Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dirrelyd i dashbordet rett foran rattet

Startet av geear, onsdag 18. mai 2022, klokken 19:43

« forrige - neste »

geear

Etter snart ni måneder har jeg nå fått en dirrelyd, et eller annet som vibrerer under kjøring i typisk 70-80 og høyere. Holder jeg visse steder på dashbordet og lista rett over/ved rattet, så stopper det, men det det er inni dashbordet. Noen som har hatt samme og har kontroll på hva det er, evt vet om det er en enkel sak å åpne opp deksler/dashbord rundt rattet? Kjenner det er ork å levere bilen inn for en så liten ting.

turfsurf

Har det samme på vår 3er. Ingen fiks jeg kjenner til dessverre. Hjelper å kile noe mellom list og dashboard.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Killi

Hei.
Jeg har også hatt bilen i 2 måneder og kjørt 1600km. Fikk samme knirkelyd i går. Har ikke funnet ut helt hvor den er da den er der konstant. Virket som det ble roligere om jeg holdt litt kraft bak skjermen og nedover.  Sitter langt inne å styre med service for dette. Tror jeg venter det ut å ser om det blir bedre.

geear

Ser for meg at det er et klips eller noe, og at det er en bagatell å fikse om man bare kommer enkelt til.

Handyman

Kan det være denne ulyden:
https://www.youtube.com/watch?v=KeUDVMsd3_M&t=615s

Tipper det er noe "fast som er løst" som Max-mekker sier ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Randomrex

Jeg har fått det samme i min Y.
Noen som har vært inne på service og fått det sjekket opp? :)

lars667

Jeg har noe skramling venstre side foran, veldig irriterende. Mest på grov asfalt og grusvei/snøvei. Har hatt bilen inne to ganger for dette, uten at de har klart å finne ut av det. Siste gang holdt de på i 1,5 dager sammenhengende. De trodde de hadde løst det ved å stappe inn et eller annet, men det dukket opp igjen rimelig fort.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Randomrex

Har en time en gang i juli selv... Har jo mine tvil på at det blir løst, men jeg kan jo ikke begynne å demontere bilen min selv.  ???

Tmel

Har samme og fant ikke ut hvor det kom fra på service.
Etter litt testing fant jeg at det kommer fra trelista bak rattet. Hvis jeg løfter den litt / kiler den med er visakort el.l. Så stopper lyden helt. Tipper en må ta av lista og legge noe knirketeip bak

Handyman

Sitat fra: Tmel på tirsdag 31. mai 2022, klokken 23:47
... ta av lista og legge noe knirketeip bak
Ville heller brukt anti-knirketeip  :P  Sorry
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Tok ei lita timinuttersøkt her og dro av noen deksler, føler meg ganske trygg på at jeg har funnet kilden og forhåpentligvis har løst problemet nå. Trelista og aluminiumslista på tvers av dashbordet er festet på plast. Og aluen er smeltet eller limt fast. Virker på meg som det er alulista som ved visse frekvenser dirrer mot plast/trelist. La noen klatter med limpistol innimellom plast og alulist. Spent på om det dukker opp igjen de neste kjøreturene..

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:04
Tok ei lita timinuttersøkt her og dro av noen deksler, føler meg ganske trygg på at jeg har funnet kilden og forhåpentligvis har løst problemet nå. Trelista og aluminiumslista på tvers av dashbordet er festet på plast. Og aluen er smeltet eller limt fast. Virker på meg som det er alulista som ved visse frekvenser dirrer mot plast/trelist. La noen klatter med limpistol innimellom plast og alulist. Spent på om det dukker opp igjen de neste kjøreturene..
Hm, interessant. Får og inntrykk av at det er den som dirrer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Mitt inntrykk var også at det var den lista, noe jeg skrev i saken hos Tesla, men tror ikke de fant noe der. Interessant å høre om det hjelper med limpistol.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

"Problemet" har vært litt variabelt i det siste, men hadde iallfall null lyd på 15 km i dag.

Vi antar vel alle at vi snakker om samme lyden her uten at vi er sikre på det, men tok en liten video da jeg hadde av lista, så kan dere jo høre om det kan minne om deres problem også:

https://youtube.com/shorts/2Vlm--lwnpY?feature=share

Litt annerledes når det ligger slik selvfølgelig, men fikk umiddelbart en følelse av at det var samme lyden som jeg har vært plaget med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA