Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken fossilbil skal jeg kjøpe?

Startet av OhmPaPa, torsdag 26. mai 2022, klokken 15:19

« forrige - neste »

OhmPaPa

Kjører Tesla Model X og elsker den bilen. Har bestilt en ny Model S men den er det stor sannsynlighet for at dukker opp først etter at momsen kommer.

Så da har den tanken dukket opp at jeg kan avbestille TMS og heller kjøpe meg en grom fossilbil - sannsynligvis min aller siste.

Momsen presser vel min TMS opp i omtrent 1.5 mill. Så det er ca det budsjettet jeg har å rutte med. Samtidig tenker jeg at det er større prisfall på fossilbiler enn elbiler fremover. Så det er et poeng å velge en fossilbil som vil være populær på bruktmarkedet etterhvert. Og nyere brukt er minst like aktuelt som nye biler.

Min første tanke er en Mercedes S-klasse siden jeg har kjørt MB før. Men jeg tar gjerne i mot gode innspill.

Hvis noen mener det er helligbrøde å spørre om dette på et elbilforum er det greit - jeg kan spørre andre steder. Men samtidig er det relevant for forumet siden denne idéen kom etter at regjeringen planla å innføre momsen fra nyttår. Blir forbauset om det kun er meg som har tenkt denne tanken.

elektrolux

#1
Et vesentlig moment er bruken av den "nye" bilen?

Skal du frakte matpakken, og barnehagebarn i den, eller kun bruke den til de lystbetonte turene?

Det er nemlig ganske rimelig å velge en 10 år gammel entusiastbil, men den blir dyr i drift om den ikke kan avlastes for de daglige turene.

F.eks denne som forhandleren har 5 års reklamasjonsansvar på: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259968747

Perfekt årstall for å slippe unna Euro5 og alle problemene det medfører, og så har du 1,3 mill å bruke på familien og en bomfrie https://microlino-car.com/en/ til matpakketurene ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OhmPaPa

Ikke dumt. Kan i såfall beholde TMX'en til småkjøring.

geear

Hvorfor bytter du X-en hvis du elsker den?

Har også "bestilling" på en S LR og en plaid, hadde håp om at de kom med krok nå i ny utgave, men det håpet er forsvunnet, og nå blir de nok også sinnsvakt dyre.

Electric cars in Norway

Ref kopi av innleggsstarter kopi u der.....

Neida her tar vi opp alle tema.

Tenker du vil tape veldig mye på en ny MB S. Er du villig til det?

Hva med å få seg en elbil av et annet merke før mva slår inn. Mange av alt på Finn.no

Da vil du ikke tape så mye....

Kopi:
Hvis noen mener det er helligbrøde å spørre om dette på et elbilforum er det greit - jeg kan spørre andre steder. Men samtidig er det relevant for forumet siden denne idéen kom etter at regjeringen planla å innføre momsen fra nyttår. Blir forbauset om det kun er meg som har tenkt denne tanken

OhmPaPa

Sitat fra: geear på fredag 27. mai 2022, klokken 23:44
Hvorfor bytter du X-en hvis du elsker den?

Har også "bestilling" på en S LR og en plaid, hadde håp om at de kom med krok nå i ny utgave, men det håpet er forsvunnet, og nå blir de nok også sinnsvakt dyre.

Kanskje uklart formulert - men X'en beholdes uansett.

Mange fossilbiler som kjøpes nå vil sikkert falle mye i verdi. Så derfor prøver jeg å se hvilke som kanskje faller mindre enn snittet. F.eks. antar jeg en skjelden Ferrari holder seg mye bedre enn en Skoda Fabia. Ferrari er alt for dyrt og Fabia er ikke interessant. Så noe i mellom der et sted kan være et alternativ til en TMS.

Kanskje kommer Teslaen før nyttår. Kanskje finner jeg ingen fossilbil som oppfyller ønskene. Men jeg har altså begynt å se meg litt rundt siden Støre og co oppfordrer til dette.  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA