Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk, felger og dimensjoner...

Startet av Vurderer en elbil, torsdag 19. mai 2022, klokken 09:48

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Det dukker opp noen spørsmål hos meg...

80 og 80x blir levert med følgende 235/55 foran, 255/50 bak R19.
80 og 80x Sportline blir levert med følgende 20" 235/50 foran, 255/45 bak

Mens iV50 blir levert med 235/60 R18

Hvorfor er det forskjell på dimensjonene bak og foran på 80 modellene?
Er det bare visuelt?

Kan man som vinterdekk sette på 235/60 R18 på en iV80X?
Fossilbil

Rusalka

Mener å ha lest en plass at det har med høy vekt på disse bilene å gjøre (største batteripakke), men er ikke sikker.

Bigdrago

Du kan sette på hva du vil. Men med ekstra motor, bagasje og folk vil det bli tyngre for dekka bak. Du må i det minste ha godkjent lasteindeks på hjula. Om noe skjer kan du slite med forsikring, garanti etc om du har andre hjulstørrelser enn det bilen er typegodkjent med.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil

Totalvekten på iV80 er 2.648 kg
Totalvekten på iV50 er 2.425 kg

Er ikke dette ganske liten forskjell til at det må være så stor forskjell på dekkene/hjulene?
Fossilbil

Orbit

#4
Det er greit med tilgjengelige vinterdekk i 235/60R18 med tilstrekkelig høy lastindeks for iV80X (minimum 102), så begrensningen blir hva felgene tåler (har ikke data på dette), og evt om bremseskivene foran er større på iV80 slik at 18"-felger ikke passer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EriTom

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 20. mai 2022, klokken 07:31
Totalvekten på iV80 er 2.648 kg
Totalvekten på iV50 er 2.425 kg

Er ikke dette ganske liten forskjell til at det må være så stor forskjell på dekkene/hjulene?

Min 80X Sportline har tillatt totalvekt på 2.746kg med maks akselvekt 1.260kg foran og 1.540kg bak... Den er utstyrt med 235/45-21 (101 loadindex) foran og 255/40-21 (102 loadindex) bak. På vinter kjører jeg med 255/40-21 (102 loadindex) Nokian rund baut...

De 235 dekkene foran er for å spare rekkevidde... Min erfaring er at det er så og si null forskjell på 235/40-21 foran og 255/40-21 foran....

Spiller ingen rolle hva du skor bilen med sålenge du holder deg innenfor loadindex og 71,5cm +/-5% høye hjul :-)

Velg det du vil utifra dine kriterier.
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Vurderer en elbil

Er det ikke litt rart at det er 100 kg forskjell på totalvekten?

Grunnen til mine spørsmål er jo rekkevidde og komfort.

Foreløpig så er det jo ingen grunn, annet enn at laste indexen må følges...? Og om bremsekalipperne o.l. passer i forhold til iv50 og iv80.

Er dette noe Skoda bare gjør fordi de selv mener at det ser kult ut...?

iv60 har 19 tommer.
Fossilbil

Bigdrago

235 har lasteindeks 101 og 255 har 102.
Får du 102 med 235? Søker jeg opp bridgestone turanza eco får jeg opp 101 og 102 som nevnt.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil


Continental har 235/60 R18 102, eller over, i lasteindeks:
https://www.continental.no/bil/dekk?season=summer&cartype=car%2Fsuv

Betyr dette at Skoda ikke har noen annen grunn til bredde på dekkene og større felg, enn utseende...?
Fossilbil

Bigdrago

Fant ingen med 21" ned 102t med 235..

Du må nok høre med skoda sentralt eller forhandler

Forklaringen jeg fikk er at bilen er tung bak og må ha bredere dekk for å få kortere bremslengde samt fordele vekt.

https://drivecave.com/staggered-wheels/#Pros_of_Staggered_Wheels
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

eirikbg

IV 80 og 80X er kun typegodkjent med forskjellige dimensjoner foran og bak, så da blir man nødt til å ha forskjellige dimensjoner foran og bak. IV 50 og 60 er kun typegodkjent med lik dimensjon foran og bak. Hvorfor de har gjort det slik vet jeg ikke.

EriTom

Dette er ikke riktig.
Alle biler kan ha dekk og felg som er utenfor det bilen er typegodkjent med følgende restriksjoner:
-Må være innfor +/- 5% av rulleomkrets
-Være samme vekt merking eller høyere
-Være maks 7,5mm endring av sporvidde per side (maks 15mm endring)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

eirikbg

Det er riktig det du sier, men mente ikke det. Så beklager hvis jeg var noe uklar.
Enyaq 80(x) er bare godkjent med ulike dimensjoner foran og bak, så da må de nye dekkene også være ulike mellom foran og bak. Akkurat som en bil med lik dimensjon foran og bak må ha lik dimensjon foran og bak på de nye dekkene.

EriTom

Sitat fra: eirikbg på søndag 26. juni 2022, klokken 12:32
Det er riktig det du sier, men mente ikke det. Så beklager hvis jeg var noe uklar.
Enyaq 80(x) er bare godkjent med ulike dimensjoner foran og bak, så da må de nye dekkene også være ulike mellom foran og bak. Akkurat som en bil med lik dimensjon foran og bak må ha lik dimensjon foran og bak på de nye dekkene.

Jeg kjører 255/40-21 Nokian vinter på mine Betria dekk på alle 4 hjørner. Fordi rulleomkretsen foran kun endres med ca 1%, så er dette helt lovlig. Det er ikke påbudt å bruke smalere dekk foran.

Men hva som er lov er en ting, en annen er hva dette gjør med rekkevidde, kjøreegenskaper og komfort :-) Personlig ønsker jeg å gå opp til 265/35-22 rundt om på min Enyaq  8)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Vurderer en elbil

Er felgene like foran og bak på en Enyaq iV80X, selv om dekkene er forskjellige?
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA