Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq lader på 180

Startet av Vurderer en elbil, fredag 20. mai 2022, klokken 09:59

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

I denne tweeten så ser vi at Enyaq coupe lader på 180 med 20% batterikapasitet.

Gjelder dette for vanlig Enyaq iV80X også med ny software?
https://mobile.twitter.com/StepanRehak/status/1527545146874769408
Fossilbil

VoltWay

Ingenting er offisielt for noen av modellene enda, ikke en gang Coupé. 135 kW er vel det som er annonsert. Men om Coupé på sikt kan få 175+ så er det nok mulig at andre modeller også kan få det.

oarnoe

Ikke sikkert Coupe har samme batterikjemi selv om den har samme batterikapasitet. Så en av filmene til Autogefuel på YouTube om Enyaq, og der ble det nevnt at det ikke var samme batterileverandør for 80 og 80X. Kanskje dette er grunn for det rare resultatet på NAF/Motor sin vintertest?
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

turfsurf

I testen på elbil.no av TMY og ID.5 GTX ladet ID.5 med 180kW en kort stund også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tafsern

Det er en Coupe RS IV, og RS får raskere lading enn de øvrige modellene.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Tafsern på mandag 30. mai 2022, klokken 09:32
Det er en Coupe RS IV, og RS får raskere lading enn de øvrige modellene.
Hvor kommer dette frem?
Fossilbil

VoltWay

#6
Stepan har lagt ut videoer der han har oppnådd 170-180 kW in en Coupé, men det er alt. Dette er sannsynligvis med en bil som ikke har standard SW, men en demobil/testbil.

For øvrig ser det ut som 80x og RS har andre batterier enn 80, men igjen, det er lite offisiell info der ute.

I tillegg har VW endret batteriprodusent, fra LG til CATL.

Stepan svarte på et spørsmål til videoen av 180 kW han la ut. Merk for øvrig at spørsmålet er "charging speed", ikkje "charging power", så Stepan har svart at dei vil lade raskare, men bekrefta ikkje effekten: https://twitter.com/StepanRehak/status/1527545228529479680

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på fredag 03. juni 2022, klokken 09:03
Stepan har lagt ut videoer der han har oppnådd 170-180 kW in en Coupé, men det er alt.
Det er jo fordi det er det han kjører, og det er den som har ME3.0

SitatDette er sannsynligvis med en bil som ikke har standard SW, men en demobil/testbil.
Sannsynligvis...? Så du tipper....? Hvorfor i alle dager skulle han poste om at en testbil uten standard SW han har lader så fort? Hvorfor tror du ikke at han ville skrevet at dette er en testbil?

SitatMerk for øvrig at spørsmålet er "charging speed", ikkje "charging power", så Stepan har svart at dei vil lade raskare, men bekrefta ikkje effekten
Tja.... Det kan jo like gjerne være larsvons dårlige engelsk, at han ikke klarte å tydeliggjøre sitt spørsmål. Men Rehak har svart positivt på spørsmålet fra larsvon som er relatert til tweeten fra Rehak.

I samme tweet som bildet ditt er hentet fra, så er det en annen kar som spør omtrent om det samme. Og Rehak svarer at gjennomsnitts hastigheten ligger på 100kw. 180 opp til 30%.
Og igjen uten å opplyse om at dette er en testbil med en helt annen SW.
Fossilbil

VoltWay

De har produsert biler med ME3 i noen måneder, men reklamerer fremdeles med 135 kW. Om alle produserte Coupé RS kan oppnå 180 kW med programvaren de produseres med, hvorfor ikke reklamere med det? Hvorfor er noen tweets av Stepan det eneste vi ser?

Det er mange grunner til å være litt vag i kommentarene inntil det er offisielt annonsert at bilene får høyere ladeeffekt. Det kan være tekniske utfordringer se må løse, eller så er det en del av lanseringskampanjen og at det vil bli annonsert senere for å generere interesse og publisitet.

Hvor er det forresten sagt at det kun er RS som får så høy ladeeffekt?

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på fredag 03. juni 2022, klokken 18:08
De har produsert biler med ME3 i noen måneder, men reklamerer fremdeles med 135 kW. Om alle produserte Coupé RS kan oppnå 180 kW med programvaren de produseres med, hvorfor ikke reklamere med det?
De kommuniserer ut at det er 135, for det er omtrent det det kommer til å ligge på. Se bildet. Legg også merke til at her er det enda én som sier "speed" i stede for "power"

SitatHvorfor er noen tweets av Stepan det eneste vi ser
Tja... Fordi ingen nordmenn som har bilen legger det ut?

SitatHvor er det forresten sagt at det kun er RS som får så høy ladeeffekt?
Det lurer jeg også på.
Fossilbil

VoltWay

De har ikke engang åpnet for salg av Coupé i Norge. Jeg mener biler som er levert i andre land. Om de faktisk kan komme opp i 180 kW så ville jeg trodd noen la ut en video eller ladekurve.

Takk for det siste bildet, det oppklarte en del. Da kan det stemme at biler med ME3 kan oppnå 180 kW. Jeg har alltid trodd at det vanlige var å reklamere med makseffekt. Som at en Tesla kan nå 250 kW, men at den kun er der et lite øyeblikk før effekten går ned igjen.

Vi får vel se hva som dukker opp.

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på lørdag 04. juni 2022, klokken 10:20
De har ikke engang åpnet for salg av Coupé i Norge. Jeg mener biler som er levert i andre land. Om de faktisk kan komme opp i 180 kW så ville jeg trodd noen la ut en video eller ladekurve.
Ja... Jeg vet at det ikke åpner salg av Cupé før den 9. Jeg tenkte jo at noen i Norge med iV80(x) med ME3.0 kunne jo lagt ut et bilde hvordan dette funker... For å se om det i det heletatt er noe bedre.... Det hadde jo gitt en pekepinn...

Sitat
Takk for det siste bildet, det oppklarte en del. Da kan det stemme at biler med ME3 kan oppnå 180 kW. Jeg har alltid trodd at det vanlige var å reklamere med makseffekt. Som at en Tesla kan nå 250 kW, men at den kun er der et lite øyeblikk før effekten går ned igjen.

Vi får vel se hva som dukker opp.
Vi får se. Det blir jo spennende.

De får vel mye klager på at de ikke klarer å holde lovet ladehastighet, kanskje...? Så da kommuniserer de ut et lavere tall...?
Fossilbil

VoltWay

#12
Makseffekt er uansett en litt ubrukelig verdi så lenge det er så mange ulike ladekurver. Ladetid for 20-80% synest jeg er mest nyttig.

Positivt at Skoda ikke reklamerer med 180 kW da, men teoretisk snitt ved ideell lading. Det har lenge vært rykter om oppdateringer i to steg, først 135 og så 170, men om det da er ment snitt eller maks er ikke godt å vite. 170 i snitt ville vel betydd maks på over 200.

Det står mange steder fra Skoda "135 kW (maximum)", men òg ladetid på 35 minutt fra 10-80% for 80x. 10-80% med 82 kWh og 135 kW tar 29 minutt, så de måtte hatt en ganske flat kurve for å klare det med makseffekt på 135 kW.

Vurderer en elbil

Fossilbil

geear

20-80% gir ekstremt lav verdi som sammenligningsgrunnlag mellom modeller og merker, for det første lønner det seg å kjøre enda lenger ned på de fleste elbiler, og siden biler har forskjellig rekkevidde og forskjellig batteristørrelse, så blir det som å spørre om "hvor lang er en pinne?". Skal man ha noe sammenlignbart må det være noe som har med tid og distanse å gjøre. Enten hvor lang tid det tar å legge til for eksempel 200 km eller hvor mange kilometer man får på 15 minutter. Dette sier også noe
Om hva slags snittfart man kan forvente.

Maks ladehastighet er også interessant, men kun om man også har noe med tid og km for å få et bilde av ladekurve. Da kan man skjønne at man kan få mye mer på fem minutter for eksempel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA