Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy KM noe å bry seg om? 2019 i3 120ah FC (Nybil-hjelp)

Startet av Almis, onsdag 15. juni 2022, klokken 18:08

« forrige - neste »

Almis

Har funnet ut at jeg trenger en billigere bil. Jeg har sett mye på i3 og funnet ut at den oppfyller de fleste krav. Jeg har ikke tenkt å bruke noe mer enn 250k, men jeg vil ha 120ah FC. Derfor må man jo litt opp på KM.

Ville dere kjøpt en 3 år gammel i3 med 60-80k på telleren? Er det noe jeg burde være spesielt obs på med disse bilene? Tenker da annet enn klassiske slitedeler som bremser, foringer, dempere osv osv.

Da jeg enda ikke har fått prøvekjørt en i3 (Ei heller bestemt meg endelig for å kvitte meg med bilen jeg har nå) så lurer jeg på om dere kan svare meg på følgende:

Hvordan er kjørecomforten/setene? Hvordan er det med kupestøy? Hvor godt fungerer infotainment-systemet? Hvordan fungerer BMW sin app? Og sist men ikke minst, hvordan er opplevd byggekvalitet/kvalitetsfølelse?
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

LMOR

Tror du må beskrive en referanse først. Jeg har hatt i3 siden 2014, og syntes den var veldig bra på det meste. Men etter å ha kjøpt iX, så er naturlig nok ikke i3 i nærheten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#2
Sitat fra: Almis på onsdag 15. juni 2022, klokken 18:08
Hvordan er kjørecomforten/setene? Hvordan er det med kupestøy? Hvor godt fungerer infotainment-systemet? Hvordan fungerer BMW sin app? Og sist men ikke minst, hvordan er opplevd byggekvalitet/kvalitetsfølelse?
Byggekvalitet / kvalitetsfølelse tror jeg det er få som matcher. Setene er overraskende gode, tross at de har liten setesstøtte. Kjører du aktivt på svingete veil, så må man holde seg fast i rattet. Men ved normal kjøring synes jeg de er helt topp. Lengste tur jeg har hatt med i3 er 1200 km på 2 døgn, og det var helt uproblematisk. Det lave forbruket gjør at AC 11 kw lading er et alternativ ved ladekø etc. Om sommeren holder den god ladefart (ca 50 kw) flatt til over 80 % med en 75 kw ladestasjon.
Appen er stabil og har bedre funksjonalitet enn VW id.4 har i dag. Du kan både låse og og låse bilen via appen, noe id.4 ikke kan pt.
Kupestøy med 21 tom er høyere enn hva du har i en ny id.4, men helt ok. På 19 tom vinterhjul er den silkemyk, men føles naturligvis litt hard når man setter på 21 tom om våren. Da støyer det en del (kald veibane), men på en god sommerdag er det helt greit. En av de mest driftssikre elbilene, så et kjøp kan anbefales hvis prisen føles riktig. De har som mye annet steget en del i pris i det siste, så om tiden er riktig akkurat nå er jeg litt usikker på. Det som går opp, skal jo også ned igjen en dag.

Almis

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. juni 2022, klokken 00:28
Tror du må beskrive en referanse først. Jeg har hatt i3 siden 2014, og syntes den var veldig bra på det meste. Men etter å ha kjøpt iX, så er naturlig nok ikke i3 i nærheten.

Referansen blir jo bilen i signaturen, men det blir vel litt som å sammenligne epler og appelsiner da det er to forskjellige biler i forskjellige prissegmenter.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Autowinder

Det skrives flere steder på nettet at BMW-ingeniørene har gjort en bra jobb med batteriene på i3. Helsesjekken hos elbilforeningen antyder 1% tap pr år men det kan jo sikkert variere på lademønster. Såvidt jeg ser tar de 2140 kr for sjekken så det kan være verdt å ta en slik, men det er vel kanskje ikke lett i en kjøpssituasjon å få til det om du ikke tar kostnaden for det selv. En fordel med i3 er at den tapper veldig lite av batteriet når den står parkert over natten eller lengre tid.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

fonberg

Sitat fra: Almis på torsdag 16. juni 2022, klokken 11:34
Sitat fra: LMOR på torsdag 16. juni 2022, klokken 00:28
Tror du må beskrive en referanse først. Jeg har hatt i3 siden 2014, og syntes den var veldig bra på det meste. Men etter å ha kjøpt iX, så er naturlig nok ikke i3 i nærheten.

Referansen blir jo bilen i signaturen, men det blir vel litt som å sammenligne epler og appelsiner da det er to forskjellige biler i forskjellige prissegmenter.

Sammenlignet med Model 3 så sitter du en del høyere, mer luftig og oversiktlig, og har mye større fordører. Du merker den ekstra høyden og kort akselavstand i rask svingkjøring, naturligvis. Støy vil jeg si er ganske lik, samme med forbruk i norske hastigheter. Fordel med i3 vs Tesla at den så å si ikke mister strøm når den står parkert. Kvaliteten opplever jeg som noe bedre på i3 enn på Teslaen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

turfsurf

Sitat fra: fonberg på lørdag 18. juni 2022, klokken 13:30
Støy vil jeg si er ganske lik, samme med forbruk i norske hastigheter. Fordel med i3 vs Tesla at den så å si ikke mister strøm når den står parkert. Kvaliteten opplever jeg som noe bedre på i3 enn på Teslaen.
Jeg vil si i3 har mere «romling» fra hjulene. Ellers er rattet det som oppleves minst premium. Vondt å holde i rett og slett. Ellers oppleves bilen bra, men kikk etter lodge eller suite interiør. Kjørte 130 mil på ett døgn med 120Ah. Behagelig å sitte i selv om setene kan oppleves litt basic.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Trond.m

Sitat fra: Autowinder på søndag 19. juni 2022, klokken 20:26
Dere er veldig off-topic her i allefall... 😉
Er vi ? Det første innlegget avsluttet med flg. spørsmål, så det er vel overskriften som var off-topic 😉

«Hvordan er kjørecomforten/setene? Hvordan er det med kupestøy? Hvor godt fungerer infotainment-systemet? Hvordan fungerer BMW sin app? Og sist men ikke minst, hvordan er opplevd byggekvalitet/kvalitetsfølelse?»

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.


Egil S

Jeg har kjørt BMW i 20 år, har hatt mange M biler og har ennå en veteran BMW.
Kjøpte en ny i3S i 2020 for å prøve elbil, da jeg ikke gadd vinterkjøre M5'en, M5 ble forøvrig solgt høsten 2021.

Hvordan er kjørecomforten/setene? Den er OK, ikke i nærheten av 3/4/5 serie, null sidestøtte i setene, de er tynne og for en litt tung mann er de ikke noe å dra på langtur med. S-modellen er ganske stiv spesielt i motorveifart, sitter du litt tilbakelent vil nakkestøtten klaske deg i bakhodet ved litt humpete vei. Den er gøy å kjøre, litt go-kart aktig men i mine øye en helt klar "bybil", perfekt til å kjøre til jobb, handle og småturer, turer over 10 mil èn vei syntes jeg personlig ikke er det helt store.
Den er høy så den er veldig fin å gå inn og ut av, det liker jeg.

Hvordan er det med kupestøy? Den støyer mye mer enn vanlige BMW modeller, vekten skal ned så støydemping er ikke prioritert, merkes mest på landevei/motorvei (hjulstøy/vindstøy), ikke noe problem i byen og opp til 60km/t.

Hvor godt fungerer infotainment-systemet? Det er vel iDrive på ca 2015/16 nivå og stoppet der. Jeg har H&K anlegget og det spiller greit, ikke noe spesielt, jeg hadde B&O i M5'n og det var noe helt annet.

Hvordan fungerer BMW sin app? Funker greit ikke hatt noe problemer, kan tenke meg eldre modeller har begrenset opplevelse, 2014 M5'n min mistet endel funksjonalitet når det kom ny app.

Og sist men ikke minst, hvordan er opplevd byggekvalitet/kvalitetsfølelse? Den er typisk BMW, er nok på høyde med 1/2/3/4 serie, men hakket under 5/6/7/8 serie.

I følge en forum eier på et annet forum hadde hans 2014 i3 med range extender, etter 8 år, 150.000km og masse hurtiglading (50Kw) 77% kapasitet igjen på batteriet.
Så en bil med 50-60.000km bør ikke ha tapt seg mye, spesielt om den er for det meste hjemmeladet.

Min personlige opplevelse etter 13.000km er at dette er en morsom bil til daglig bruk, men ikke en langtur bil.
Jeg skal selge min senere i år da jeg har bestilt ny elbil da jeg ønsker lengre rekkevidde, mer komfort, større bagasjerom og tilhengerfeste.
Er nok over din prisklasse da det er en 2020 i3S med mer eller mindre alt utstyr og sikker bare 15-16.000km på salgstidspunktet så den blir nok over 300.000kr.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA