Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hongqi E-HS9 har plass til 3 bakovervendte barneseter

Startet av kirneh, lørdag 28. mai 2022, klokken 19:46

« forrige - neste »

kirneh

Hei.

Jeg har en Audi E-tron 2020 og den får tydeligvis ikke plass til 3 bakovervendte barneseter. Av den grunn ser vi på nye biler, og Hongqi E-HS9. I helgen testet jeg 7-seteren for å se om de tre setene på 2. rad kan få plass til 3 stk bakovervendte barneseter, og det gjør de når man fester med belte og ikke ISOFIX (Hongqi har bare 2 stk). Jeg har bare prøvd med beltemonterte, så mulig man kan anvende ISOFIX på ett eller to seter.

De tre setene er; Britax Römer Primo, Britax Max Way Plus, BeSafe Stretch (i midten). De tre setene passer godt for mine barn på 0, 2, og 4. Bilstolene er ikke festet, men satt ved siden av hverandre. At det skal gå fint å feste disse er verifisert av en butikk i Drammen (Gerd T Martinsen), gjennom fremvisning av bildene. Gerd T Martinsen AS selger barnestoler og lånte setene ut til meg (takk!).

BeSafe-setet i midten bruker en gulvstang som skyves mot forsetene for å gi bedre beinplass for barnet - og som bildene viser er det mer å gå på her.

Det ble litt for trangt for meg i førersetet med Britax Max Way Way Plus, men når jeg byttet om så Britax Primo (babysetet) var bak førersetet, gikk det fint. Jeg er 183 cm høy og 2. seterad var trukket helt tilbake.

Tenkte dette kunne være relevant for andre som ser på elbiler og vil ha bakovervendte bilstoler i baksetet.

kirneh

#1
flere bilder


kirneh

#3
sidebilde

BubbaJoFet

Har den ikke Isofix på 3dje rad? Da hadde jeg vurdert å kikke på NIO ES8, den har noe bedre kupe plass og andre seterad kan justeres. 3 bakovervendte vil passe på andre rad, med ett sete festet ved belte. Den en har også Isofix på begge nødsetene. ES8 har også mer bagasjerom enn EHS9. Skal en ha 7 seter så får en med luftfjæring hos NIO selv på innstegsmodellen, skal en ha 6 seter så er andre rad langt mer forseggjort hos Hongqi. (Nio har ikke ventilasjon, elektrisk justering mm for andre rad)

kirneh

Interessant - er du sikker på at det går tre bakovervendte på 2. rad på Nio? Testet selv?

BubbaJoFet

#6
Ikke testet selv, men hadde en 5008 tidligere, med 3 seter på andre rad med Isofix og det er bedre plass i NIOen. I 5008 hadde jeg mange kombinasjoner av 3 barneseter opp gjennom årene. Har hatt 5 voksne og 2 barn på tur i NIOen.
Legger ved ett bilde fra Cleantechica av bagasjerommet. https://cleantechnica.com/2021/09/06/nio-es8-eu-edition-review-finally-someone-is-on-teslas-level/ Du kan ikke vise dette vedlegget.

En må selvfølgelig teste og med sine seter.

kirneh

Du hadde rett - testet nå og det er bedre plass i Nio'en. Fikk plass til 2 stk BeSafe Stretch og en Britax Max Way Plus. Da hadde jeg god plass til meg selv på både førerplassen og passasjerplassen. Svært god plass faktisk. Verdt å notere seg at BeSafe setet også var makset ut for mest mulig benplass.



BubbaJoFet

#10
Så bra, ikke alltid jeg har rett, men har aldri opplevd en bil med bedre kupe plass enn NIO. Håper at prøvekjøring også faller i smak, er noen småting som irriterer i hverdagen, primært AVAS lyden opp til 32 km/t og en ikke helt finpusset navigasjon. Disse blir nok rettet opp i etterhvert, og har håpet til neste OTA, nå nummer 5 så langt i 2022. Er ett ganske samlet eierkor om å justere ned AVAS til 20 km/t.

Rekkevidden er ikke alt for ille, på landevei, selv om vinteren, kommer jeg ned i wltp, 20 kWh/100 km, tror netto batteri er 92 kWh, så en 350-400 km kan en fint beregne. Motorvei er det ca 25-30 kWh/100 km (avhengig av temp og ikke minst føre).

kirneh

Ja, det var noen småting. Radioen fungerte sjelden, ingen carplay eller spotify, irriterende lyd under 30kmt, mye knirk fra midtkonsollen, Nomi var ikke veldig flink til å ta kommandoer. Også sliter jeg med å finne forankringspunkter i gulvet/seteskinnen foran for å feste barnesetet. Håper Nio klarer å peke på et slikt punkt, eller så må vi kjøpe Hongqien. Nioen er mest logisk å velge ut fra objektive kriterier (hvis Nio finner noen fester), men men den har et veldig kjedelig utvendig design syns jeg.

BubbaJoFet

NOMI (stemmeassistenten) er meget bra på kommandoer til bilens systemer, alt som har med infotainment/Android...ikke fullt like bra. Åpne soltak, vinduer, justere temperaturen bak og foran osv fungerer perfekt.

Dessverre er Tidal integrasjonen begrenset til å søke opp artister, og radio kan en ikke styre med stemmen overhodet. Navigasjonen er ikke helt der den burde være, så stemmestyring bare øker frustrasjonen. Av infotainment er det kun ringe som funker sånn passe via stemmestyring.

Spotify er antagelig på todo listen, senere i år kan en oppgradere infotainment til neste generasjon HW.

App'en er dønn stabil, og en kan forvarme batteri uavhengig om bilen er tilkoblet lader eller ei. Klimaanlegget er helt fantastisk, varmer 30 grader på rundt 15 min.

Så håper de finner en løsning på festepunkt til barnesete, ES8 er en fin bil å leve med i hverdagen.

kirneh

Da fikk jeg svar og bilder. Det positive er at det fins steder man kan forankre setene. Det negative er at gulvet ikke er sterkt nok til å ha barneseter med støtteben i midtre sete på 2. rad, og heller ikke på noen av setene på 3. rad. Det var skuffende. Står også noe om det i instruksjonsmanualen. Svakt at man ikke tenker på dette når man lager bil til familier. Tilbake i tenkeboksen med oss.

BubbaJoFet

Det høres litt merkelig ut, bilen er designet for modulært/utskiftbart batteri så bør være sterkere i gulvet enn i elbiler hvor batteriet inngår i chassiset.
Rekker ikke å sjekke instruksjonene for etter pinsen, men sender til NIO via min fellow.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA