Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakken flasser av: Tesla nekter reklamasjon

Startet av Bmw_Tryne, søndag 22. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

Bmw_Tryne

https://www.motor.no/aktuelt/lakken-flasser-av-pa-tesla-model-3-tesla-nekter-reklamasjon/224409

Hvorfor er Tesla så arrogante? Nekter å svare osv, er det så vankelig å gi ett svar? Eller er de så styrt fra fra ledelsen at de ikke tørr??
Bmw 530i G30

hELgenen

Tesla Norge er veldig styrt fra USA. De har klare rutiner på hva de kan og ikke kan gjøre - og som regel tør de ikke svare på noe i media når det kommer til klagesaker. Forskjellen på Tesla og de andre "vanlige" importørene er at de andre ofte kan vurdere om det er rimelig eller ikke å akseptere en reklamasjon ut fra et norsk perspektiv og lovverk. Dette er ikke tilfelle for Tesla dessverre.




Ingeniøren

#2
Etter å ha fulgt med her inne siden Tesla kom til landet, skal jeg ikke ha Tesla...

Tesla er litt som Apple og lager sine egne regler og det virker som myndighetene lar de få lov. Nå er begge blitt litt bedre men som du merker er de forsatt rimelig arrogante i forhold til norsk forbruker lover.

Etter mitt syn er dette en klar reklamasjon. Det er steinsprut, men det må den tåle i Norge. De burde i det minste lagt på en steinsprut sikker lakk her, og mener å løse det med å ettersendes skvettlapper. Så vidt jeg husker var ikke disse noe særlig heller. I dag leveres den vel med skvettlapper som standard som igjen viser at dette var en fabrikasjonsfeil eller dårlig design. De er forsatt en litt uerfaren bilprodusent, men gode på mye annet.

Ville ikke gitt meg. Har du baller kan du går du til et karosseri verksted, får det fikset og sender regninga til Tesla. De betaler nok ikke så da må du nok en runde i rettsapparatet, men du har en god sak, og noen ganger må det til....Faren er at de har råd til en bedre advokat enn deg, så en vet jo ikke hvor rettferdig den biten blir heller. Har erfaring fra 2 rettssaker som vitne og det var ikke bare bra for å si det slik.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Daniel_0007

#3
Derfor tesla utstyrer model 3 med skvettlapper foran og 2019 ble de ettersendt, syns tesla har på det tørre her at han ikke satte de på, han sier sjøl at han fikk de tilsendt men aldri time for å sette de på, fikk sjøl ettersendt de og da lå det med et brev at man må booke time og betale for å få de montert
Model 3 2019 LR Rwd

geear

#4
Tesla er arrogante hva gjelder retting og kundekontakt, og kunne vinklet ting på en helt annen måte, og iallfall tilbudt seg å rette opp i det for kundekost/ eller splitkost, i stedet for å bare avvise og kansellere time som om det ikke var et problem der... men... lignende lakkfeil/slitasje skjer med de aller fleste merker, også Jaguar, og for eksempel BMW. BMW har slitt veldig med sprut opp langs sidene, det også Tesla monterer PPF nå. Y og X har ulakkert plast i området det gjelder.

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 22. mai 2022, klokken 16:56
Derfor tesla utstyrer model 3 med skvettlapper foran og 2019 ble de ettersendt, syns tesla har på det tørre her at han ikke satte de på, han sier sjøl at han fikk de tilsendt men aldri time for å sette de på, fikk sjøl ettersendt de og da lå det med et brev at man må booke time og betale for å få de montert

Så kunden forventes å ta imot delen og så ordne med montering? Hvilken verden er dette? Det normale på alle andre merker er at kunden kalles inn og verkstedet gjør jobben uten kostnad for kunden.

Tesla gjør alt på sin måte tydeligvis

geear

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. mai 2022, klokken 17:20
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 22. mai 2022, klokken 16:56
Derfor tesla utstyrer model 3 med skvettlapper foran og 2019 ble de ettersendt, syns tesla har på det tørre her at han ikke satte de på, han sier sjøl at han fikk de tilsendt men aldri time for å sette de på, fikk sjøl ettersendt de og da lå det med et brev at man må booke time og betale for å få de montert

Så kunden forventes å ta imot delen og så ordne med montering? Hvilken verden er dette? Det normale på alle andre merker er at kunden kalles inn og verkstedet gjør jobben uten kostnad for kunden.

Tesla gjør alt på sin måte tydeligvis
Hvor ofte har du fått tilsendt eller gratis ettermontert ekstrautstyr vederlagsfritt til en bil etter kjøp, egentlig?

Vi kan godt være enige om at det er elendig design, og som nevnt er det ikke samme problem på X og Y, så de burde kunne få det til på 3 også, men kunden har fått bilen han bestilte. Skvettlappene ble sendt ut for Teslas kost, tar knapt minutter å montere, og man ikke ville gjøre det selv så kunne man selvfølgelig tatt reklamasjonsdiskusjonen, men vedkommende har ikke prøvd engang.

Igjen, Tesla kunne løst denne saken mye mer smidig, men at dette er så åpenbart som du vil ha det til er jeg ikke helt enig i.

filtvet

Tesla har sin fan-base på de selger sikkert i sin krets uansett men jeg kjenner mange som leser slike saker og sier at de aldri skal ha en tesla.....


Jalla

Sitat fra: geear på søndag 22. mai 2022, klokken 21:05
Hvor ofte har du fått tilsendt eller gratis ettermontert ekstrautstyr vederlagsfritt til en bil etter kjøp, egentlig?

Igjen, Tesla kunne løst denne saken mye mer smidig, men at dette er så åpenbart som du vil ha det til er jeg ikke helt enig i.
Når de åpenbart har gjort en designfeil og/eller lakkert bilene for dårlig så holder det ikke bare å sende ut skvettlapper for egenmontering.

At du mener lakk skal kunne flasse av i store flak på en Tesla 2019 modell uten å kalle denne saken åpenbar får vi bare leve med....

geear

Sitat fra: Jalla på mandag 23. mai 2022, klokken 18:31
Sitat fra: geear på søndag 22. mai 2022, klokken 21:05
Hvor ofte har du fått tilsendt eller gratis ettermontert ekstrautstyr vederlagsfritt til en bil etter kjøp, egentlig?

Igjen, Tesla kunne løst denne saken mye mer smidig, men at dette er så åpenbart som du vil ha det til er jeg ikke helt enig i.
Når de åpenbart har gjort en designfeil og/eller lakkert bilene for dårlig så holder det ikke bare å sende ut skvettlapper for egenmontering.

At du mener lakk skal kunne flasse av i store flak på en Tesla 2019 modell uten å kalle denne saken åpenbar får vi bare leve med....
Kan du være så snill og vise meg akkurat hvor jeg har skrevet at jeg mener lakk skal kunne flasse av i store flak på en 2019-modell?

Vedkommende har ikke engang prøvd å følge oppfordringen til Tesla om å bestille time for montering, og dermed heller ikke prøvd å få de til å gjøre det som en reklamasjon. DET er det jeg mener gjør saken ikke så åpenbar. Du kan mene hva du vil, men jussen er ikke alltid i tråd med hva alle mulige måtte mene. Selger har rett til å gjøre utbedringsforsøk, og i dette tilfellet har selger på eget initiativ (overfor denne kunden som ikke hadde klaget på daværende tidspunkt), kommet med preventiv utbedring, som ikke har blitt fulgt opp. Da risikerer man å miste klagerett.

Ingeniøren

Kan være interessant å vite hva som sto i følgebrevet til disse skvettlappene. Sto det "bør" eller "skal" på montering. Er dette essensielt for å beholde reklamasjonsrett bør det ikke overlates til kunden å agere. Det er selger som skal gjør avhjelp ikke kunden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jalla

#11
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 23. mai 2022, klokken 19:21
Kan være interessant å vite hva som sto i følgebrevet til disse skvettlappene. Sto det "bør" eller "skal" på montering. Er dette essensielt for å beholde reklamasjonsrett bør det ikke overlates til kunden å agere. Det er selger som skal gjør avhjelp ikke kunden.
Du finner en gjengivelse av e-post som ble sendt ut her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50076.0

I regioner hvor salting, sand eller grus er brukt for å gi bedre vinterføre på veiene, vil vi sende ut et All-Weather Protection Kit for å beskytte lakken din mot steinsprut – uten kostnad. Instruksjoner for selv-montering følger med. Hvis du ikke har mulighet til å montere selv kan du booke en time for montering gjennom din Tesla-app.
Bekreft adressen og telefonnummeret ditt i din Tesla-konto. Vi sender All-Weather Protection Kit til ditt lokale postpunkt. Du vil få en melding fra posttjenesten når det er klart til henting.
Les mer om andre nyttige tips til hvordan du kan få mest ut av vinterkjøring – inkludert hvordan du kan maksimere rekkevidde, forbedre kjøreopplevelsen og vedlikeholde din Tesla.

Ganske så vagt, og de kan vel neppe kritisere hvis folk ikke monterer selv eller bestiller time.

Daniel_0007

Står jo at den skal beskytte mot steinsprut, så hvis skaden skyldes steinsprut så vil jeg si at tesla har sitt på det tørre
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

Hvor i Norge bruker man ikke sand, grus, salt eller alt på vinteren ?

Jeg leser bør/kan og ikke må/skal så dette holder nok ikke i en sak. Så spørs det om kunder drar det så langt -neppe, men kjøper neppe Tesla igjen (?). Det sies det er letter å holde på en kunde enn å skaffe en ny så det får bli opp til Tesla. Ikke god MF i alle fall.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Jalla på mandag 23. mai 2022, klokken 19:48
Du finner en gjengivelse av e-post som ble sendt ut her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50076.0

I regioner hvor salting, sand eller grus er brukt for å gi bedre vinterføre på veiene, vil vi sende ut et All-Weather Protection Kit for å beskytte lakken din mot steinsprut – uten kostnad. Instruksjoner for selv-montering følger med. Hvis du ikke har mulighet til å montere selv kan du booke en time for montering gjennom din Tesla-app.
Bekreft adressen og telefonnummeret ditt i din Tesla-konto. Vi sender All-Weather Protection Kit til ditt lokale postpunkt. Du vil få en melding fra posttjenesten når det er klart til henting.
Les mer om andre nyttige tips til hvordan du kan få mest ut av vinterkjøring – inkludert hvordan du kan maksimere rekkevidde, forbedre kjøreopplevelsen og vedlikeholde din Tesla.

Ganske så vagt, og de kan vel neppe kritisere hvis folk ikke monterer selv eller bestiller time.
Hva er det som gjør at du tenker dette er vagt? Er ikke beskjeden ganske klar?

Det står heller ikke at eventuell time for montering må betales for.

PS: Venter fortsatt på svar fra deg på spørsmålet mitt i forrige innlegg.

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 24. mai 2022, klokken 08:29
Hvor i Norge bruker man ikke sand, grus, salt eller alt på vinteren ?

Jeg leser bør/kan og ikke må/skal så dette holder nok ikke i en sak. Så spørs det om kunder drar det så langt -neppe, men kjøper neppe Tesla igjen (?). Det sies det er letter å holde på en kunde enn å skaffe en ny så det får bli opp til Tesla. Ikke god MF i alle fall.
Ja, det er både dårlig design og kundebehandling, og de kunne på så utrolig enkelt vis klart å komme seg mye bedre utav slike saker som dette, og sluppet å havne i media, men det har de helt klart valgt å ikke gjøre i veldig mange saker. Det viktige å ta med seg er allikevel at Tesla-eiere er de mest fornøyde elbileierne gang på gang, så en slik avisartikkel eller en tråd som dette inne på Elbilforum, er ikke argument alene for å styre unna Tesla. Det er også ekstremt avhengig av hvilket servicesenter man forholder seg til. For meg som har erfaring med et 20-talls servicebesøk/reklamasjoner på mindre enn fire år med forrige Model X, så er jeg allikevel der at jeg sitter igjen med en bedre serviceopplevelse hos Tesla enn hos forhandlerene jeg har vært borti med andre bilmerker, med mye færre feil/besøk. For eksempel Audi har jeg en historie med Møller som langt overgår artikkelen denne tråden handler om, men har ingen interesse av å gå til media med slikt, og få navnet mitt smurt utover Google.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA