen ;)

Er det noen som har Equalizer og kan forklare hvordan den virker / settes opp? Jeg tenker i forbindelse med de nye effekttariffene.

Eks.: Man har to stk. Easee Home og vil unngå å bruke mer enn 10kW effekt slik at man holder seg i intervallet 5-10kW for effektavgiften sin del. Kan man stille inn 10kW som et valg, eller er det kun mulig å velge strømstyrke i f.eks hovedsikringsintervaller (typ. 3x40A, 3x50A osv.)?

Hva om man har solcelleanlegg og det på et gitt tidspunkt mater 10kW ut på strømnettet. Vil man da med Equalizer kunne trekke 20kW til ladestasjonene om man starter lading?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Har en Easee lader samt Equalizer og jeg kan stille inn maks ampere både for lader og for Equalizer.  Du kan også stille inn ladeperiode.

pberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. juni 2022, klokken 22:29
Gammel tråd, men jeg plukker den opp igjen ;)

Er det noen som har Equalizer og kan forklare hvordan den virker / settes opp? Jeg tenker i forbindelse med de nye effekttariffene.

Eks.: Man har to stk. Easee Home og vil unngå å bruke mer enn 10kW effekt slik at man holder seg i intervallet 5-10kW for effektavgiften sin del. Kan man stille inn 10kW som et valg, eller er det kun mulig å velge strømstyrke i f.eks hovedsikringsintervaller (typ. 3x40A, 3x50A osv.)?

Hva om man har solcelleanlegg og det på et gitt tidspunkt mater 10kW ut på strømnettet. Vil man da med Equalizer kunne trekke 20kW til ladestasjonene om man starter lading?

Vet at det er en god del pågang mot Easee om å få effekt, og ikke bare strømstyrke som styreparameter på laderne. Anbefaler å ta kontakt med support der for å øke presset mot de på dette.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA