Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grus kommer inn i viftehus på Cross Turismo

Startet av esan, fredag 20. mai 2022, klokken 13:14

« forrige - neste »

esan

Er det flere som har erfart at det kommer grus inn i viftehuset for kupevifte bak innerskjermer til forhjulene
på Cross Turismo?
Når du låser opp bilen og viften starter, høres det ut som om viftebladene tar bort i et gitter og lager en tydelig raslelyd.
Porscheforhandler sier at man kan prøve å spyle ut sanden/grusen med en hageslange etter å ha vridd hjulet maksimalt til siden. Det hele skyldes en uheldig konstruksjonsfeil, og det ryktes at Porsche skal komme med en løsning. Antagelig en ny type innerskjerm.

esan

Ikke rare aktiviteten og respons på dette forum?

Ser problemet er diskutert på et utenlandsk forum. Virker som det er relevant for alle typer Taycan.

https://www.taycanforum.com/forum/threads/odd-noice-from-ac-or-battery.2225/

"Aug 31, 2020
Thread starter
#14
SOLUTION: I sendt the video of the strange sound to my Porsche dealer, and they responded immediately. The foreman ant the workshop called me up, informed this issue is known to them and have experienced this on 7-8 other Taycan´s. The problem is gravel and pebbles originating from the harbour in Germany where they load the cars for transport, which has entered the ventilation in front of the aircondition. Luckily the solution is rather simple: Take of the wheel and inner wheel arch, and blow clean with compressed air. They might have to take off the front spoler as well, if they could not reach all the way in. I was told not to worry . . . so I don't anymore."

"Jun 28, 2021
#19
This noise is from the battery cooling fans positioned each side, if you look into the front of the wheel arch you will see a grill and all the road muck gets sent into this grill which builds up and seizes the fans after a few months. This at present is not being recognised by Porsche as a warranty issue as they say it is caused by outside influence (bull sh*t) this is a design fault which needs to be rectified as all Taycan's have the same issue. The cost to fit new fans is £2500 or $3500 so not a cheap fix. Please keep on to Porsche as this is not going way and needs a fix!!!"

Fush

Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

esan

For at problemet skal melde seg, må man antagelig kjøre med en viss hastighet i løs grus, slik at hjulene kaster grus inn gjennom ventilasjonsåpningene som er i innerskjermen.
Det er selvsagt ikke noe som Porsche kan leve med, spesielt ikke på bilmodellene som har "Gravel mode"..

Stein Olav

Stod parkert på en grusplass en varm sommerdag. Da jeg startet opp Cross Turismoen begynte viftene å gå som en ren jet-motor. Virker som de er så kraftige at de drar grus rett inn. Lyden var omtrent som småstein i en tørketrommel. Noen som vet om problemet er løst? Merkelig på en bil med gravel mode ... Nå høres bilen ut som en dieseltraktor med rusk i svinghjulet. Ikke helt ideelt for en elbil som dette 🤔

esan

Det siste jeg ble fortalt fra Porsche forhandler, var at dette problemet blir løst for hver enkelt etter hvert som det eventuelt dukker opp. Løsningen er ny vifte med bedre drenering i bunn slik at grus lettere dreneres ut. Det er da selvsagt en garantisak.
At ikke dette er blitt en sak der alle biler kalles inn til modifisering, skyldes antagelig at problemet kun oppstår for dem som kjører en del på grusveier.

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: esan på onsdag 19. juli 2023, klokken 08:50Det siste jeg ble fortalt fra Porsche forhandler, var at dette problemet blir løst for hver enkelt etter hvert som det eventuelt dukker opp. Løsningen er ny vifte med bedre drenering i bunn slik at grus lettere dreneres ut. Det er da selvsagt en garantisak.
At ikke dette er blitt en sak der alle biler kalles inn til modifisering, skyldes antagelig at problemet kun oppstår for dem som kjører en del på grusveier.
Dette kan jo fort bli en skandale hvis ikke Porsche snarest ordner opp i dette. Jeg elsker jo Porsche merket og alt som kommer fra Porsche (det gjør vel alle?) men jeg synes ikke det gode gamle Porsche mottoet "Faster than Schnell" bør handle om rask oppsamling av grus...i bilen....

Her må alle mann løpe raskt til pumpene ;D  hos Porsche og ordne opp!

Legger til at et annet motto de hadde "Engineered for magic. Every day" støtter heller ikke opp i denne saken.... her er det jo rett og slett vært dårlig ingeniørarbeid...



daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 19. juli 2023, klokken 09:25
Sitat fra: esan på onsdag 19. juli 2023, klokken 08:50Det siste jeg ble fortalt fra Porsche forhandler, var at dette problemet blir løst for hver enkelt etter hvert som det eventuelt dukker opp. Løsningen er ny vifte med bedre drenering i bunn slik at grus lettere dreneres ut. Det er da selvsagt en garantisak.
At ikke dette er blitt en sak der alle biler kalles inn til modifisering, skyldes antagelig at problemet kun oppstår for dem som kjører en del på grusveier.
Dette kan jo fort bli en skandale hvis ikke Porsche snarest ordner opp i dette. Jeg elsker jo Porsche merket og alt som kommer fra Porsche (det gjør vel alle?) men jeg synes ikke det gode gamle Porsche mottoet "Faster than Schnell" bør handle om rask oppsamling av grus...i bilen....

Her må alle mann løpe raskt til pumpene ;D  hos Porsche og ordne opp!

Legger til at et annet motto de hadde "Engineered for magic. Every day" støtter heller ikke opp i denne saken.... her er det jo rett og slett vært dårlig ingeniørarbeid...



Ingen skandale, de har jo en fiks klar som gjøres fortløpende. Men ikke stort nok problem til å lage en tilbakekalling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stein Olav

Sitat fra: esan på onsdag 19. juli 2023, klokken 08:50Det siste jeg ble fortalt fra Porsche forhandler, var at dette problemet blir løst for hver enkelt etter hvert som det eventuelt dukker opp. Løsningen er ny vifte med bedre drenering i bunn slik at grus lettere dreneres ut. Det er da selvsagt en garantisak.
At ikke dette er blitt en sak der alle biler kalles inn til modifisering, skyldes antagelig at problemet kun oppstår for dem som kjører en del på grusveier.

Hadde bilen til service og spurte om det var mulig å få byttet vifte siden jeg sliter med skranglelyd og kjører en del på grusvei. Fikk svar at viftene kun byttes hvis de er allerede er stuck.

Rollep

Sitat fra: esan på onsdag 19. juli 2023, klokken 08:50Det siste jeg ble fortalt fra Porsche forhandler, var at dette problemet blir løst for hver enkelt etter hvert som det eventuelt dukker opp. Løsningen er ny vifte med bedre drenering i bunn slik at grus lettere dreneres ut. Det er da selvsagt en garantisak.
At ikke dette er blitt en sak der alle biler kalles inn til modifisering, skyldes antagelig at problemet kun oppstår for dem som kjører en del på grusveier.
Så gjenstår det å høre hva Porsche sier når man etter garantitiden kommer inn med kjente problemer som ødelagte vifter, varmeapparat som ikke funker, ladeproblemer grunnet dårlige sensorer i ladeluker eller ødelagt ledningsnett, krakelering og sprekker i baklykter / lysliste osv. listen begynner dessverre å bli lang.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

daktari

Trodde Porsche ofte hadde ganske god service? Det er endel som har erfaring med ikke-helt-feilfrie Cayenne?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA