Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y LR fra Berlin - erfaringer

Startet av casall, fredag 02. september 2022, klokken 09:55

« forrige - neste »

Taben

#30
Sitat fra: kessy på onsdag 14. september 2022, klokken 12:46
Når bestilte du de bilene?


Hei. Ble bestilt i Mars og Juni 2022.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

casall


Haggish

Sitat fra: Taben link=topic=61768.msg1065261#msg1065261 date=1663154868


Hei. Ble bestilt i Mars og Juni 2022.
/quote]

Hvilken konfig/farge bestilte du på de?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Taben

#33
Sitat fra: casall på onsdag 14. september 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 13:27
Sitat fra: kessy på onsdag 14. september 2022, klokken 12:46
Når bestilte du de bilene?


Hei. Ble bestilt i Mars og Juni 2022.

Merker du noen forskjeller på de to?

Hei. For meg 2 identiske biler, produsert på samme fabrikk. Begge er Hvit-sort, 19 Gemini. Det er nå registrert 240 model Y LR og straks 1750 model YP, tyskproduserte i Norge. Det er passert 18000 biler produsert i Berlin, kvaliteten er høy, produksjonsvolum er nå ca 1500 biler i uken- målet er over 9000 enheter per uke. Jeg er meget fornøyd, ingenting å utsette, spesielt merkes det til lite støy- minimalt støy utenfra sammenlignet med Tesla 3, 2019, også sammenlignet med biler jeg ellers har testkjørt fra andre produsenter. Sammenlignet med eks e-tron 55, er Tesla Y meget støysvak og har bedre dempekomfort, drøm å kjøre på både landevei og motorvei.

Jeg har lastekroker i bagasjerom i begge, men har aldri brukt lastekroker noensinne, uansett hva bilmerke jeg har kjørt....tror heller ikke de blir brukt nå heller...   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

SurSnasen

Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 15:25
Sammenlignet med eks e-tron 55, er Tesla Y meget støysvak og har bedre dempekomfort, drøm å kjøre på både landevei og motorvei.

Meget støysvak sammenlignet med e-tron 55??? Og bedre dempekomfort? Da har jeg hørt det også.
Etter å ha rattet rundt i en ny Model Y, Kina-produsert riktignok, i ca 3 uker, må jeg være temmelig blind, døv og følelsesløs for å kunne hevde at den er i nærheten av støydempingen og demperkomforten til en ID.4 som jeg også disponerer. Model Y kaster seg bedre inn i svingene. Men jeg foretrekker heller et mykere oppsett enn den konstante småristingen i Model Y av selv den minste lille ujevnhet.

Radial

Etter 12000km i MIC Y, kan jeg si demping og komfort er mye bedre enn da den var ny.
Før kjente jeg fotgjengeroverganger rett i ryggmargen, nå glir det fint over. Fremdeles en sportslig bil, men ikke nærheten av den gocart'n den var i August -21.

Ikke vær bekymret over demperene fra Kina, det ordner seg... Sikkert frakta på "klosser" fra Kina som tuller det til i demperene.
Tyske biler står aldri på klosser, og vil følgelig ikke lide av slik transport.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 15:25
Sitat fra: casall på onsdag 14. september 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 13:27
Sitat fra: kessy på onsdag 14. september 2022, klokken 12:46
Når bestilte du de bilene?


Hei. Ble bestilt i Mars og Juni 2022.

Merker du noen forskjeller på de to?

Hei. For meg 2 identiske biler, produsert på samme fabrikk. Begge er Hvit-sort, 19 Gemini. Det er nå registrert 240 model Y LR og straks 1750 model YP, tyskproduserte i Norge. Det er passert 18000 biler produsert i Berlin, kvaliteten er høy, produksjonsvolum er nå ca 1500 biler i uken- målet er over 9000 enheter per uke. Jeg er meget fornøyd, ingenting å utsette, spesielt merkes det til lite støy- minimalt støy utenfra sammenlignet med Tesla 3, 2019, også sammenlignet med biler jeg ellers har testkjørt fra andre produsenter. Sammenlignet med eks e-tron 55, er Tesla Y meget støysvak og har bedre dempekomfort, drøm å kjøre på både landevei og motorvei.

Jeg har lastekroker i bagasjerom i begge, men har aldri brukt lastekroker noensinne, uansett hva bilmerke jeg har kjørt....tror heller ikke de blir brukt nå heller...

Hæææ? Bedre dempekomfort og mindre støy på Model Y enn e-tron 55?? Har det ikke alltid vært omvendt? Jeg har aldri prøvekjørt e-tron 55, men har lest mye om hvor bra demperne er. Er Tyskland-Model Y-en satt opp med helt andre dempere enn Kina 2021-Model Y? Har lest at Kina har begynt med litt bedre dempere enn i begynnelsen, men har Tyskland tatt det til et nytt nivå?
Tesla Model Y                         2021-

Taben

#37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 15. september 2022, klokken 11:58
Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 15:25
Sitat fra: casall på onsdag 14. september 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 13:27
Sitat fra: kessy på onsdag 14. september 2022, klokken 12:46
Når bestilte du de bilene?


Hei. Ble bestilt i Mars og Juni 2022.

Merker du noen forskjeller på de to?

Hei. For meg 2 identiske biler, produsert på samme fabrikk. Begge er Hvit-sort, 19 Gemini. Det er nå registrert 240 model Y LR og straks 1750 model YP, tyskproduserte i Norge. Det er passert 18000 biler produsert i Berlin, kvaliteten er høy, produksjonsvolum er nå ca 1500 biler i uken- målet er over 9000 enheter per uke. Jeg er meget fornøyd, ingenting å utsette, spesielt merkes det til lite støy- minimalt støy utenfra sammenlignet med Tesla 3, 2019, også sammenlignet med biler jeg ellers har testkjørt fra andre produsenter. Sammenlignet med eks e-tron 55, er Tesla Y meget støysvak og har bedre dempekomfort, drøm å kjøre på både landevei og motorvei.

Jeg har lastekroker i bagasjerom i begge, men har aldri brukt lastekroker noensinne, uansett hva bilmerke jeg har kjørt....tror heller ikke de blir brukt nå heller...

Hæææ? Bedre dempekomfort og mindre støy på Model Y enn e-tron 55?? Har det ikke alltid vært omvendt? Jeg har aldri prøvekjørt e-tron 55, men har lest mye om hvor bra demperne er. Er Tyskland-Model Y-en satt opp med helt andre dempere enn Kina 2021-Model Y? Har lest at Kina har begynt med litt bedre dempere enn i begynnelsen, men har Tyskland tatt det til et nytt nivå?


Hei. Dette er vår opplevelse vel å bemerke. Det er mykere/ endret demper-oppsett på Model Y produsert i Berlin vs Kina (det er ikke luftdempere på Model Y som i dyrere biler fra andre produsenter). Eksempelet etron 55 ble tatt i og med at vi har en eldre- gammel 2019 modell i familien og at det dermed er lett å sammenligne bilene. Den største forbedringen i brukeropplevelse er at forbedret støydemping merkes betraktelig, spesielt hva gjelder vind og hjulstøy.   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

olavxxx

Sitat fra: Taben på torsdag 15. september 2022, klokken 15:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 15. september 2022, klokken 11:58
Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 15:25
Sitat fra: casall på onsdag 14. september 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Taben på onsdag 14. september 2022, klokken 13:27
Sitat fra: kessy på onsdag 14. september 2022, klokken 12:46
Når bestilte du de bilene?


Hei. Ble bestilt i Mars og Juni 2022.

Merker du noen forskjeller på de to?

Hei. For meg 2 identiske biler, produsert på samme fabrikk. Begge er Hvit-sort, 19 Gemini. Det er nå registrert 240 model Y LR og straks 1750 model YP, tyskproduserte i Norge. Det er passert 18000 biler produsert i Berlin, kvaliteten er høy, produksjonsvolum er nå ca 1500 biler i uken- målet er over 9000 enheter per uke. Jeg er meget fornøyd, ingenting å utsette, spesielt merkes det til lite støy- minimalt støy utenfra sammenlignet med Tesla 3, 2019, også sammenlignet med biler jeg ellers har testkjørt fra andre produsenter. Sammenlignet med eks e-tron 55, er Tesla Y meget støysvak og har bedre dempekomfort, drøm å kjøre på både landevei og motorvei.

Jeg har lastekroker i bagasjerom i begge, men har aldri brukt lastekroker noensinne, uansett hva bilmerke jeg har kjørt....tror heller ikke de blir brukt nå heller...

Hæææ? Bedre dempekomfort og mindre støy på Model Y enn e-tron 55?? Har det ikke alltid vært omvendt? Jeg har aldri prøvekjørt e-tron 55, men har lest mye om hvor bra demperne er. Er Tyskland-Model Y-en satt opp med helt andre dempere enn Kina 2021-Model Y? Har lest at Kina har begynt med litt bedre dempere enn i begynnelsen, men har Tyskland tatt det til et nytt nivå?


Hei. Dette er vår opplevelse vel å bemerke. Det er mykere/ endret demper-oppsett på Model Y produsert i Berlin vs Kina (det er ikke luftdempere på Model Y som i dyrere biler fra andre produsenter). Eksempelet etron 55 ble tatt i og med at vi har en eldre- gammel 2019 modell i familien og at det dermed er lett å sammenligne bilene. Den største forbedringen i brukeropplevelse er at forbedret støydemping merkes betraktelig, spesielt hva gjelder vind og hjulstøy.   

Jeg har ikke kjørt Y LR, Y P eller eTron.
Men har kjørt en del andre biler, inkludert Model 3 Performance, som jeg også hev på KW V3 coilovers.
Det jeg tror mange misforstår når man snakker om komfort, er at ikke nødvendigvis er det den MYKESTE bilen som er mest komfortabel. Dvs. hvis det er helt båt (ala toyota), er det for eksempel gjerne ikke så mye komfort, men heller ei kontroll.

KW V3 er for eksempel da enda hardere enn originalt understell på 3P, men i fart er den fremdeles mer komfortabel fordi at den er mer kontrollert. Så den slenger seg ikke over alt og bare spiser ujevnheter i fart.

Men klart i lav hastighet er det mer bumpy :P
Når det er sagt, så venter jeg selv en YP. Jeg har også lest mange reviewers si at YP har mer sofistikerte dempere enn Y LR, angievelig også bedre lyddemping og beder komfort, selv om den er litt senket.

Det er ikke urimelig å tro det reviwers sier, av den enkle årsaken at man kan ha mer avansert demperteknologi som gjør at demperne kan ha helt andre karektiristikker. Man kan velge å gå for et oppsett som er mindre linjært, mer progressivt (mykere i starten av vandringen og så strammer seg opp mer og mer under vandring). Man kan også velge å gå for mykere fjærer, men krafrigere krengestag osv. Mye de kan ha gjort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA