Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil du kjøpe en annen elbil enn Tesla, fordi SuC er åpnet for alle?

Startet av tornaldo, fredag 20. mai 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

tornaldo

Stadig vekk en del som stiller spørsmål ved at Tesla åpner superladernettverket for alle andre elbiler, og fremsetter argumenter om at nå forsvinner hovedargumentet for å kjøpe Tesla, og at man dermed neste gang vil kjøpe noe annet.

For meg selv er Tesla så mye mer, men vi har ulike prioriteringer, og det skal man jo respektere. Men det er likevel ganske interessant å se hva folk tenker om dette.

Vil du nå kjøpe en annen elbil neste gang, fordi SuC er åpnet opp, og du dermed kan lade din elbil på SuC?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Amoss

Jeg har ingen planer om å kjøpe ny bil i den nærmeste fremtid, og har derfor ikke svart på avstemningen.

Men, da jeg kjøpte bilen jeg har nå var superladenettverket en faktor som ble vektlagt tungt. Så klart ikke det eneste...

Når det blir aktuelt med bil-bytte vil nødvendigvis ikke superladenettverket lengre ha en slik vekt, så det har blitt mer aktuelt å vurdere andre bilmerker også. Hva det evnt. blir til har jeg i dag ingen anelse om...
Model S 85D

geear

Åpning av en spesiell SuC er helt essensielt for meg, ettersom lademulighetene til hytta ellers er så dårlige (kø-kaos), så ja, det er per nå en forutsetning å ha tilgang på denne uansett hvilken bil jeg skal kjøre, og den nylige åpningen av akkurat denne SuCen har definitivt gjort det mer aktuelt å skifte. Jeg er nok fortsatt av den oppfatning at Tesla lager den beste elbilen for meg, den beste totalpakka, men på grunn av merkekjærlighet til BMW, så hadde jeg nå kjøpt en iX, om det ikke hadde vært for at den ser ut som en gigantisk bever. :-[ >:(

Motorwatt

Som Amoss var SuC en faktor ved kjøp, og spesielt fordi den er gratis i hele mitt eierskap. I dag vil det bety null og nix fordi jeg nå erfarer at jeg allikevel benytter SuC ytterst sjelden. Max én gang i måneden, og lader da ikke lenger enn det jeg trenger for å komme meg hjem. Borte bra, men hjemme best. Lange bilturer for fornøyelsens skyld er det nesten helt slutt på for mitt vedkommende, så neste bil blir vel en ny Tja.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel_0007

Nå har jo suc blitt såpass dyrt så har lite å si for min del, skal jeg bytte bil så blir det trolig enten tesla igjen eller en annen som har ionity avtale men regner med de skrur opp prisen snart og.
Lader 90% hjemme uansett.
Model 3 2019 LR Rwd

Roy Aasen

Litt omvendt svar: 
Vi var på spranget til å kjøpe Model 3, akkurat pga lade-infrastrukturen...men vi ble aldri venner med bilen så det ble noe annet isteden.

Idag så hadde jeg ikke vurdert Tesla overhodet pga av lademulighetene iallfall. Vi kjører mye både inn og utland og har vel ikke noen gang ønsket at jeg hadde Tesla med tilhørende ladesystem.
At SuC-systemet er meget bra det er uomtvistelig, men idag er dette ikke noe stor greie lengre.

Gjelder selvsagt kun for mitt kjøremønster.


Geir Tore Simonsen

Venter på en Y, og pr. i dag er det ingen aktuelle alternativer slik jeg ser det. Må enten gå mye opp i pris, akseptere elendig nyttelast, lade saktere etc. dersom jeg skal velge noe annet. Men det skjer mye på elbilfronten, og det er en del ting andre biler er bedre på, så om noen måneder mener jeg kanskje noe annet.

At de gir fra seg et viktig salgsargument er det ikke tvil om, men jeg tror det er uunngåelig at alle nye elbiler etter hvert kan lade på alle lynladere i hele landet/EU. Om det ikke skjer av seg selv vil det antakelig bli tvunget gjennom av myndighetene.

turfsurf

Har TM3 i dag, og TMY i bestilling. Har ikke ladet på SuC siden i fjor høst, men har ladet noen titalls ganger på Ionity.

Tesla SuC er ett greit sikkerhetsnett, men langt fra nødvendig. Forbruk, rekkevidde og ladefart er fremdeles viktige egenskaper, og der er det få som matcher Tesla på alt.

Hadde vi hatt kortere kjørelengde og BMW beholdt 200k km garanti hadde vi vurdert iX50. Men bil til over 1.2 mill er for dyrt til å bytte hvert tredje år, og får dyrt å drive å reparere på. iX40 har for kort rekkevidde, enkelt og greit. Model Y er allerede i grenseland.

Med de høye strømprisene er og lavt forbruk blitt en viktigere faktor, så de største SUVene diskvalifiserer seg fort på det viset og.

Er egentlig bare TMY som leverer kombinasjonen av grei plass, grei rekkeveidde og greit forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Jeg er veldig fornøyd med min Model 3 og tenker beholde den lenge. SuC-nettverket var en viktig grunn til at det ble Tesla og den grunnen faller jo bort ved neste bilkjøp. Det er såpass lenge til at veldig mye kult kommer til å skje på det markedet før den tid, hvem vet hva faktorene blir da.
'21 3LR

THE

Superladenettverket var et must da jeg kjøpte TMX i 2017, uten ladenettverket til Tesla hadde det ikke blitt elektrisk bil den gangen. I dag er det ikke så kritisk med Tesla superladerne, men fremdeles er det ikke mange elbiler som kan konkurrere med min 2017 X100D på plass, rekkevidde, ladehastighet og tilhengerkapasitet.

Skulle jeg kjøpt ny bil i dag så hadde det blitt en TMY da det egentlig er den eneste bilen som sjekker av på mine viktige punkter. Hvis BMW iX50 hadde større bagasjeplass så kunne den vært aktuell, selv om prisen er drøy. Ellers er det ikke mye på markedet som er aktuelt nå. Muligens blir Audi eTron A6 en aktuell bil, Kanskje Mercedes EQE SUV blir aktuell selv om EQE er uaktuell pga. 750 kg tilhengervekt, da jeg vil anta at Mercedes ikke kan finne på å levere en stor SUV som bare kan trekke ei overdimensjonert trillebår. Eller kanskje VW Buzz med 4WD og største batteri om den får betydelig større tilhengervekt enn 2WD 77kWt utgaven som har 1000 kg.

Jeg tenker å beholde min 5 år gamle TMX med snart 150k km på telleren til det kommer noe nytt som kan erstatte den. Om det blir en ny Tesla, eller om noen andre bilprodusenter klarer å komme med ei god totalpakke på en elbil som blir aktuell, vil tiden vise. Det er uansett ikke Tesla superladenettverket som vil være avgjørende, og det hadde det nok ikke vært selv om Tesla ikke hadde åpnet ladenettverket sitt heller siden det begynner å bli veldig gode lynlademuligheter fra andre leverandører stort sett over alt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Hideyowife

Vi har M3 SR+ 2021 idag og SUC var ikke på noen måte hovedgrunnen, men ett pluss i margen. Det kan hende at min I3 byttes med en X men høyst usikkert da jeg ikke vet hva som skjer de neste 2 åra. Mye mer lyst på en av disse nye US Pick-up maskinene som nå settes i produksjon. Hvilke som evt dukker opp her til lands vet ingen enda så vi får se. Model X er evt dead last på lista og grunnen til at ingen andre merker i Norge er ett alternativ er at Tesla rett og slett er overlegent mye bedre på tech. For meg må en bil være morsom og ikke bare fornuftig.  :D

Jeg har på ingen måte ett faktisk behov for en pickup. Det er noe jeg har lyst på  :o
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Daniel_0007

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 25. mai 2022, klokken 13:24
Vi har M3 SR+ 2021 idag og SUC var ikke på noen måte hovedgrunnen, men ett pluss i margen. Det kan hende at min I3 byttes med en X men høyst usikkert da jeg ikke vet hva som skjer de neste 2 åra. Mye mer lyst på en av disse nye US Pick-up maskinene som nå settes i produksjon. Hvilke som evt dukker opp her til lands vet ingen enda så vi får se. Model X er evt dead last på lista og grunnen til at ingen andre merker i Norge er ett alternativ er at Tesla rett og slett er overlegent mye bedre på tech. For meg må en bil være morsom og ikke bare fornuftig.  :D

Jeg har på ingen måte ett faktisk behov for en pickup. Det er noe jeg har lyst på  :o

Ja samme her, synd at bergheim gikk konk for noen år siden, vet at de tok inn US pickups samt bolt som de gikk en smell på  :P
Model 3 2019 LR Rwd

Rævedilter

Vert nok anna bil enn Tesla neste gang grunne tilfeldig servicenivå, 3 måneders ventetid + ei overnatting på ein reprasjon som tar 5 minutt, ikkje mulig å sende epost eller bestille deler uten å ringe eller møte opp fysisk. I 2022? Seriøst? Sjølv om eg kun kjøper deler får eg meldinger om servicebesøk og at bilen er klar for henting sjølv om den har stått heime i garasjasjen heile dagen .. profft...
Dei brukte 30 minutt på å bytte bremseklosser (bytte delen) som eg hadde fått feil, og da kasta han ikkje vekk tida, det virka som han jobba heile tida og klikker og skreiv. Eg blir flau over Tesla at dei ikkje er meir fleksible.

Så; fekk ut litt frustrasjon der !

Om eg ikkje finn ein elbil som passer kjøper eg diesel igjen og har ein liten elbil til daglig og ein større når eg treng det.

geear

Det er ikke perfekt, men du kan jo sende meld til 5x nummeret de sender meld fra, og de har alt koblet til nummer/bil osv så du trenger ikke skrive hvem du er, og mailadressen til spare parts er lokasjonsnavn_parts@tesla.com. Garanterer ikke at alle har den åpen, men jeg har iallfall maila med de på den på tre lokasjoner.

Rævedilter

Takk for det;  kan prøve det neste gang; service i Bergen tar iallefall ikkje imot eposter.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA