Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Autowinder på søndag 26. juni 2022, klokken 21:44
Sitat fra: RJK på søndag 26. juni 2022, klokken 13:21
Til siste del av kommentaren din, Ring 4.

Jeg tror du glemmer åt kapasiteten er tilnærmet sprengt gjennom sentrum. Og det alternativet som finnes, innbefatter en rekke mindre veier (smale og svingete) før man er tilbake på E6/E18 (alt etter hvilken retning man kommer fra).

Jeg har derfor stor tro på at en Ring 4 som ikke beveger seg veldig langt utenom Oslo, med tilstrekkelig hastighet og bredde, samt at den går så rett som mulig, vil være et svært attraktivt alternativ for mange.

Jeg ser selv for meg at jeg heller kjører en kort bit vestover for så å ta inn på denne og ut på E6'en nord for Lillestrøm et sted, fremfor å legge meg rett gjennom sentrum som i dag.

Det er tross alt den biten som går aller tregest om man kjører ca når alle andre kjører. Nå kvier jeg meg for å kjøre der på dager og tider jeg vet jeg vil støte på køen. Og om den avlaster sentrums-alternativene, dvs og Ring 3, så burde det og hjelpe på rushen frem til påkjøringen på den strekka.
Jeg kjører i sentrum ofte og har ikke glemt at kapasiteten er dårlig. Traséen jeg siktet til er denne jeg legger ved, som jeg mener er håpløs i denne sammenheng (øverste bilde). Traséen skissert på ring4.net (bilde 2)er et godt altenativ, sannsynligvis mye rimeligere og ville kunne trekke til seg mye trafikk fra sentrum. Men det er ikke alltid fornuft trumfer andre agendaer i politiske vedtak. Men enig med deg at det trolig er en meget god løsning.
Den øverste er vel nesten som ring 5 å regne, selv om den mangler halve ringen. ;) Ja, det er den jeg betegner som det mindre gode alternativet, for veien har per i dag ikke god nok kvalitet, og er 2-felts.

Det andre forslaget er langt bedre imine øyne, selv om jeg ikke er i mot at også den "Ring 5-veinen" og bør oppgraderes til Europavei-status.

Her må ringveien lages for å ta god kapasitet, og det vil si minst 4 felt, kanskje endog 6-felts. Da vil det kanskje løsne nok til at man kunne lagd sammenhengende kollektivfelt på eksisterende E18 gjennom Oslo.

Og fordi flere av transportsentralene har etablert seg nord for Oslo, så ville det vært en gavepakke for de, om veien tilnærmet går korteste og raskeste vei utenom Oslo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 22:44
Sitat fra: automat på søndag 26. juni 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 21:58

Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.

Men hva har Oslo gjort for gjennomgangstrafikken? Skal de ha den også over på sykkel?

Oslo sier de vil ha biltrafikken ned. Men når bompengeinntektene går ned, (som de vil gjøre når trafikken går ned) blir det et ramaskrik. Et paradoks.

Gjennomgangstrafikken går på statlige veier som ikke Oslo styrer. Som har vært tydelig når staten og stappet en 60milliarders motorvei ned i halsen på Oslo mot byens vilje. Så du får rette kritikken til regjering og storting
Så Oslo har hatt avsolutt null innflytelse da hovedveinettet i byen ble bygd ut?

Oslo fikk muliget til å utvikle en helt ny bydel i Bjørvika, når E18 forsvant under bakken. Betalt av bilistene. Men de gjør alt de kan for å hindre Bærum i å få utvikle sin kommune med E18 under bakken.

Eller så kan vi jo drømme oss tilbake til 1989, når E18 gikk over Rådhusplassen. Den tunnelen var det første bompengeprosjektet i Oslo.

Jeg tipper at de som bor ved de bompengefinansierte tunnelene på ring 3 også var ganske fornøyd da trafikken forsvant under bakken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: 1317142119 på søndag 26. juni 2022, klokken 22:15
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 21:58
Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.
Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er fakta. Oslo ha biler gjennom byen for at budsjettene skal gå opp. Du kan bare glemme Fornebubanen, buss hvert 10. minutt, latterlige billige månedskort m.m. dersom bilistene forsvinner.

Oslo vil ha mindre trafikk i sentrum (noe som for øvrig er fullt forståelig). Men de er avhengig av bilistene for å subsidiere de såkalte Oslopakkene og kollektivtrafikken. Å påstå noe annet viser at man har svært liten kunnskap og forståelse om emnet.

Alternativet er at vi i Oslo kanskje har verdens dummeste politikere, som faktisk ønsker bilistene dit peppern gror og ikke skjønner at det spenner fullstendig ben på Oslos økonomi. Jeg tror ikke våre folkevalgte er så tilbakestående, men det må gjerne du tro.

Nå er det jo sånn at Oslo jobber for å minske trafikken inn til byen,  ikke å fjerne all biltrafikk. Selv om biltrafikken går ned 10-20-30% er det fremdeles mange igjen til å betale. Så vet ikke om jeg var sånn superimponert over det resonnementet. Ellers tenker det fremdeles er ekstremt spesielt å påstå at Oslo har en skjult agenda og at de egentlig ønsker å ØKE biltrafikken 😵‍💫 Noen ble lei seg for at jeg kalte det en «konspirasjonsteori», men den er jo i alle fall veeeldig kreativ...

hELgenen

Vel - jeg trodde Oslo jobbet for å få mest mulig penger ut av bilistene for å bruke dem på kjernevelgere til MDG
i indre Oslo....

Føler iblant det er litt som dette :


https://youtu.be/Ewv6bDddauE


DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. juni 2022, klokken 20:10
Vel - jeg trodde Oslo jobbet for å få mest mulig penger ut av bilistene for å bruke dem på kjernevelgere til MDG
i indre Oslo....

Føler iblant det er litt som dette :


https://youtu.be/Ewv6bDddauE
Skikkelig lavmål av kommentar. Skal vi ha det slik på dette Forum?
Kan snart like godt fusjonere med document.no
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 27. juni 2022, klokken 20:12
Sitat fra: hELgenen på mandag 27. juni 2022, klokken 20:10
Vel - jeg trodde Oslo jobbet for å få mest mulig penger ut av bilistene for å bruke dem på kjernevelgere til MDG
i indre Oslo....

Føler iblant det er litt som dette :


https://youtu.be/Ewv6bDddauE
Skikkelig lavmål av kommentar. Skal vi ha det slik på dette Forum?
Kan snart like godt fusjonere med document.no

Takk DagfinnN  - om ikke annet så fikk du frem smilet hos meg.
Tenk å la seg såre av litt humor.

Autowinder

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 27. juni 2022, klokken 16:16
Sitat fra: 1317142119 på søndag 26. juni 2022, klokken 22:15
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 21:58
Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.
Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er fakta. Oslo ha biler gjennom byen for at budsjettene skal gå opp. Du kan bare glemme Fornebubanen, buss hvert 10. minutt, latterlige billige månedskort m.m. dersom bilistene forsvinner.

Oslo vil ha mindre trafikk i sentrum (noe som for øvrig er fullt forståelig). Men de er avhengig av bilistene for å subsidiere de såkalte Oslopakkene og kollektivtrafikken. Å påstå noe annet viser at man har svært liten kunnskap og forståelse om emnet.

Alternativet er at vi i Oslo kanskje har verdens dummeste politikere, som faktisk ønsker bilistene dit peppern gror og ikke skjønner at det spenner fullstendig ben på Oslos økonomi. Jeg tror ikke våre folkevalgte er så tilbakestående, men det må gjerne du tro.

Nå er det jo sånn at Oslo jobber for å minske trafikken inn til byen,  ikke å fjerne all biltrafikk. Selv om biltrafikken går ned 10-20-30% er det fremdeles mange igjen til å betale. Så vet ikke om jeg var sånn superimponert over det resonnementet. Ellers tenker det fremdeles er ekstremt spesielt å påstå at Oslo har en skjult agenda og at de egentlig ønsker å ØKE biltrafikken 😵‍💫 Noen ble lei seg for at jeg kalte det en «konspirasjonsteori», men den er jo i alle fall veeeldig kreativ...

Lei seg ble nok få, men vi er vel alle tjent med en ryddig argumentasjon.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. juni 2022, klokken 20:24
Sitat fra: DagfinnN på mandag 27. juni 2022, klokken 20:12
Sitat fra: hELgenen på mandag 27. juni 2022, klokken 20:10
Vel - jeg trodde Oslo jobbet for å få mest mulig penger ut av bilistene for å bruke dem på kjernevelgere til MDG
i indre Oslo....

Føler iblant det er litt som dette :


https://youtu.be/Ewv6bDddauE
Skikkelig lavmål av kommentar. Skal vi ha det slik på dette Forum?
Kan snart like godt fusjonere med document.no

Takk DagfinnN  - om ikke annet så fikk du frem smilet hos meg.
Tenk å la seg såre av litt humor.
Fint at det var humor. Men samtidig litt alvor at du skriver så mye negativt om Tesla at jeg tror at du har et så lavt nivå inne.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Kanutten

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 28. juni 2022, klokken 09:07
Fint at det var humor. Men samtidig litt alvor at du skriver så mye negativt om Tesla at jeg tror at du har et så lavt nivå inne.

Bare litt hårsår?

DagfinnN

#114
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:21
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 28. juni 2022, klokken 09:07
Fint at det var humor. Men samtidig litt alvor at du skriver så mye negativt om Tesla at jeg tror at du har et så lavt nivå inne.

Bare litt hårsår?
Eller lei av dritt fra personer som ikke eier Tesla, men som ser ut til å dedikere livet sitt til å skrive negativt om et bilmerke vedkommende ikke har.
Det er mye jeg kunne ha sagt om andre bilmerker som jeg ikke har selv. F.eks å lese audi-forum eller Vw-forum og kopiere og videreformidle dritt. Men jeg skriver aldri om et merke jeg ikke har selv. Tenk så mye bedre verden hadde blitt om det hadde blitt fjernet slik skit.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:35
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:21
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 28. juni 2022, klokken 09:07
Fint at det var humor. Men samtidig litt alvor at du skriver så mye negativt om Tesla at jeg tror at du har et så lavt nivå inne.

Bare litt hårsår?
Eller lei av dritt fra personer som ikke eier Tesla, men som ser ut til å dedikere livet sitt til å skrive negativt om et bilmerke vedkommende ikke har.

Vet ikke hvor du tar dette fra DagfinnN  - men jeg har ikke skrevet noe negativt om Tesla i den tråden - jeg sendte en lenke til en humor video der Tesla var med - noe jeg synes passet litt inn i diskusjonen om Oslo og elbilpolitikk da frontene er ganske steile og virkelighetsoppfatningen er svært farget av hvor man står og bor.

Videre har jeg ikke dedikert livet mitt til å skrive negativt om Tesla - men ser jo at for enkelte Tesla eiere så er bilen noe mer enn bare en bil og kanskje like mye et symbol for ett eller annet. Og det er nok derfor den ble gjenstand for en slik humor video. Synes også det gjorde seg at MDG ble nevnt i den videoen fordi også her finnes
det medlemmer som er ekstremt steile og harde i sine meninger om Oslo trafikken. I et lokalt MDG møte for noen år siden ble det servert Pizza - med kjøtt. Da ble det så harde fronter at enkelte medlemmer gikk ut og beskyldte den annen part for å være mordere. Historien er blitt meg fortalt av et medlem som var tilstede på møte.
Og selv om dette ikke er gjengs for politikere som sitter i posisjon i Oslo - så er veien fra disse som mener folk som spiser kjøtt er mordere til maktens korridorer ganske kort. Og slik er det nok dessverre også når det kommer til samferdselsspørsmål og bilhold og bil generelt i hovedstaden.

I Oslo har frontene kanskje aldri vært så steile som det vi ser nå - trær må vike for sykkelveier og bilister uten midler til å betale godt for seg skal stenges ute fra sentrum. Kun de rikeste bilistene ønskes velkommen.

De som bor der i sentrum ønsker bilen ditt peppern gror - dvs. de ønsker vel egentlig at pepper kunne plantes der de bor og at alle som ikke bor i byen egentlig burde holde seg hjemme - i alle fall om de kommer kjørende i egen bil.   Det er denne manglende forståelsen av andres behov og den ekstreme egoismen for å dekke egne behov jeg synes er trist. Jeg kan ikke si at Oslo fremstår som noen hovedstad lenger - det er mer et sted man bør holde seg langt borte fra - i alle fall med bil.


Magnus Hansen

@hElgenen: Nå går vi i ring her, men du kaller Oslolfolk ekstremt egoistiske for ikke å legge ut den rød løperen til bilister slik at de enkelt og rimelig kan kjøre og parkere i Oslo sentrum. Jeg vil nå heller si at det er egoistisk og arrogant å forvente en slik rød løper når faktisk bilbruken går ut over Oslos befolkning.

Og alle sammenligningene her med hyttekommunene som legger til rette for turister: jeg håper og tror kommunen gjør dette av egeninteresse. Dvs at hyttebygging og annen aktivitet er såpass positivt for kommunen i form av arbeidsplasser og aktivitet at det er verdt det. Hvis de gjør dette bare for å være grei med hyttefolk uten at det er netto positivt for kommunene, så håper jeg folk ser det og stemmer de ut i neste valg

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. juni 2022, klokken 20:24
Sitat fra: DagfinnN på mandag 27. juni 2022, klokken 20:12
Sitat fra: hELgenen på mandag 27. juni 2022, klokken 20:10
Vel - jeg trodde Oslo jobbet for å få mest mulig penger ut av bilistene for å bruke dem på kjernevelgere til MDG
i indre Oslo....

Føler iblant det er litt som dette :


https://youtu.be/Ewv6bDddauE
Skikkelig lavmål av kommentar. Skal vi ha det slik på dette Forum?
Kan snart like godt fusjonere med document.no

Takk DagfinnN  - om ikke annet så fikk du frem smilet hos meg.
Tenk å la seg såre av litt humor.

Den traff vist spikeren mitt på hodet .... :) :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 29. juni 2022, klokken 08:16
Den traff vist spikeren mitt på hodet .... :) :)
Det heiter vel "Den traff visst spikeren min midt på hodet mitt"?

Moas

Ytre ringveier rund Oslo utredes stadig vekk (men det blir aldri bygget) ;D
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA