Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fryser dørene om vinteren?

Startet av MapleLeaf, søndag 29. mai 2022, klokken 18:35

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei,

Har en nabo med Tesla Model 3 som er plaget med at dørene / håndtaket fryser om vinteren. Er dette fremdeles et problem?

Tenker på å kjøpe en model 3, den vil bli brukt til hytten på fjellet om vinteren, så da bør helst dette være løst.

Innspill mottas med takk!

Olofm

Sitat fra: MapleLeaf på søndag 29. mai 2022, klokken 18:35
Hei,

Har en nabo med Tesla Model 3 som er plaget med at dørene / håndtaket fryser om vinteren. Er dette fremdeles et problem?

Tenker på å kjøpe en model 3, den vil bli brukt til hytten på fjellet om vinteren, så da bør helst dette være løst.

Innspill mottas med takk!

Det er nok fortsatt en utfordring med at håndtakene til dørene fryser. Løsning er å kjøre klimaanlegget på defrost litt før du skal inn i bilen. Det er designet slik at da kommer det luft også till håndtakene slik at disse er mulig å åpne. Finnes en del videor om dette på Youtube for å vise forskjell fra vanlig klima til defrost.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Kim-

Ordnes med et lite slag på dørhåndtakene
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

#3
Det er mange tusen som bruker Teslaene sine til hytta på fjellet. Håndtakene kan fryse (noe jeg har også opplevd like ofte på andre biler), men det er svært enkelt å løse på TM3/Y. Et lite dunk med håndflaten og man kan åpne døra. I praksis et "ikke-problem". Har hatt TM3 og Y med hytte på fjellet siden vinteren -19.
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-F907200E-A619-4A95-A0CF-94E0D03BEBEF.html#:~:text=Fjerning%20av%20is%20fra%20d%C3%B8rh%C3%A5ndtaket
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Silikon senhøstes på listene bak vinduene. Dørhåndtak opplever jeg lite problemer med så lenge bilen forvarmes.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DeepFu

Kommer litt an på de klimatiske forholdene. Hos oss, med svært varierende temperaturer og nedbørsfohold gjennom vinteren er det et sant helvete. En ting er at håndtakene fryser fast med underkjølt regn, i tillegg fryser vinduet fast i døra. Ladeluka har også frosset bom fast flere ganger.Men er det kaldt og relativt tørt ute går det stort sett greit.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

TorT

I appen er det eget valg. "Tin bil", det gjør nok susen.

Har ikke brukt det selv, fordi jeg bare nå nylig har lagt merke til det. Så jeg har bare brukt den vanlige vifte knappen hittil. En må sveipe opp for å få det fram.

mvh TorT

Mondeo

Er to forsjellige handtak. Har bilen chrom så er det de gamle og de er litt knotete på vinteren.
Har du "chrome-delete" så har du de nyere handtakene som kan trykkes innover for å knekke bort is og da er det ikke like stort problem.

Handyman

Mener bestemt at jeg også kunne trykke inn håndtakene på min mars -19 mod TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Tin bil fungerer bra, men uansett er det lurt med silikon på listene for å slippe å ødelegge de. Gjelder egentlig alle biler det. Smøre litt her og der også, feks hengsler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA