Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mot kjøreretningen

Startet av hanche, lørdag 28. mai 2022, klokken 22:00

« forrige - neste »

hanche

Det har sine sider å kjøre en bil som prøver å være smart:

Det bygges ny vei langs E6 fra Trondheim i retning Støren. Mens jeg kjørte på en ferdigbygd ny strekning, firefelts med midtrabatt, fikk bilen plutselig for seg at jeg kjørte mot kjøreretningen på en enveiskjørt vei! Det dukket opp et digert innkjøring forbudt-skilt i displayet i midtkonsollet, og en myndig damestemme fortalte meg at jeg nå kjørte mot kjøreretningen og for all del ikke måtte fortsette med det. Men det var jo helt feil. Det kunne vært artig å vite hvordan den kom til den konklusjonen. GPS-en er jo neppe nøyaktig nok til å si med sikkerhet hvilken side av en firefeltsvei du kjører på.

Heldigvis ga den seg nokså fort, rett nok uten å be om unnskyldning, men det var kanskje ikke å vente. Og jeg er glad for at den ikke bestemte seg til å stoppe bilen og nekte å kjøre videre før jeg snudde rundt. Det skulle tatt seg ut!

Har andre vært ute for dette? Det er første gang for meg, etter at jeg har hatt bilen i to år.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Kartet på Kia og Hyundai er vel ikke de jeg ville stolt mest på. Er en gate i Oslo Sentrum som jeg av og til kjører i, og hvor jeg av vane setter på navi på, selv om jeg kan ruta.

Der holder bilen på å tilte om jeg faktisk navigerer til å kjøre gata den eneste lovlige retningen, og slik har den holdt på lenge.

Jeg har absolutt null tiltro til at dette blir bedre ved software-oppgradering ved neste service heller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på søndag 29. mai 2022, klokken 00:03
Jeg har absolutt null tiltro til at dette blir bedre ved software-oppgradering ved neste service heller.
Jeg oppgraderte bare for noen dager siden (selvbetjening, se separat tråd), så jeg kan bekrefte at det ikke er bedre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

CyberMax

Litt sånn relatert til dette - så er jeg faktisk utrolig skuffet over at min -21 modell Soul ikke har "ekte" skiltgjenkjenning.

Ser dette har vært noe debattert forskjellige steder, men kan ikke gjøre annet enn å konkludere med at den ikke har det.

Med "ekte" skiltgjenkjenning, så mener jeg at bilens kamera faktisk klarer lese et skilt og oppdatere fartsgrense fortløpende. Det gjør den ikke, og man er fullstendig låst til bilens gjerne gamle og utdaterte gps på fartsgrenser. Det er lite "vi" får gjort det med det, da dette gjerne avhenger av hva disse store gps firmaene klarer å innhente av data fra norske kartverket (TomTom, Garmin, Google). De Norske dataene er vel neppe oppdatert på noe annet sted enn en gul lapp på et eller annet trafikkontor et eller annet sted når noe slikt skjer.

RJK

Kartene er nå en ting. Men det er fremdeles produsenten som bestemmer hvordan den skal tolke skiltene, og gjøre noe med dette, innenfor reglene i de forskjellige land/territorier.

Bilen min er i så måte "stokk dum", så den leser (som regel) skiltene og da viser disse i bilen, og slutter å mase på meg visuelt når den har lest skilt og er enig i at jeg kjører i lovlig hastighet.

Men der kartgrunnlaget er uenig, så går det relativt kort stund før den faller tilbake på hva programvaren/kartgrunnlaget tilsier, selv om den leste skiltet bare noe hundrede meter tidligere. Og da kommer de visuelle "klagene".

Mulig dette etterhvert blir bedre på biler som EV6, nye Niro EV, Ioniq 5, e-Soul og Kona, der de har online tilkobling og kan hente data utenfra, og i noen tilfeller og få oppdateringer over nett. Og selv om jeg kan få oppdateringer "gratis" til bilen i en viss periode, så tviler jeg dog på om dette kommer på disse "gamle" bilene.
Trøsten får være at selv premium-merkene sliter med dette. Faktisk unngår jeg noen av følgefeilene som disse "alltid oppkoblede" bilene sliter med.

Og jeg mistenker at dette bare delvis er GPS-samarbeidspartnerne sin skyld. Virker som alle bruker data fra samme kartverk, så forskjellen er hvor rask man oppdaterer fra kartverket.

Men kartverket oppdateres så alt for tregt, så selv om man får nytt kart, så mangler "nye" veier på både tredje og fjerde året etter åpning, og oppdaterte fartsgrenser kommer absolutt ikke noe raskere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: CyberMax på søndag 12. juni 2022, klokken 15:17
Litt sånn relatert til dette - så er jeg faktisk utrolig skuffet over at min -21 modell Soul ikke har "ekte" skiltgjenkjenning.

Ja, det er irriterende at den ofte viser feil fartsgrense i kartet. Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg: Én ting er å få fartsgrensen vist i kartet, en annen ting er hvis bilen begynner å mase når den tror man kjører for fort, og verst er det om den griper aktivt inn i kjøringen.

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste om bilen som bråbremset på motorveien fordi den så et 30-skilt på en vei som gikk parallelt med motorveien. Slikt blir det fort ulykker av.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på mandag 13. juni 2022, klokken 21:14
Sitat fra: CyberMax på søndag 12. juni 2022, klokken 15:17
Litt sånn relatert til dette - så er jeg faktisk utrolig skuffet over at min -21 modell Soul ikke har "ekte" skiltgjenkjenning.

Ja, det er irriterende at den ofte viser feil fartsgrense i kartet. Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg: Én ting er å få fartsgrensen vist i kartet, en annen ting er hvis bilen begynner å mase når den tror man kjører for fort, og verst er det om den griper aktivt inn i kjøringen.

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste om bilen som bråbremset på motorveien fordi den så et 30-skilt på en vei som gikk parallelt med motorveien. Slikt blir det fort ulykker av.
Heldigvis bremser ikke min, men den varsler at fartsgrensa falt til 30 og at jeg kjører alt for fort...

Var mye av tilsvarende, om ikke så lavt som 30, men fort 50, 60 og 70 i 110-sonen på nye deler av E18/E39 som ikke var inne i kartet for store deler av strekka. Dette var sommeren i forfjor (2020).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Grrr. I går kveld maste den om at jeg kjørte mot kjøreretningen igjen, i det jeg svingte inn i veien jeg bor i. Aner ikke hvorfor. Rett nok er det en 30 meter lang stump i den andre enden av veien som er enveiskjørt i motsatt retning, men hele resten av  veien er åpen for toveis trafikk. Og så står det et skilt der jeg svingte inn, Forbudt for motorkjøretøy, underskilt «Gjelder gjennomkjøring».

En dag kommer den til å skremme meg med å begynne å mase om dette på et sted jeg ikke er kjent. Da vil jeg jo begynne å lure på om jeg har oversett et skilt. Skulle ønske jeg kunne skru det av.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

syklisten

Sitat fra: hanche på onsdag 02. november 2022, klokken 22:35
Grrr. I går kveld maste den om at jeg kjørte mot kjøreretningen igjen, i det jeg svingte inn i veien jeg bor i. Aner ikke hvorfor. Rett nok er det en 30 meter lang stump i den andre enden av veien som er enveiskjørt i motsatt retning, men hele resten av  veien er åpen for toveis trafikk. Og så står det et skilt der jeg svingte inn, Forbudt for motorkjøretøy, underskilt «Gjelder gjennomkjøring».

Sett "Hjem" i bilen til gatekrysset rett før du kommer til veien din, så slipper du den der hver gang du navigerer hjem i hvert fall.
Når det gjelder skilt som gjelder gjennomkjøring så har ikke kartleverandørene all verdens til muligheter til hvordan de skal løse det. Hos TomTom er dette gjort mest smidig, synes jeg. Der blir man aldri navigert gjennom der, men hvis man navigerer til en adresse i den gaten så får du lov til det men får beskjed om at "your destination is in an area with restricted access".

hanche

Mja, men jeg navigerer aldri hjem. Jeg vet hvor jeg bor (har bodd her i 35 år), og kan veien hjem.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

syklisten

Sitat fra: hanche på torsdag 03. november 2022, klokken 16:31
Mja, men jeg navigerer aldri hjem. Jeg vet hvor jeg bor (har bodd her i 35 år), og kan veien hjem.

Beklager, ser ut som jeg misforstod, den varsler om dette selv om du ikke har en rute planlagt? Det har jeg aldri opplevd selv, er vel en funksjon vi ikke har i vår 2016-modell.

Ellers, jeg vet også hvor jeg bor men pleier gjerne å navigere til "hjem" når jeg er på langtur for å få opp ankomsttid.

Mener du det er feil i kartgrunnlaget kan det jo meldes inn til leverandøren. Vet ikke hva du har i din Soul.
Er det TomTom melder du det på https://tomtom.com/mapshare/tools/new/mapshare
Er det HERE tror jeg du melder det via denne linken https://mapcreator.here.com/

hanche

Det er nok HERE, så langt jeg vet. Takk for lenken. Jeg må myse litt mer på kartet i bilen før jeg er sikker på at det er det som er galt.

Men jeg mistenker sterkt at veien fra HERE via Kia til min bil er lang og kronglete. For eksempel tror jeg det tok år før nye E6 i Oppdal var på kartet i min bil. Men andre endringer kommer forbausende fort.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA