Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nesten "nye" FINN biler 70 tusen over listepris?

Startet av Nicko, onsdag 18. mai 2022, klokken 08:16

« forrige - neste »

Nicko

Hei!

Mulig dette er tatt opp før. (Adm ev slette denne tråden). Litt på utkikk etter ny elbil, sett på ENYAQ. Ser at andelen biler på FINN er økende, men at prisene er over 70 tusen NOK høyere enn listeprisen?? Før ev rabatter. Det er vel markedet som styrer så lenge man ikke får produsert etter nye biler. Men tenkte høre med menigheten om observasjonen er korrekt??
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Mort90

Ja jeg har observert det samme.

Bestilte høsten 2021 og fikk pris på 598.000
Finner biler med tilsvarende utstyrsnivå på finn med 10-3000km til 50.000+ over vår pris.
Har funnet en identisk bil men med 21" istedetfor 20" felg til 690.000.

Prisene på finn gjorde et skikkelig byks for noen måneder siden samtidig med daglige artikler i avisene om problemer med produksjon og lange ventetider.


VoltWay

Har vært sånn en stund ja. Sånn går det når tilbud og etterspørsel ikke går opp. Er vel ikke unikt for Enyaq heller, siden mange sliter med produksjon og leveranser.

Hjelper nok ikke på med høye drivstoffpriser og fare for dyrere elbiler i årene fremover pga. moms. I tillegg vil de fleste ha elbil i dag.

Nicko

ok, da stemte mine beregninger også. Sjekket mot en fullspekket 80x. Men får jo model y performance til samme pris da. Enkelt valg hvis man trenger bil i 2022 = performance, ev vente til leveranseproblemene er løst hos Skoda. Betaler iallefall ikke overprisen dem ligger ute med nå. Men markedet styrer, og jeg ville gjort akkurat det samme selv hvis jeg var forhandler. Blir nok solgt de fleste av dem også.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Bigdrago

Stemmer nok bra det. Når momsen kommer i tillegg skal jeg selge min til blodpris🥰
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

vesttrønder

Same med andre merker. Kan få kjøpt EV6 til 60-70k over listepris. Blir i dyraste laget, synst eg :(

tornaldo

80X innkjøp 520k+20k vinterdekk i okt 2021. Solgt i april for 620000 på Finn.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Nicko

Jepp, bedre å vente litt nå til markedet har stabilisert seg og tilgjengelighet på komponenter er under kontroll. Rekkevidden vil nok også øke, på linje med momsen dessverre. :)

600+ for en Skoda er for mye.

Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

vesttrønder

Planen min var nettopp det. Tyne to år ut av dieselen, til alle dei modellane som no er på veg hadde fått rista av seg litt verditap. Den planen feila hardt, turboen rauk og brukte bilar er dyrare enn nye ;)

Bigdrago

Taper de seg så mye da? Eldgamle tesla s og x er dortsatt priset høyt på bruktmarkedet.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Dr.Nelson

Ligger en 80X sportline med noe mindre utstyr på Finn som er kjørt 10 000km og til over 100 000kr mer enn prisen jeg har fått.
Jeg venter heller på nybilfølelsen

VoltWay

Kunne sikkert tjent 50-100k på å selge bilen, men jeg bestiller ikke bil for å selge den videre. Jeg vil jo ha bilen jeg har bestilt.

At mange har kjøpt ny bil i ventetiden og ikke har bruk for den er greit nok, men det er litt dårlig gjort å ta den ut og legge ut på Finn til langt over dagens listepris synest jeg.

Vi får håpe situasjonen bedrer seg og situasjonen går mer tilbake til normalen. Kanskje regjeringen sin politikk kan kjøle ned elbilmarkedet litt, selv om det er uheldig.

tornaldo

Sitat fra: VoltWay på fredag 27. mai 2022, klokken 22:49
At mange har kjøpt ny bil i ventetiden og ikke har bruk for den er greit nok, men det er litt dårlig gjort å ta den ut og legge ut på Finn til langt over dagens listepris synest jeg.

Vel, det er slik markedet fungerer, om det er eiendom, biler, kunst eller frimerker man selger.

Skulle man tatt ut bilen, og solgt den på Finn til kostpris? Eller brutt kontrakten med Møller?

Å forvente at folk skal selge noe under markedspris, gir ingen mening. Bør heller spørre seg om hvorfor folk er villig til å kjøpe til de prisene, helt frivillig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

VoltWay

Klar over at det fungerer sånn, men jeg synest likevel ikke noe om det. På samme måte som flipping. Det er helt legitimt og det er kjøperene som avgjør prisen. I dag betyr det desverre at du må ut med langt over listepris.

Det enkleste er å spørre om å få avbryte kontrakten, så er det nok av kjøpere som kan overta den.

Nicko

Alt er markedsstyrt, heldigvis får man kanskje si. Tipper vi til neste år har en mye mere kjøpers marked. Da kommer en hel del nye elbiler på markedet (Toyota, Subaru, Volvo ++), slik at Møller får mere konkurranse om kundene, og kan avlaste dem en del mtp etterpørsel. Må være kjedelig å se at kundene glipper da de ikke kan levere bilene som etterpørs. Jeg har absolutt ingen dårlige erfaringer med Møller så det er sagt. Kunde der idag.

Venter spent på Volvo sin nye XC90 elbil som kommer nå snart. Tror det blir en rusare!
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA