Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq lader på 180

Startet av Vurderer en elbil, fredag 20. mai 2022, klokken 09:59

« forrige - neste »

02jan

Helt enig, det blir for uspesifikt å diskutere prosent av hva og hva andre yuotubere mener uten å legge frem fakta.

Gjør et forsøk på å legge frem fakta fra egen Enyaq, har kun hurtigladet en gang, dette var uten noen forberedelser, men ladet for å få på nødvendige 10 mil etter å ha kjørt i noen timer.

Dvs tar 7 minutter å få på 10 mil rekkevidde (sommer). For min del er det mer en kjapt nok. Normale stopp på langtur er 20 min.

Kjører Enyaq på snitt 1,5 kwt pr mil typisk norsk landevei og motorvei 80-100 kmt sone.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vurderer en elbil

Og dersom man ser på tweetene til Rehak, så sier han det samme 7 min og 10 mil.
Hvilket er et godt målepunkt.
Fossilbil

02jan

Ok har ikke tweet, men hastigheten under ladingen lå på snitt 130, startet på 140 og avsluttet på 125, stemmer godt med det Skoda har oppgitt - økning fra 120 til 130 med nye programvare. Min bil har 3.0 SW.

Kan tilføye at jeg er imponert over lavt forbruk og at jeg fyller opp bilen hjemme med kun 6kmt 800w pr time (6 amp?), og det holder i lange baner da bilen brukes privat (ikke pendling).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

#18
Kanskje tid for 10, 20 og 30 mil kunne vært noe, eller litt mer universalt ettersom rekkevidden øker, antall kilometer per 5, 15, 30 min? Og gjerne en kolonne for driftsvarmt batteri, og en for batteri som holder for eksempel fem grader. Ikke mye å forlange fra produsentene det.

Porsche oppgir vel ved optimal temp på 10 min for Taycan, og Tesla 15 min for sine (iallfall for Y, 240 km), ellers mye prosent? Ganske kaotisk.

02jan

Enig , antall minutter man må stå å vente på lading (høyhasstighetlader) på tur for å få på nye 10 og 20 mil. Forutsatt at bruker er i nedre range og ikke har rekkevidde angst før halvert batterikap.

Slik det er idag , angivelse fra %x til %y ( ofte 20-80), så må vi vite nettokap. På batteri og regne frem til det ene og det andre.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Og forbruk, som varierer med utstyrsnivå og antall drivhjul osv.

EriTom

Min bil med 3.0 software viser 125kW makslading i app'en 🤪
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Vurderer en elbil

Sitat fra: EriTom på onsdag 08. juni 2022, klokken 13:56
Min bil med 3.0 software viser 125kW makslading i app'en 🤪
Hva slags ladefart får du når du plugger den inn i en hurtiglader som gir over 200kw, når du har under 10% og optimale forhold?
Fossilbil

EriTom

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Como

Jeg fikk min 80x for en måned siden og har fått varierende topp-hastighet de 3 gangene jeg har testet hurtiglading. Har SW 3.0 og fikk beskjed at den lader på opp til 135kW.
Første gang jeg ladet var fra 20% på 150kW-lader til Eviny. Appen viste stigene kurve fra 97kW og opp til 100kW de 5 minuttene jeg testet. Mulig litt kaldt denne dagen.
Andre gang fra 3% på Teslas V2 lader og fikk 122kW i følge appen.
Tredje gang fra 4% på HPC 150kW-laderen til Fortum og laderen ga fra seg 150kW helt opp til jeg stoppet ladeøkten på 20% SOC. Dette var jo maks av hva laderen kunne gi så jeg lurer jo på hva som er maks for bilen.
Men jeg er enig i at det viktigste er uansett ladekurven og ikke maks lade hastighet.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Vurderer en elbil

Sitat fra: Como på søndag 19. juni 2022, klokken 00:33
Tredje gang fra 4% på HPC 150kW-laderen til Fortum og laderen ga fra seg 150kW helt opp til jeg stoppet ladeøkten på 20% SOC. Dette var jo maks av hva laderen kunne gi så jeg lurer jo på hva som er maks for bilen.
Men jeg er enig i at det viktigste er uansett ladekurven og ikke maks lade hastighet.
Dett e er jo lovende...
Jeg synes også at det viktigste er hvor langt kommer du ved å lade i 10 min, eller 20 min.
Fossilbil

Como

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 19. juni 2022, klokken 22:15
Sitat fra: Como på søndag 19. juni 2022, klokken 00:33
Tredje gang fra 4% på HPC 150kW-laderen til Fortum og laderen ga fra seg 150kW helt opp til jeg stoppet ladeøkten på 20% SOC. Dette var jo maks av hva laderen kunne gi så jeg lurer jo på hva som er maks for bilen.
Men jeg er enig i at det viktigste er uansett ladekurven og ikke maks lade hastighet.
Dett e er jo lovende...
Jeg synes også at det viktigste er hvor langt kommer du ved å lade i 10 min, eller 20 min.
Hvor langt du kommer ved å lade i 10 eller 20 minutter avhenger av SOC (state of charge).
Har bilen 10% SOC når du starter å lade vil den lade raskere enn hvis du har 80% ved start. Men andre faktorer spiller også inn på ladehastigheten som feks. temperaturen på batteriet.
Produsentene oppgir ofte hvor lang tid det tar å lade fra 10-80% under ideelle forhold. Men dette er ikke en standard. Så noen produsenter bruker 20-80% eller 30-80%. Alt for å ha et lavere minutt-tall å presentere ;D
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

VoltWay

Jeg har nå lest om flere med iV80x som har fått peak på 175 kW med 3.0, så de kan nok lade mye likt som RS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA