Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm i N leder (enda en gang)

Startet av Caspar, søndag 22. mai 2022, klokken 16:24

« forrige - neste »

Caspar

Jeg ser dette har vært tema tidligere men jeg finner ikke helt svar i gamle tråder. Jeg jobber med et undervisningsopplegg for bilmekanikere og har snublet over noe jeg ikke forstår. Håper noen kan oppklare for meg. Spørsmålet er hvor mye strøm som går i N leder hvis du belaster 1 eller 2 eller alle 3 fasene med 16A. (TN nett)

Belaster du en fas med 16A så virker det logisk at de samme 16A må returnere gjennom N leder.
Belaster du alle tre fasene med 16A hver så virker det også naturlig at det er null i N leder. Hvis vi tenker fasene illustrert som en trebladet propell med nullinje gjennom senter og en fas som står positivt rett opp, og de to andre fasene 50% negativ, på vei ned for den ene og på vei opp for den andre så blir jo summen 0, det vil si at fasene utjevner hverandre.

Det er med 16A på 2 faser jeg ikke forstår. Regner jeg ut etter formelen så får jeg at strømmen i N leder er 16A hvis det går 16A i 2 av fasene. Men rent matematisk så ville jeg trodd at hvis en av fasene stod rett opp (16A) og den andre fasen ville stå 50% negativ, enten på vei opp, eller på vei ned så skulle de (negative) femti prosentene utligne halve den fasen som stod på topp og at vi da endte opp med 8A i N. Men jeg ser jo at det ville være av betydning hvilke av de 2 fasene under null som var i kombinasjon med den som var rett opp positiv. Jeg synes det er veldig lett å forklare 1 fas og 3 faser i bruk. Men at 2 faser skal gi samme resultat som 3 faser (0A) sliter jeg med å finne en god forklaring på. Er det så enkelt at forskjellen mellom 2 faser som begge trekker 16A over tid vil bli 16A som må ut over N leder? Selv om det i et kort øyeblikksbilde kan se ut som 16A minus 8A er det riktige? Dvs at uansett så vil det over tid være 16A forskjell mellom de 2 fasene som må utlignes av N
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

RJK

Nå er ikke jeg elektriker, men jeg skjønner ikke problematikken her. Spør derfor for å lære av dette.

Hvorfor skal du bruke 2 faser i et TN-nett? Man har jo egen jord, og da er valget vel bare 1 eller 3 faser. Jeg ser ingen logisk grunn til å bare bruke 2 faser. Grunnen til å splitte i faser, er jo at hver fase kan dekke en egen sløyfe i huset. Men for store forbrukere så vil man vel helst benytte alle tre fasene for å balansere belastningen.

Å bare bruke 2 faser i et IT/TT-nett er mer interessant, for å få mere strøm enn 1 fase leverer, men på grunn av utstyrets krav, så må man ha jord. Og det bruker man den tredje fasen til, av mangel på egen leder til dette.

Fordi du må bruke en leder til jord, kan du altså bare bruke maks 2 til strøm. Og all teori som er lagt ut her, viser at da vil den fasen som brukes som N-leder da være det doble av det som går i hver av de 2 andre. Altså trekker du 16 A på fase 1 og 2, så vil fase "motta" 32 A over jord.

Så da kommer jeg tilbake til det jeg lurte på, hvorfor skal man benytte bare 2 faser på et TN-nett der man har 3 faser OG jord tilgjengelig i samme kabelen?

PFT for svar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Caspar

Veldig mange biler f.eks. VW Golf kan bare trekke over 2 faser i et TN nett. Så kobler du en Golf til en 3 fas TN ladeboks så trekker den bare over L1 og L2. Men da blir strømmen i N ikke 32A men 16A
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Orbit

En betraktningsmåte er å starte med 3-fas med jevn belastning på alle faser, 16 A i ditt eksempel. Da blir det null strøm i N-leder slik du sier. L1 + L2 + L3 = -N, hvor N er null i dette oppsettet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Om du da ikke trekker noe strøm i L3, blir N-leder returstrøm for det som går i L1 + L2, dvs L1 + L2 = -N. Ren vektioraddisjon gir da at også N-leder belastes med 16 A (som skjer når det er like store bidrag fra L1 og L2).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

I forhold til balansert 3-fase trekk, har du da tatt bort L3 sitt bidrag på 16A fra venstre siden av ligningen L1 + L2 + L3 = -N. -N må derfor også være redusert med 16 A, dvs i praksis -(0-16) A = 16 A
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Det er lettere å se det med vektorer. Det er 60 grader mellom fasene i TN så da får vi en likesidet trekant der alle vinklene er 60 grader.

Om du har nullpunktene nede i venstre hjørne og sier at L1 er nedre linje. 16A i L1 betyr da at vi befinner oss i nedre høyre hjørne, 16A unna nullpunktet. Da går det 16A i N-leder. Tar vi 16A også i L2 befinner vi oss i toppunktet, også 16A unna nullpunktet og det går fortsatt 16A i N-leder. Tar vi med 16A også i L3 er vi tilbake i nullpunktet og får 0A i N-leder.

Tar vi derimot 16A i L1 og bare 8A i L2 befinner vi oss midt på linja mellom nedre høyre punkt og toppunktet. Da er vi nærmere nullpunktet enn 16A (orker ikke å regne ut hvor mye) og det vil gå litt under 16A i N-leder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hanche

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. mai 2022, klokken 22:41
Det er 60 grader mellom fasene i TN
Du mener vel 120 grader? Men trekantbetraktningen din passer nok likevel, om vi tar hensyn til retningen på vektorene. Tre like store vektorer med 120 grader mellom kan jo danne en likesidet trekant, der spissen av hver vektor havner i halen på den neste.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA