Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gikk tom for strøm på Model 3 når parkert på gårdsplassen

Startet av Elnovise, mandag 23. mai 2022, klokken 14:23

« forrige - neste »

Elnovise

Hei,

Jeg vasket bilen min innvending/utvendig og åpnet dørene en del opp og igjen etc. uten å tenke så mye over dette og parkerte den på gårdsplassen- etter et par dager kommer  det et varsel på telefonen om at den er tom for strøm og må lades(0km rekkevidde).Jeg har noen spørsmål:

Blir den stående i en slags modus med tenning/varme på uten at den er glup nok til å stenge ned? Hvorfor varsler den ikke tidligere? Går det an å stille inn noe for å forhindre dette?

Hvor skadelig for bilen er det å gå tom for strøm slik som dette?

mvh

thebadger

Jeg ville sjekket hva som står i manualen (jeg vet ikke selv) og så kontaktet Tesla.
Kanskje det er "by design", men jeg ville forventet varsel før bilen var tom for strøm.

janvei

Hvor mange % strøm hadde du når du først parkerte bilen?

Bilen trekker ca 1% strøm hver dag når den står stille. Om du ofte er inne i appen og sjekker på bilen trekker den noe mer. Om du hadde på sentry-mode så trekker dette intill 10% per dag, men mener denne skrus av automatisk når batteriet er lavt.

Tom

Sitat fra: janvei på mandag 23. mai 2022, klokken 15:16
Hvor mange % strøm hadde du når du først parkerte bilen?

Bilen trekker ca 1% strøm hver dag når den står stille. Om du ofte er inne i appen og sjekker på bilen trekker den noe mer. Om du hadde på sentry-mode så trekker dette intill 10% per dag, men mener denne skrus av automatisk når batteriet er lavt.
Min (2019) har stått i 3 uker nå,uten sentry mode på og den har gått ned 3%. 71-68%

Tom

Du får opp et varsel når du stopper bilen og den er under 10% (eller var det 20%)..
Det er en liten buffer i bunn,lad bilen og alt er nok bra.


Elnovise

Hei, husker ikke helt hva den sto på når jeg satte den fra meg dessverre. Leksa får nok være at det lønner seg å passe på.

Er det mulig at den kan bli stående med f.eks setevarme på?

Tom

Kun vist du har en sekk poteter i førersete :-)..
Tipper du var så og si tom og ikke fikk varslet med deg..

geear

Hadde du den i vaskemodus? Mulig det kan holde på noe funksjonalitet?

Elnovise

Nei, var ikke i noen spesiell modus.Kan være at det at det var kaldt om natta var en bidragende faktor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA