Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

0-100

Startet av Vurderer en elbil, søndag 22. mai 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Jeg kom over noe rart.
Det viser seg at Tesla måler 0-100 km/t (0-60 mph) litt annerledes enn andre.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tesla venter med å måle til bilen har rullet 1 fot. Ved å måle fra bilen har begynt å bevege seg, så får man selvsagt mye bedre akselerasjon.

Hvorfor gjør de egentlig dette, sånn bortsett fra at det tar seg kult ut på papiret?

Hva slags akselerasjon blir det på Y dersom det måles slik som på andre biler?
Fossilbil

Vurderer en elbil

Fossilbil

Badola

Virker som det er noe de driver med borte i Amerika. Derfor er performance der satt med 3.5 0-60mph og 3,7 i Europa på 0-100km/t.
Mulig jeg tar feil alltså men er sånn jeg har forstått det.

Handyman

Dette er hverken rart eller annerledes.


I USA er det helt normalt å måle 0-60(ca. 100) med 1-for rollout. Produsentene oppgir også hvilken målemetode som brukes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vurderer en elbil

Selvsagt er det både rart og annerledes.
Hvorfor er jo spørsmålet.
Hvordan skal man ellers sammenlikne riktig?

0-100 km/t og 0-60 mph er ikke helt det samme heller.
Noen steder måles det 0-62 mph for å få det til å bli 100 km/t.
Noen bare sier at 0-100 km/t er det samme som 0-60 mph. De tar tallene og bare overføre uten å tenke noe mer over dette...

Noen produsenter gjør det også vanskelig å finne ut hvilken måleutførelse som er brukt. Slikt er jo nærmest uredelig...

Her er forøvrig en liste over de raskeste bilene. I denne lista er det også en liste hvor rollout ikke er lov, og da ser man jo at det er forskjell på bilene. Noen biler er også testet på dragracebaner for å få enda bedre tid enn man får på vei, som andre er testet på. Noe som også øker forskjellene på hvordan det måles.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Ja.... Og så bør jeg vel få med at om det er 0-100 på 5 eller 7 sekunder så er ikke det avgjørende for mitt bilvalg. Jeg ser ikke helt hvor i trafikken dette har en stor avgjørende rolle...
Fossilbil

geear

Det er kun performance som oppgis med 1-for rollout. Alle ikke P oppgis fra stillestående. Litt juks, og viser større forskjell på P og LR enn hva det faktisk er. Sjekk feks denne:


https://m.youtube.com/watch?v=htGXA4McmGU

Sitat fra: Badola på søndag 22. mai 2022, klokken 10:11
Virker som det er noe de driver med borte i Amerika. Derfor er performance der satt med 3.5 0-60mph og 3,7 i Europa på 0-100km/t.
Mulig jeg tar feil alltså men er sånn jeg har forstått det.
0-60 mph er 0-96 km/t, derfor er tiden forskjellig til 100.

Handyman

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 22. mai 2022, klokken 12:53
Selvsagt er det både rart og annerledes.
Hvorfor er jo spørsmålet.
Hvordan skal man ellers sammenlikne riktig?

0-100 km/t og 0-60 mph er ikke helt det samme heller.
Noen steder måles det 0-62 mph for å få det til å bli 100 km/t.
Noen bare sier at 0-100 km/t er det samme som 0-60 mph. De tar tallene og bare overføre uten å tenke noe mer over dette...

Noen produsenter gjør det også vanskelig å finne ut hvilken måleutførelse som er brukt. Slikt er jo nærmest uredelig...

Her er forøvrig en liste over de raskeste bilene. I denne lista er det også en liste hvor rollout ikke er lov, og da ser man jo at det er forskjell på bilene. Noen biler er også testet på dragracebaner for å få enda bedre tid enn man får på vei, som andre er testet på. Noe som også øker forskjellene på hvordan det måles.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Ja.... Og så bør jeg vel få med at om det er 0-100 på 5 eller 7 sekunder så er ikke det avgjørende for mitt bilvalg. Jeg ser ikke helt hvor i trafikken dette har en stor avgjørende rolle...
Vel, Tesla oppgir hvordan de har målt. Det er forskjellig fra norsk til amerikansk nettside.
Hvorfor? Ikke alle land bruker metrisk måling.
Det benyttes minst tre ulike målemetoder, og de kan ikke sammenliknes direkte. Slik er verden.
Målet må vel være at det oppgis hvilken målemetode som er brukt. På den måten kan man gjøre ganske brukbare sammenlikninger.
Fun fact: Innen romfart er det metrisk som gjelder, etter dyrkjøpte erfaringer med sammenblanding av målesystemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 22. mai 2022, klokken 09:44
Jeg kom over noe rart.
Det viser seg at Tesla måler 0-100 km/t (0-60 mph) litt annerledes enn andre.


Tesla venter med å måle til bilen har rullet 1 fot. Ved å måle fra bilen har begynt å bevege seg, så får man selvsagt mye bedre akselerasjon.

Hvorfor gjør de egentlig dette, sånn bortsett fra at det tar seg kult ut på papiret?

Hva slags akselerasjon blir det på Y dersom det måles slik som på andre biler?
Dette er kanskje nytt for deg, men om du hadde bladd deg litt bakover i forumet, så hadde du oppdaget at dette er gammelt nytt, og altså velkjent. Orker ikke leite opp lenker til hvor det diskuteres.

Og Tesla har forbeholdt den målemetoden for Performance-modellene, som måles slik performance-biler normalt måles i USA.

At det er mindre vanlig/uvanlig målemetode i Europa, er dog en annen sak.

Jeg anbefaler alltid å bla gjennom forumet for sin egen bil, før man starter en ny tråd. Det er stor sannsynlighet for at et emne du ellers ville lurt på, faktisk er tatt opp.

Trenger ikke lese alle tråder, men les tittel på trådene for å se om det er noen du synes er så interessante at de er verd å klikke opp i en egen fane for å leses i ettertid, om du ikke må lese den umiddelbart da.

PS! Dette var ikke ment som "grinebiter"-kommentar, men et vennlig tips.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er vel knyttet til drag race som jo er veldig stort i USA men marginalt i Europa. De setter sensoren for klokka litt foran.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vurderer en elbil

Sitat fra: RJK på søndag 22. mai 2022, klokken 17:59
PS! Dette var ikke ment som "grinebiter"-kommentar, men et vennlig tips.
Jeg prøvde å bruke søkefeltet øverst til høyre, men fant ikke noe svar på spørsmålet.

Som du ser av linken jeg postet så ser du at jeg også vet at det ikke er et nytt fenomen.
Fossilbil

RJK

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 23. mai 2022, klokken 07:27
Sitat fra: RJK på søndag 22. mai 2022, klokken 17:59
PS! Dette var ikke ment som "grinebiter"-kommentar, men et vennlig tips.
Jeg prøvde å bruke søkefeltet øverst til høyre, men fant ikke noe svar på spørsmålet.

Som du ser av linken jeg postet så ser du at jeg også vet at det ikke er et nytt fenomen.
Søkefeltet her inne er drastisk elendig, så metoden jeg beskrev, er nok det som funker. Ikke optimalt, men dessverre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

#11
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 22. mai 2022, klokken 12:53
Selvsagt er det både rart og annerledes.
Hvorfor er jo spørsmålet.
Hvordan skal man ellers sammenlikne riktig?

0-100 km/t og 0-60 mph er ikke helt det samme heller.
Noen steder måles det 0-62 mph for å få det til å bli 100 km/t.
Noen bare sier at 0-100 km/t er det samme som 0-60 mph. De tar tallene og bare overføre uten å tenke noe mer over dette...

Noen produsenter gjør det også vanskelig å finne ut hvilken måleutførelse som er brukt. Slikt er jo nærmest uredelig...

Her er forøvrig en liste over de raskeste bilene. I denne lista er det også en liste hvor rollout ikke er lov, og da ser man jo at det er forskjell på bilene. Noen biler er også testet på dragracebaner for å få enda bedre tid enn man får på vei, som andre er testet på. Noe som også øker forskjellene på hvordan det måles.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Ja.... Og så bør jeg vel få med at om det er 0-100 på 5 eller 7 sekunder så er ikke det avgjørende for mitt bilvalg. Jeg ser ikke helt hvor i trafikken dette har en stor avgjørende rolle...
Synes at det virker som du er flink til å finne relevant informasjon :) Dette med 0-100 behersker du veldig bra, til ikke å bry deg.
"....Og så bør jeg vel få med at om det er 0-100 på 5 eller 7 sekunder så er ikke det avgjørende for mitt bilvalg. Jeg ser ikke helt hvor i trafikken dette har en stor avgjørende rolle..."     :police:

Om du vurderer elbil, så vil jeg anbefale variablene pris, rekkevidde, lademuligheter, leveransetid :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA