Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i4 M50 - En familiebil?

Startet av Mantis, torsdag 26. mai 2022, klokken 11:53

« forrige - neste »

Mantis

 Heisann!

Er på ganske nær å bestille meg en BMW i4 M50. Daglig er jeg innom BMW sin nettside, prøvekjøring er gjennomført og utstyret er sett ut. Jeg føler vel et visst press ettersom storkunderabatten til BMW, som jeg er så heldig å kunne benytte meg av, skal endres fra 8% til 4% 1. juni.

Men, det er få som tar for seg det praktiske med bilen. Selvsagt må man gjøre sin egen research og tenke på egne behov, men er det andre her med barn som har bestilt samme type bil og hvilke tanker har dere angående bakseteplass og baggasjerom?

Spesifikasjonene kjenner vi til: 460 liters baggasjerom. Noen melder om at personer over 180 høyde vil slite med å sitte behagelig i baksetet. Per nå har vi bare ett barn på en meter over sokkelesten, så akkurat det med plass i baksetet tenker jeg ikke så mye over enda og vil nok gå fint i veldig mange år fremover. Voksne som en sjelden gang sitter på skal ikke betale avdrag på bilen.. hehe. Jeg er mer bekymret for baggasjeromsplassen. Barnet sover enda dupper i vogn på dagtid, så den må med på langturer. Kommer det et nytt medlem om ukjent tid så er vogn aktuelt i flere år fremover.

iX er selvsagt et annet alternativ, men den kan kun leveres med et ganske dyrt oppsett pga Ukrainakrigen (ledningsnettet produseres der og BMW sliter. Da må man ta den og den pakken for å få til ledningsnettet). Den blir rett og slett for dyr og for å ikke snakke om at det er en helt annen bil enn i4 M50. iX er muligens bedre egnet som familiebil, men mye mindre egnet til de 7/10 kjøreturene jeg foretar meg alene  8)

turfsurf

Jeg tenker i4 kan fungere fint som familiebil for inntil fire så lenge man har tilhenger eller takboks for de turene man trenger litt ekstra bagasje.

Lurte veldig på å bytte ut I-Pacen med den. Angrer på at vi ikke gjorde det. Nå synes jeg den har blitt for dyr uten storkunderabatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

För egen del så ska det gå bra, i familjen är vi nu 3 efter att eldsteman har flyttat ut.

Har en kollega med TM3 som ju har ca. samma storlek på bagagerum, men mer opraktisk baklucka.
De är en familj på 4 (två gutter på 7 och 12) och har tillräckligt med plats för att dra på ferieturer till fjälls med ski++, så tror i4 passar för familjer med max 2 barn (utan barnvagn).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Bmw_Tryne

Hvordan en størrelsen innvendig på i4 sammenlignet med G30?
Bmw 530i G30

Mantis

Jeg kom over denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=8EMu43bGW4g
Artige videoer og her tar han faktisk for seg plassen i en i4 M50.

Det skal gå inn 5 bananesker med seteryggen oppe (18 med nedslåtte seter). Model 3 tar 6 i baggasjerommet og 1 i frontboksen. i4 har jo som kjent ingen lagringsboks foran.

Må ærlig si jeg begynner å bli litt skeptisk til denne her som "familiebil". Vogna er av nyere type som kan demonteres i øst og vest, men den tar likevell opp en del plass i et baggasjerom. Skal bildrømmen ende her tro..

Chimp

Man vil vel alltids få plass til en barnevogn, i3 får jo også plass til det. Spørsmålet er hvor mye plass du trenger utenom :)

pberg

Vi hadde en 530e før vi fikk i4 nå, og bagasjerommet på i4 er langt større og mer praktisk. Baksetet er (selfølgelig) trangere, men ungene på 11 (150cm) og 18 (180cm) får plass bak uten store protester (vi hadde også med oss tredjemann før, men nå er han flyttet ut). Nå har vi ikke kjørt langt med bilen med alle i, men alt tyder på at det kommer til å gå helt greit.

edit:
Hva med å ta deg en tur til en forhandler og se selv? Det er jo ofte det enkleste.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Hallgrim86

Sitat fra: Mantis på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:39
Jeg kom over denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=8EMu43bGW4g
Artige videoer og her tar han faktisk for seg plassen i en i4 M50.

Det skal gå inn 5 bananesker med seteryggen oppe (18 med nedslåtte seter). Model 3 tar 6 i baggasjerommet og 1 i frontboksen. i4 har jo som kjent ingen lagringsboks foran.

Må ærlig si jeg begynner å bli litt skeptisk til denne her som "familiebil". Vogna er av nyere type som kan demonteres i øst og vest, men den tar likevell opp en del plass i et baggasjerom. Skal bildrømmen ende her tro..

Vi er en liten familie på 3 og vurderte denne, men fant til slutt ut at den blir litt liten for oss. Til tross for at jeg nå har plass så pleier jeg å ta av hulene på vogna, de har hurtigkobling og det muligjør langt mer effektiv pakking.

Plass, effektivitet og ikke minst pris taler til fordel for Model 3 her - så får man heller ofre litt tech og lyx. Jeg synes Model 3 ser bedre ut også, men man blir jo litt blind på de siden det er så mange av de.

Chimp

i4 har betraktelig mer praktisk bagasjeromsåpning enn model 3.

Sarepta

Svaret er nok at dette ikke er en bil man kjøper for få plass til familien. Har byttet ut i-Pace med i4. Jaguaren har vesentlig mer plass og er nok et bedre kompromiss mellom sportslighet og familie enn i4. TMY antakelig enda bedre, hvis man holder ut plastikkseter og støy. Men på alt annet er i4 bedre, ja den soleklart beste i sin prisklasse.

bmw2002

Prøvekjørte i4 i helga med familien. God plass til barn baksetet nå som vi ikke trenger bakovervendt sete.

Bagasjerommet var litt smalere enn I-Pace, men går fint for oss.

Vurderer å kjøpe.


Chimp


Trond.m


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA