Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Virkelig forbruk på iX3

Startet av Sauron, mandag 23. mai 2022, klokken 11:27

« forrige - neste »

Sauron

Hei,

Har logget kilometerstand siden bilen var ny i oktober 2021 og frem til i dag og ender opp med 9608 km. Går jeg inn på Tibber og summerer antall kWh som er gått til lading av el-bil så får jeg 3750 kWh. Det vil si 0,39 kWh per kilometer eller 39 kWh per 100 km. Dersom man sammenligner med tester så har jo bilen ligget på 19 kWh og deromkring. Videre har jeg fulgt med på forbruket som oppgis i kjørecomputeren og da har jeg i vinter ligget på 2,5 kWh per mil, noe som er høyere en testene men mye lavere enn det jeg faktisk måler. Så er det store spørsmålet,  er det noe jeg gjør galt her eller ikke tenker på i mine utregninger?..... :o  Eller går det faktisk så mye strøm....hvis så er, hva er forklaringen på det?

Orbit

Ladetap (+10-15%) og oppvarming av parkert bil telles ikke med av kjøreforbruket i bilen. Er det mye småkjøring kombinert med forhåndsvarming på vinter, går det mye energi der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sauron

Oppdaget en feil og det virkelige tallet for kWh er 3100, noe som gir 32,2 kWh per 100 km. Det er fortsatt en god del høyere enn på tester og hva kjørecomputer viser. Dog skal det sies at vi bruker en del forhåndsoppvarming samt at det blir en del småkjøring. Da er tallene kanskje ikke så ille allikevel...? Får fortsette og se om det blir stor forskjell nå på sommeren....:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA