Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil 500-550k - kjøling i setene!

Startet av MariusJS, fredag 20. mai 2022, klokken 10:58

« forrige - neste »

MariusJS

Hei, har prøvekjørt litt diverse, men jeg har minst ett fast krav, jeg vil ha kjøling i setene, noe jeg er frelst for etter å ha hatt det i en tidligere bil, samt et par biler jeg har lånt oppigjennom.

Av de jeg har kjørt er det vel egentlig Ioniq 5 jeg likte best, Polestar 2 var jeg også positivt overrasket over, men syntes ikke noe om fargen på de ventilerte skinnsetene der. Syntes faktisk Kona var trangere enn Polestar 2.

Så da kommer spørsmålet, er det noen biler jeg har misset, eller er det tut og kjør med Ioniq 5?

geear

Kona er jo en mye mindre bil enn Polestar 2, så ville ikke forventet noe annet enn at den er trangere.

Ellers kan vel denne kanskje være greit å ha i bakhodet, avhengig av hvilket formål du har med bilen:

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

Det triste er, at dersom du faktisk har behov for å kjøre på ferie med en familie på 4-5, så er det vel omtrent ingen alternativer med kjøling i setene og tilstrekkelig nyttelast i denne klassen. Kun Model Y har høyt nok, og leveres ikke med ventilerte seter. Men lav nyttelast er en god anledning til å bli kvitt kona på veien..  ;) :laugh:

MariusJS

Stort sett bare meg i bilen, så ser ikke på den biten som noe stort problem :)

Daniel_0007

søsterbilen til ioniq5, EV6 kan vel fåes med kjøling i setene og men den er mer sporty satt opp mot ioniq 5 som er mer komfortabel, spørs helt hva man foretrekker
Model 3 2019 LR Rwd

MariusJS

Yes, har prøvd EV6 også, men likte egentlig omtrent alt ved Ioniq 5 bedre enn "søsterbilen" :)

vesttrønder

MG Marvel-R har også kjøling, om det er hovud-kriteriet. Litt mindre enn Ionic 5 på mange måtar, men godt utstyrt bil, synst eg.

Trekkoppbil

#6
Det finnes flere tråder som lister biler med ventilerte seter:

Sitat fra: u/finikwashere link=https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/osvday/which_ev_has_ventilated_seats/
2022 Bolt EUV - yes, but subjectively weak
2020 Model S/X - yes, 3 levels of ventilation
2019 Kia Niro - yes, as an option
E-Tron, E-Tron GT - yes, as an option
Q4 E-Tron - yes, as an option, also cheap
I-Pace - yes, as an option
Taycan - yes, as an option
Ionic 5 - yes, in the most expensive trim
Polestar 2 - option
Kia E Niro, E Soul, EV6 GT
Hyundai Kona
Lexus UX300e
DS 7 Crossback e-tense

Her er det ei mer omfattende liste, som også nevner Mirai:  https://www.cars.com/articles/which-cars-have-cooled-seats-438946/

Utstyrsnivå kan varierer litt fra land til land, og prisene kan variere mye, så det kan være lurt å kikke på ulike markeder når man skal kjøpe bil.

MyMuffin

Jeg prøvekjørte nylig Xpeng P7 perf.
Ble overrasket over hvor komfortabel og god å kjøre den var  - med ventilerte seter.

Kan være verdt å ta en titt på.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Ingeniøren

#8
360 kamera er en utrolig fin funksjon og som jeg har gjort meg helt avhengig av da det utkonkurrerer alt annet i funksjonalitet.

Et must vil nå jeg si, så kjøp ikke bil uten !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. mai 2022, klokken 08:10
360 kamera er en utrolig fin funksjon og som jeg har gjort meg helt avhengig av da det utkonkurrerer alt annet i funksjonalitet.

Et must vil nå jeg si, så kjøp ikke bil uten !
Hvis man har veldig trang parkering så kan jeg skjønne det. Men vi hadde I-Pace med 360 kamera og TM3 med 12 ultralydsensorer, og jeg parkerte rutinemessig Teslaen nærmere ting enn I-Pacen.

Med stor skjerm og bra kamera er det dog en bra nice to have. Men langt i fra ett must for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Tesla viser avstand i centimeter rundt hele bilen, så der er det fryktelig enkelt å kjøre på UL-sensorer, og i stor grad enklere enn med kamera, der gjenstander fort kan være lenger fra enn de ser ut til gjennom vidvinkellinser. Og når det gjelder Tesla så har en også det beste ryggekameraet som er å oppdrive + sidekameraer. Savner derfor ikke 360 i Tesla, men i mange andre biler med gjennomsnittlige ryggekameraer og dårlig visualisering av UL-sensorer så er det fort et savn. Kommer for min del altså an på hvordan produsenten har valgt å løse det, 360 er ikke automatisk en fasit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA