Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om lys og speil

Startet av Quintilian, onsdag 18. mai 2022, klokken 12:10

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Hatt model 3 noen år nå og plutselig har kjørelysene sluttet å komme på av seg selv....

Er ingen indikasjon på at lys er på, og motgående kjøretøy blinker i vei... når jeg setter på lysene kommer de på som normalt, men da piper bilen febrilsk når jeg parkerer og jeg må manuelt skru de av før jeg forlater kjøretøyet..... tips? En innstilling jeg har gått glipp av?

Lurer også på hvordan jeg får bilen til å alltid felle inn speilene når jeg parkerer? Har funnet den lokasjonsbaserte innstillingen men da skjer det jo FØR jeg parkerer og når jeg faktisk har behov for speilene.... Tips her også?  :)

olie

Har ikke noe tips angående lysene, jeg har de alltid på automatisk og det har fungert fint så langt.
Har du sjekket at du har nyeste oppdatering på bilen?

Se vedlagt bilde for hvordan man får automatisk innfelling av speil.

Quintilian

Takk! Fant ut av speila; bare lyset igjen da :)

Har vel kommet en oppdatering jeg ikke har installert, men de to-tre foregående oppdateringene fikset ikke problemet... litt styr å oppdatere da den nekter å koble seg på wifi (rævva antenne i bilen), til tross for kraftig mesh-nettverk med en node bare 4-5 meter unna... men skal gjøre et forsøk :)

Handyman

Prøvd å restarte bilen (datamaskinen)?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Ikke skru lysene «på», men sett de på «auto»
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Quintilian

"Auto" er på, men jeg mistenker at det er fjernlysfunksjonen som jeg kan toggle av og på (helt til høyre i bildet).

Lysene kommer forøvrig på når jeg er inne i tunneller, og skrur seg av igjen når jeg kommer ut i dagslys, så det er noe automatikk som surrer og går...

Har skrudd EDBen av og på flere ganger (den har også blitt restartet i forbindelse med firmwareoppdatsringer)....

Handyman

#6
Sitat fra: Quintilian på onsdag 18. mai 2022, klokken 22:50
"Auto" er på, men jeg mistenker at det er fjernlysfunksjonen som jeg kan toggle av og på (helt til høyre i bildet).

Lysene kommer forøvrig på når jeg er inne i tunneller, og skrur seg av igjen når jeg kommer ut i dagslys, så det er noe automatikk som surrer og går...

Har skrudd EDBen av og på flere ganger (den har også blitt restartet i forbindelse med firmwareoppdatsringer)....
Mener du kjørelys eller nær-/fjernlys når du sier at kjørelysene ikke kommer på? I tunneller bytter bilen fra kjørelys til nær-/fjernlys automatisk om den står i auto. Fjernlysautomatikken er ikke i funksjon sammen med kjørelysene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Har du sjekket at lysene faktisk ikke er på? Altså kjørt opp mot noe som reflekterer? Det er ingen indikasjon når kjørelysene er på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 06:14
Har du sjekket at lysene faktisk ikke er på? Altså kjørt opp mot noe som reflekterer? Det er ingen indikasjon når kjørelysene er på.

Du kan vel se det på bilen på venstre siden av skjermen. Men et butikkvindu er enda bedre.
'21 3LR

Quintilian

Jeg mener at kjørelysene ikke kommer på. Godt poeng å verifisere at de faktisk er på dog, skal få kona til å sjekke eventuelt kjøre opp til et vindu og se :)

Potensialet er stort for at lysene faktisk er på da, og at jeg forventet en indikasjon på det i bilen, så det blir spennende med fasit senere i dag! :)

geear

Jeg blinker på ganske mange Model 3, men det er fordi det er så syyykt mange av de som har en feiljustert lykt og blender noe enormt. Kanskje du bør sjekke din... dette gjaldt spesielt de fra Fremont, men er rart om du har kjørt flere år med feiljusterte lys.

Ellers så viser animasjonen av bilen både baklys, bremselys og blinklys, tenkte den viste lysene foran og ved å rotere bilen, men klarte faktisk ikke se noe lys foran på min Model Y. Kanskje de har glemt å animere det, siden den vanligvis vises bakfra.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 09:15
Jeg blinker på ganske mange Model 3, men det er fordi det er så syyykt mange av de som har en feiljustert lykt og blender noe enormt. Kanskje du bør sjekke din... dette gjaldt spesielt de fra Fremont, men er rart om du har kjørt flere år med feiljusterte lys.
Denne tanken slo også meg. En stund tror jeg samtlige biler hadde for høyt justerte lys. Det er også flere kjente tilfeller av at lysene justerer seg opp over tid. Min mistanke er at det skjer ved SW-oppdatering.


RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA