Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må håndbrekket aktivere seg automatisk ved parkering?

Startet av Bigdrago, mandag 16. mai 2022, klokken 23:12

« forrige - neste »

Bigdrago

Går det ikke an å deaktivere håndbrekket slik at det IKKE slår seg på ved hver parkering? Unødvendig slitasje. Motoren(e) i seg selv er brems nok på flatmark når de er avslått.
Brukte aldri håndbrekk på min gamle passat, satte den i 1.gir. På min nissan leaf er det elmotoren som er parkbrems,ved bratte bakker bruker jeg håndbrekk.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Grosor

På Leafen din er det en mekanisk lås på girkassen som aktiveres når du setter den i park.

På passaten var det kompresjonen i motoren som holdt den igjen.

Elmotorene i Enyaq vil ikke holde bilen igjen på noen som helst måte så du er avhengig av håndbrekket for å holde bilen utenom på flateste av flatmark...

Geir Tore Simonsen

Problemer med parkbrems skyldes typisk ikke slitasje, men at det brukes så lite at ting ruster fast. Jeg har i alle år konsekvent brukt parkeringsbrems på alle mine biler hver gang jeg parkerer uansett om det er nødvendig eller ikke, og har ingen problemer med det.

Bigdrago

Sitat fra: Grosor på mandag 16. mai 2022, klokken 23:37
På Leafen din er det en mekanisk lås på girkassen som aktiveres når du setter den i park.

På passaten var det kompresjonen i motoren som holdt den igjen.

Elmotorene i Enyaq vil ikke holde bilen igjen på noen som helst måte så du er avhengig av håndbrekket for å holde bilen utenom på flateste av flatmark...

Elmototer som er avslått gir vel mostand? Er jo derfor de ikke skal taues.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

unik42

Nei. Men de skal ikke taues fordi permanentmagnetmotorer vil starte å indusere strømmer i motorviklingene hvis rotor går rundt.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Como

Sitat fra: unik42 på onsdag 18. mai 2022, klokken 07:09
Nei. Men de skal ikke taues fordi permanentmagnetmotorer vil starte å indusere strømmer i motorviklingene hvis rotor går rundt.
Sett at du er nesten tom for batteri, men ikke helt stopp ennå.
Hvis du kan sette bilen i Drive da burde det vel gå fint å taue bilen en kort avstand? Hvis man i tillegg setter regen på laveste styrke skal den også tåle akkurat som i vanlig drift. Hvordan kan bilen skille mellom tauing og en nedoverpakke?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Bigdrago

Har du nok strøm til å sette i gir skal man vel sette den i N.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

geear

Sitat fra: Como på lørdag 18. juni 2022, klokken 10:12
Sitat fra: unik42 på onsdag 18. mai 2022, klokken 07:09
Nei. Men de skal ikke taues fordi permanentmagnetmotorer vil starte å indusere strømmer i motorviklingene hvis rotor går rundt.
Sett at du er nesten tom for batteri, men ikke helt stopp ennå.
Hvis du kan sette bilen i Drive da burde det vel gå fint å taue bilen en kort avstand? Hvis man i tillegg setter regen på laveste styrke skal den også tåle akkurat som i vanlig drift. Hvordan kan bilen skille mellom tauing og en nedoverpakke?
Utgangspunktet er vel at man ikke har behov for tauing før manner tom. Hvorfor kjører en ikke heller den korte avstanden, da? Om bilen fortsatt har strøm. De fleste går flere kilometer, noen et par mil, etter 0. Finnes såklart unntak her og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA