Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bachelor om elbillading i borettslag/sameie

Startet av mikajosefine, lørdag 21. mai 2022, klokken 21:07

« forrige - neste »

mikajosefine

Heisann,

Jeg skriver for tiden en bacheloroppgave om det å skaffe elbillading i borettslag og sameier, og trenger i den forbindelse å innhente data rundt beslutningsprosessen. Derfor håper dere som har vært involvert i å legge til rette for lading hjemme har anledning til å avse noen minutter på å svare på denne spørreundersøkelsen: https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_1M8nhTRC6lu8XnE

Undersøkelsen er helt anonym og vil ikke kunne spores tilbake til deg.

Tusen takk! 😊

Hilsen Mika

Trond Svenning

Undersøkelsen fokuserer på at den eneste måten å etablere elbillading i et borettslag/sameie, er å investere i et felles ladeanlegg. Jeg bor i et sameie med 80 leiligheter fordelt på fire hus med garasjeplasser i kjelleren. Hvert hus har elektroskap med inntak, hovedsikringer og måler for hver leilighet. Vi har 400V TN og så mye strøm og plass tilgjengelig at vi har valgt å la hver enkelt elbilbruker installere ladeboks med uttak fra egen måler, på sin egen garasjeplass.
Jeg synes du burde ha dette alternativet med i din spørreundersøkelse.
Volvo XC40 Twin - MY24

Wisd0m

Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 24. mai 2022, klokken 09:33
Undersøkelsen fokuserer på at den eneste måten å etablere elbillading i et borettslag/sameie, er å investere i et felles ladeanlegg. Jeg bor i et sameie med 80 leiligheter fordelt på fire hus med garasjeplasser i kjelleren. Hvert hus har elektroskap med inntak, hovedsikringer og måler for hver leilighet. Vi har 400V TN og så mye strøm og plass tilgjengelig at vi har valgt å la hver enkelt elbilbruker installere ladeboks med uttak fra egen måler, på sin egen garasjeplass.
Jeg synes du burde ha dette alternativet med i din spørreundersøkelse.
Samme her.

Har sameie med 1XX leiligheter. og 1X bygg. Dette medfører at hvert bygg dras det ca. 10 kabler til egen strømmåler. Løsningen fungerer helt greit, og er ønskelig mtp. administrasjon (og ingen påslag på strømprisen!).

Lars C. Krogenæs

Dette er en grei løsning der det er mulig å koble seg på etter egen hovedsikring/måler i garasjen. Krever dog masse kabling og borring-branntetting fra tavlerom for hver ladestasjon. Men langsiktig billig løsning uten  investeringer for borettslag/sameie.

Som oftest er dette dog ikke mulig, og da er fellesløsninger med lastbalansering mellom ladestasjonene, samt egen fakturering av hver enkelt brukers forbruk løsningen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trond Svenning

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. juni 2022, klokken 14:46
... Krever dog masse kabling og borring-branntetting fra tavlerom for hver ladestasjon. Men langsiktig billig løsning uten  investeringer for borettslag/sameie.
Vi er så heldige å ha hovedtavle i hver garasje med kabelbro i taket, langs veggene. Ingen behov for å gå gjennom vegger med med borring / branntettinger. Enkel kabling til alle garasjeplasser.
Volvo XC40 Twin - MY24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA