Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ikke start på bilen

Startet av Fossil, fredag 20. mai 2022, klokken 23:10

« forrige - neste »

Fossil

Hei

Har vært eier av en PS2 i en måneds tid og har allerede opplevd utfordringer med å få start på bilen to ganger. Første gang fant ikke bilen nøkkelen. Etter en natt hos Bilia med lading av 12 volts batteriet var det problemet løst, men uten at jeg fikk noe godt svar på hva og hvorfor.
I kveld opplevde jeg problem for andre gang. Denne gangen kommer følgende feilmelding i displayet: "Bilstart. Systemkontroll, vent". Trykker OK, og får beskjed om å trekke girspak helt fram for å starte. Får samme feilmelding ved neste forsøk.
Lot bilen stå i 10 minutter og forsøkte igjen. Får samme feilmelding først, men så starter den.
Så får jeg beskjed om at det er "behov for service på drivsystemet".

Noen med lignende erfaring eller som vet hva som foregår?

hELgenen

Ukjent problemstilling - men skulle jeg tippe er det 12V batteriet ditt, eller noe relatert til dette, som ikke er helt friskt.

Å lade opp et 12V batteri når det er tomt og så satse på at det er friskt er noe jeg personlig ikke ville sett på som en god løsning. Dersom batteriet er helt utladet en gang - så ville jeg vurdert å bytte det ut. Verkstedet må også sjekke at batteriet faktisk lades under drift også. Ville kontaktet verkstedet igjen og lagt frem saken på nytt.

Dersom bilen du har fått har stått lenge uten å være tilkoblet lader før den ble solgt til deg - så er det jo også naturlig å tenke seg at 12V batteriet ikke er helt der det burde være. Sett flere 12V batterier på f.eks BMW som er blitt totalt døde etter at bilen har blitt stående i salgslokale i lengre perioder uten at bilen har vært kjørt....så ukjent problemstilling er det ikke...

Fossil


BubbaJoFet

#3
12 V problematikk er ikke ukjent med P2, men TCAM (den som håndterer alt av koblinger) kan også trenge en reset. Om du er modig er dette en full guide for hvordan å "reboote" bilen din.

https://www.polestar-forum.com/threads/12v-tcam-battery-disconnect-process.6220/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA