Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gruer meg - får trolig den nye bilen neste uke

Startet av El-inor, onsdag 25. mai 2022, klokken 23:50

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: El-inor på søndag 12. juni 2022, klokken 12:12
Sitat fra: ELvin2022 på søndag 12. juni 2022, klokken 11:09
Du finner innstillingen under bil, og deretter sentrallås -> låse opp bilen når du nærmer deg.

Takker!
Hva synes du om kjerra nå som det har passert noen uker?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

El-inor

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. juni 2022, klokken 23:03
Sitat fra: El-inor på søndag 12. juni 2022, klokken 12:12
Sitat fra: ELvin2022 på søndag 12. juni 2022, klokken 11:09
Du finner innstillingen under bil, og deretter sentrallås -> låse opp bilen når du nærmer deg.

Takker!
Hva synes du om kjerra nå som det har passert noen uker?

Takk som spør, som dem sier. Her følger noen subjektive inntrykk. Dette er altså ingen kritikk av bilen.

- bilen er større og mer uoversiktlig enn jeg hadde regnet med (har førerassistent+). Tror jeg får problemer med å få kona til å kjøre den ned i en ganske trang garasjenedkjøring som vi har. En kommende ID.3 GTX vil trolig passe oss bedre.

- selv med førersetet i høyeste posisjon sitter jeg lavere enn jeg hadde forventet (er 1,80 høy)

- mer romling/dekkstøy enn jeg hadde forventet (std. 20", ikke støydempende sideruter). Kunne ønsket meg 18".

- som jeg har vært inne på tidligere så er dette ingen GT(X) - det er en Cruiser (X). Tyngden og det relativt høye tyngdepunktet merkes tydelig (jeg kommer fra TM3). Den kortere akselavstanden og ditto hjulavstanden bidrar heller ikke til noen GT-følelse. Konsekvensene av dette er imidlertid positive. Jeg har blitt en mer sedat og forsiktig bilfører.  Kjører ikke forbi lenger, og har senket farten.

- lite intuitivt og lite oversiktlig infotainment-system. Skulle gjerne sluppet å "dra på" bilnøkkel. Savner å kunne åpne og lukke bilen i appen.

- standard-setene er OK

- plass i massevis

- krefter og akselerasjon, akkurat passe

Konklusjon: Fin bil som dekker alle våre transportbehov og vel så det. Det var altså ingen grunn til å grue seg.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Dieselgubben

Når det gjelder dekkstøy er trykket viktig. Jeg mottok nettopp en id4 gtx, syntes den gikk litt hardt og bråkte mer enn min id4. Viste seg at trykket var 3 bar. Justerte ned til 2,5 og merket mye forbedring på komfort og også på støy mener jeg. Så får jeg heller justere opp mot 3 på langtur for å få ned forbruk.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 22. juni 2022, klokken 18:19
Justerte ned til 2,5 og merket mye forbedring på komfort og også på støy mener jeg. Så får jeg heller justere opp mot 3 på langtur for å få ned forbruk.
Jepp, dette er ett lurt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: El-inor på onsdag 22. juni 2022, klokken 10:20
Sitat fra: daktari på tirsdag 21. juni 2022, klokken 23:03
Sitat fra: El-inor på søndag 12. juni 2022, klokken 12:12
Sitat fra: ELvin2022 på søndag 12. juni 2022, klokken 11:09
Du finner innstillingen under bil, og deretter sentrallås -> låse opp bilen når du nærmer deg.

Takker!
Hva synes du om kjerra nå som det har passert noen uker?

Takk som spør, som dem sier. Her følger noen subjektive inntrykk. Dette er altså ingen kritikk av bilen.

- bilen er større og mer uoversiktlig enn jeg hadde regnet med (har førerassistent+). Tror jeg får problemer med å få kona til å kjøre den ned i en ganske trang garasjenedkjøring som vi har. En kommende ID.3 GTX vil trolig passe oss bedre.

- selv med førersetet i høyeste posisjon sitter jeg lavere enn jeg hadde forventet (er 1,80 høy)

- mer romling/dekkstøy enn jeg hadde forventet (std. 20", ikke støydempende sideruter). Kunne ønsket meg 18".

- som jeg har vært inne på tidligere så er dette ingen GT(X) - det er en Cruiser (X). Tyngden og det relativt høye tyngdepunktet merkes tydelig (jeg kommer fra TM3). Den kortere akselavstanden og ditto hjulavstanden bidrar heller ikke til noen GT-følelse. Konsekvensene av dette er imidlertid positive. Jeg har blitt en mer sedat og forsiktig bilfører.  Kjører ikke forbi lenger, og har senket farten.

- lite intuitivt og lite oversiktlig infotainment-system. Skulle gjerne sluppet å "dra på" bilnøkkel. Savner å kunne åpne og lukke bilen i appen.

- standard-setene er OK

- plass i massevis

- krefter og akselerasjon, akkurat passe

Konklusjon: Fin bil som dekker alle våre transportbehov og vel så det. Det var altså ingen grunn til å grue seg.
Så bra! Et par typiske "overgang fra Tesla"-problemer, men når man får lært seg logikken i infotainment er nok alt greit. (Skjønner ikke hvorfor alle andre må lage nøkkelen så sabla diger)
Som nevnt tidligere, 360 kamera er en god ting på den bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 22. juni 2022, klokken 18:19
Når det gjelder dekkstøy er trykket viktig. Jeg mottok nettopp en id4 gtx, syntes den gikk litt hardt og bråkte mer enn min id4. Viste seg at trykket var 3 bar. Justerte ned til 2,5 og merket mye forbedring på komfort og også på støy mener jeg. Så får jeg heller justere opp mot 3 på langtur for å få ned forbruk.

Takk for tips, men hvor på skjermen kan jeg avlese dekktrykket?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

Sitat fra: El-inor på torsdag 23. juni 2022, klokken 16:22
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 22. juni 2022, klokken 18:19
Når det gjelder dekkstøy er trykket viktig. Jeg mottok nettopp en id4 gtx, syntes den gikk litt hardt og bråkte mer enn min id4. Viste seg at trykket var 3 bar. Justerte ned til 2,5 og merket mye forbedring på komfort og også på støy mener jeg. Så får jeg heller justere opp mot 3 på langtur for å få ned forbruk.

Takk for tips, men hvor på skjermen kan jeg avlese dekktrykket?


https://elbilforum.no/index.php?topic=60441.0
I denne tråden har du kommentert angående avlesning av dekktrykk. Ta en titt der igjen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

Sitat fra: TJV på torsdag 23. juni 2022, klokken 18:44
Sitat fra: El-inor på torsdag 23. juni 2022, klokken 16:22
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 22. juni 2022, klokken 18:19
Når det gjelder dekkstøy er trykket viktig. Jeg mottok nettopp en id4 gtx, syntes den gikk litt hardt og bråkte mer enn min id4. Viste seg at trykket var 3 bar. Justerte ned til 2,5 og merket mye forbedring på komfort og også på støy mener jeg. Så får jeg heller justere opp mot 3 på langtur for å få ned forbruk.

Takk for tips, men hvor på skjermen kan jeg avlese dekktrykket?


https://elbilforum.no/index.php?topic=60441.0
I denne tråden har du kommentert angående avlesning av dekktrykk. Ta en titt der igjen.

Takk TJV! Jeg hadde min seks år gamle BMW i tankene da jeg febrilsk lette etter dekktrykket på skjermen. Jeg får skylde på alderen, min altså, ikke bilens.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

Har vært diskutert litt i den tråden og fra et ikke representativt utvalg av befolkningen så kan det virke som den "mangelen" med dekktrykksvisning i displayet ikke er noe krise.
Skal ikke glemme at man sparer noen tusen når de må byttes på sommer og vinterdekk.
Synest det er praktisk med visning i min 4 år gamle Leaf, men det brukes stort sett kun ved dekkbytte utenfor huset. Fyller kanskje i ett eller to dekk marginalt med luft - fra en sykkelpumpe!
https://www.xxl.no/sks-germany-air-x-press-8-0-floorpump-gulvpumpe-svart/p/1132592_1_style
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

daktari

Ja, 500 pr hjul, dvs 4000 samlet som ekstrautstyr - hvis det hadde vært mulig på id.4
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Robert Nilsen

Dekktrykksvisning kan kjøpes uorginalt hvis det er viktig å kunne lese av inne i bilen. Men vi får jo uansett informasjon ved punktering eller andre avvik i lufttrykk

El-inor

Sitat fra: El-inor på torsdag 23. juni 2022, klokken 19:07
Sitat fra: TJV på torsdag 23. juni 2022, klokken 18:44
Sitat fra: El-inor på torsdag 23. juni 2022, klokken 16:22
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 22. juni 2022, klokken 18:19
Når det gjelder dekkstøy er trykket viktig. Jeg mottok nettopp en id4 gtx, syntes den gikk litt hardt og bråkte mer enn min id4. Viste seg at trykket var 3 bar. Justerte ned til 2,5 og merket mye forbedring på komfort og også på støy mener jeg. Så får jeg heller justere opp mot 3 på langtur for å få ned forbruk.

Takk for tips, men hvor på skjermen kan jeg avlese dekktrykket?


https://elbilforum.no/index.php?topic=60441.0
I denne tråden har du kommentert angående avlesning av dekktrykk. Ta en titt der igjen.

Takk TJV! Jeg hadde min seks år gamle BMW i tankene da jeg febrilsk lette etter dekktrykket på skjermen. Jeg får skylde på alderen, min altså, ikke bilens.

Da har jeg vært på bensinstasjonen (ny opplevelse etter mange år med dekktrykkavlesning på skjerm) og sjekket dekktrykket i min snart tre uker gamle GTX. 2,5 bar foran og 2,7 bak - helt etter boka. Jeg leser her at man kan redusere støynivået i bilen ved å senke dekktrykket til et lavere enn anvist nivå.

Mitt spørsmål er nå om det er "vitenskapelig" grunnlag for å hevde at redusert dekktrykk fører til redusert støynivå?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

Nå skal jeg ikke gi noen vitenskapelige dokumenterte fakta på støy med forskjellig lufttrykk i dekk.
Men er det ikke "så enkelt" at et dekk med mindre trykk er mykere og absorberer støy. Eller gir fra seg mindre støy? Myke materialer pleier å absorbere støy, så tror det er en parallell der på et vis.
Uten å Google så har jeg ikke noe bedre svar enn det.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Dieselgubben

Kjapt google søk forteller meg at for lavt og for høyt trykk kan føre til økt støynivå.

Jeg skrev 2,5 men det var basert på min Id 4 first. Ser nå at gtx har noe høyere anbefalt trykk. Ville holdt meg til minumum av anbefalt.

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 26. juni 2022, klokken 09:40
Kjapt google søk forteller meg at for lavt og for høyt trykk kan føre til økt støynivå.

Jeg skrev 2,5 men det var basert på min Id 4 first. Ser nå at gtx har noe høyere anbefalt trykk. Ville holdt meg til minumum av anbefalt.

Ja, for GTX anbefales 2,5 foran og 2,7 bak med det som for meg er normal-last. Tror jeg holder meg til det. Skal på første langtur til uka - t/r Geilo, ca. 50 mil. Det blir interessant.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA