Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekkpakke / felg til Tesla Model Y

Startet av rajf, søndag 22. mai 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

rajf

Er på nippet til å bestille TMY P.

Hvilke vurderinger bør jeg gjøre meg mht vinterdekkdimensjon? Er det bare å gå for 21" pakken til Tesla, eller bør man vurdere felg i ettermarkedet hvor det nå selges 20" felg til TMY P? Kunne tenkt meg litt høyere profil på vinterdekkene.

turfsurf

Det er jo helt opp til deg. 21" er veldig lett å skade, noe som og er lettere å gjøre på vinteren. Om vinteren taper man og ekstra rekkevidde, og hjul med mindre felg og smalere dekk kan kompensere en god del for dette.

Ellers synes vel de fleste at 21" ser bedre ut, og så er det alltid greit med OEM hjul mtp på eventuelle garantidiskusjoner.

Så da kommer det helt an på hva du prioriterer.

Selv kommer jeg til å kjøpe 19 eller 20 tommers felger til vinterhjulene. Lurer og på å bytte ut 21" sommerhjulene med noe mindre. Rekkevidden er for lav om sommeren også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Barid Bel

Står i samme. Regner med å bestille en performance, men er usikker på om jeg skal ta med vinterdekk, eller gå for kun sommerdekk og heller prøve å få kjøpt enten et sett med orginale felger på finn eller noe uorginalt for å få litt ekstra dekk om vinteren.

Ifølge internet så skal jo tilogmed orginale 19' passe, selv om Tesla ikke er enige.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

geear

Prisen er bra, men det sitter langt inne å gå for Nokian når man kan unngå støyen ved å velge CVC7 og ellers få like gode eller bedre egenskaper.

thebadger

Husk at Tesla sine TPMS koster en fin slant, så sjekk prisene før du henter ut bilen. Er ikke momsfritt etter at bilen er tatt ut :)

geear

Betalte 3300,- hos Tesla for originale TPMS til Y i nov/des.

Radial

Betalte 3040kr for svarte TPMS for vår Y hos Tesla september 2022.

Tror mye av de pakkene som selges har kopi-sensorer.
Forhandler av dekk jeg brukte anbefalte ikke sine egne kopier, fordi Tesla hadde mulighet til å forby MAC adresser fra ukjente leverandører... Og da var hans sensorer ubrukelige.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA