Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krigen i Ukraina

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 17. mai 2022, klokken 09:05

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for diskusjon om krigen. Ikke legg ut grafiske bilder e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#1
Sitat fra: filtvet på tirsdag 17. mai 2022, klokken 06:58
Sitat fra: geear på mandag 16. mai 2022, klokken 15:20
Akkurat russerne er vel ikke noe godt eksempel på annet enn dårlig logistikk og elendig materiell.

Ja, sikkert. Nå har ihvertfall alla azovene i azovstahl overgitt seg til russere. over 300. Kaller du det å vinne?
Russerne er så klart ikke 100% inkompetente, men de ukrainske styrkene holdt ut i stålverket imponerende lenge. Beleiringen av Mariupol har vart ca 77 dager hittil. Det vil utvilsomt lages filmer om beleiringen av Mariupol.

Man kan forvente at de som har overgitt seg her vil byttes mot russiske krigsfanger som ukrainerne har tatt under tilbaketrekningene ved Kyiv, Kharkiv, osv.

Men å diskutere denne situasjonen under krigen mister fokus på det store bildet. Russerne har tapt imponerende mengder materiell. https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Og det er estimert at de har tapt i området 15-20.000 soldater hittil, med en tredjedel av styrkene de satte inn i krigen ute av spill. Det var ikke det man forventet av det som skulle være verdens andre eller tredje beste militær...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Det spørs hvor populært det er blant russiske krigsfanger å bli utvekslet.
Rett fra trygge omgivelser i et Ukrainsk fengsel til en russisk tanks. Trolig det farligste kjøretøyet du kan befinne deg i.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 17. mai 2022, klokken 09:58Det spørs hvor populært det er blant russiske krigsfanger å bli utvekslet.
Rett fra trygge omgivelser i et Ukrainsk fengsel til en russisk tanks. Trolig det farligste kjøretøyet du kan befinne deg i.
Det ligger en del intervjuer med russiske krigsfanger på youtube. Det virker som de fleste er veldig interesserte i å komme seg hjem til familien, og har ingen planer om å returnere til fronten. Ett eksempel:

https://youtu.be/RQPa3y2sQjs
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

#4
Er dette egentlig et tema som fortjener en egen tråd på et elbilforum?

Jeg har intet i mot at man nevner krigen, der det er relevant for topic. Men når topic blir krigen i seg selv, så mener jeg at dette ikke har noe som helst å gjøre på et elbil-forum, der temaet skal, bør og må være ting relatert til elbiler.

Har man så veldig lyst til å diskutere krigen, finnes det andre forum som er langt mer korrekt å benytte seg av. Og det gjelder ikke bare Ukraina-krigen, men absolutt alle tema som ikke har med elbiler å gjøre, og alle hvor man strekker begrepet ekstremt langt for å få det innafor.

Dette er ikke farget av mitt syn på krigen, da jeg har stor sympati for Ukraina og dets innbyggere. Sånn bare for å ha sagt det. Men jeg mener altså at denne tråden ikke har noe å gjøre her inne, og bør slettes, uansett hvor interessant temaet er.

EDIT:
De som vil diskutere krigen, bør ta diskusjonen et helt annet sted, f.eks. på diskusjon.no
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

Min tanke er at det kan være vanskelig å unngå at det diskuteres, og da er det bedre at det samles ett sted unna den andre diskusjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 17. mai 2022, klokken 10:50
Er dette egentlig et tema som fortjener en egen tråd på et elbilforum?

Vi har nå en gang seksjonen alt det andre. Er vel mye her som ikke er elbilrelatert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA