Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dirrelyd i dashbordet rett foran rattet

Startet av geear, onsdag 18. mai 2022, klokken 19:43

« forrige - neste »

ronnynilsen

Hvordan fikk du av lista? Greit å vite hvis jeg skulle få den lyden og trenger å fikse det.  :)
Tesla model Y LR 2022

lars667

Ja, lyden minner om det. Syntes det var merkelig at de stupte seg lenger inn i dashen, siden det høres veldig nært og hardt skramlete ut.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Endedekslene i hver ende av dashbordet må av. Bruk en plastspak eller et flatt skrujern og beskytt synlige deler med papp eller fille eller noe og vipp ut. Dra dekselet rett ut med hendene etterpå, sitter ganske godt. Så må en ta godt tak i forkant av dekselet på dashbordet og vippe det opp og mot frontruta fra endene og inn mot midten. Løft det av. Vær oppmerksom på at det er HELE lista fra aluminiumen og helt til lufteventilene, trelista er ikke avtakbar fra resten.

Jeg brukte som sagt limpistol og la en dæsj 5-6 steder på hver av de to listene. Kunne sikkert vært løst med noe skum, teip, papp eller lignende innimellom..

Se bilder.

PS: går ikke god for at dette er årsaken enda altså.. må få kjørt mer enn 15 km først.

ronnynilsen

Sitat fra: geear på torsdag 02. juni 2022, klokken 14:23
Endedekslene i hver ende av dashbordet må av. Bruk en plastspak eller et flatt skrujern og beskytt synlige deler med papp eller fille eller noe og vipp ut. Dra dekselet rett ut med hendene etterpå, sitter ganske godt. Så må en ta godt tak i forkant av dekselet på dashbordet og vippe det opp og mot frontruta fra endene og inn mot midten. Løft det av. Vær oppmerksom på at det er HELE lista fra aluminiumen og helt til lufteventilene, trelista er ikke avtakbar fra resten.

Jeg brukte som sagt limpistol og la en dæsj 5-6 steder på hver av de to listene. Kunne sikkert vært løst med noe skum, teip, papp eller lignende innimellom..

Se bilder.

PS: går ikke god for at dette er årsaken enda altså.. må få kjørt mer enn 15 km først.

Takk! Veldig nyttig å vite! Hørte nemlig noen lyder på en tur, men de er borte igjen, men kommer sikkert tilbake...
Tesla model Y LR 2022

geear


Duggur

Slenger meg på her. Har hatt bilen inne to ganger nå, uten hell. Tesla mente lyden kom fra dash, og har lagt inn det jeg antar er skum.

Problemet er bare at lyden jeg opplever som mest irriterende kommer fra airbag-lokket på rattet. Kjenner at det dirrer og vibrerer godt, og når man legger litt press på forsvinner lyden. Dette sa jeg fra om, og fikk loggført det i saken, men de valgte altså å ignorere meg her. Så da må man vel inn enda en tur...

Ingeniøren

Sitat fra: Duggur på fredag 03. juni 2022, klokken 21:10
Slenger meg på her. Har hatt bilen inne to ganger nå, uten hell. Tesla mente lyden kom fra dash, og har lagt inn det jeg antar er skum.

Problemet er bare at lyden jeg opplever som mest irriterende kommer fra airbag-lokket på rattet. Kjenner at det dirrer og vibrerer godt, og når man legger litt press på forsvinner lyden. Dette sa jeg fra om, og fikk loggført det i saken, men de valgte altså å ignorere meg her. Så da må man vel inn enda en tur...

Skal ikke dirre og vibrere i rattet - ubalanse i forhjul ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Har ikke hatt en eneste ulyd i bilen etter seansen over her, så anbefaler å prøve dette for de som opplever det. Vil tro en kan få den tyst bare med å holde på metallista når det skjer, for å verifisere at det er den.

Så et sted noen mente det var en skrue i hver ende for å løsne dashen, det fant ikke jeg.. skrudde ingenting.

Duggur

Bumper bare denne tråden.

Jeg beskrev tidligere ulyd fra ratt, og etter servicerunde nr 2 var problemet fortsatt ikke løst - men nå dirret det også bak fra både seter og bakluke etter at Tesla hadde "justert" for å sjekke om det kunne løse ulyden. Samtidig hadde noe løsnet i festet til solskjerming på førersiden, som gjorde at det knirket voldsomt i taket dersom solen hadde stekt litt på bilen.

Men - alle gode ting er tre. Jeg fikk en kontaktperson på SC her i Trondheim, og fikk sendt over videoer som viste lydene. Tesla skrev en veldig nøye beskrivelse av problemene og satt av rikelig tid med en tekniker.

Airbag i ratt ble byttet, og raslelyden forsvant. Dirring bak ble justert vekk, knirk fra solskjermfestet samt at baksetene ble gjennomgått og behandlet - visstnok var det noe knirk fra disse òg. Det tok totalt rundt 8 måneder fra jeg kontaktet SC til alt ble fikset.

Jeg opplever enn så lenge ikke knirk og dirring, og trass tiden det tok er jeg totalt sett fornøyd med innsatsen hos Tesla SC her i Trondheim.

Klykken

Knirk er visstnok noe av det verste man kan fikse i en bils interiør. For det kan være en mikroskopisk filleting som forårsaker det, og i tillegg, selv om lyden kan høres å komme fra en plass kan resonans og støy fra andre steder spille deg et puss og gjøre det tilnærmet umulig å lokalisere! All ære til servicegjengen som fikk det i orden! :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA