Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når er levering da?

Startet av e-golfen, mandag 16. mai 2022, klokken 20:20

« forrige - neste »

Limodriver

Å bytte spindel på forhjulene er en relativt enkel operasjon. Det ville forundre meg om det tar mer enn 2-4 timer å bytte begge spindlene foran på én bil. Utfordringen blir snarere å konkludere med hva som er svakheten på eksisterende løsning og hvordan ny løsning skal være. Deretter skal det produseres og distribueres.

Med den allerede forløpne tiden vil det forundre meg om de første bilene ikke blir levert ut til kunder tidlig september. Ja, jeg har stilt meg lagelig til for hugg.

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

marte3no

Toyota har en app som heter MyT og der kan vi som har bestilt følge status på bilen. Det vises følgende 5 trinn:
1. Ordre som behandles
2. Under bygging
3. Forlot fabrikken
4. I transitt
5 Hos forhandler

I mai/juni kom min bestilling til nivå 2. Altså under bygging. Nå har min ordre rykket tilbake til nivå 1. Dermed ser det ikke ut til at bilen kommer på en del måneder. Er det noen andre her som har "rykket tilbake til start" ?

Limodriver

Det skal visstnok ikke være noe mer dramatisk enn at appen er «nøytralisert» inntil en løsning er på plass. Jeg har plukket opp at løsningen er funnet, er under testing og det forventes at det blir kommunisert i løpet av relativt kort tid. Da skal visstnok appen aktiveres igjen.

Dersom bilen stod i Malmø slik mange av bilene «på nivå» med deg gjør vil jeg tro den fremdeles gjør det når appen aktiveres igjen. En er svært uheldig om en rykker tilbake til start. Personlig håper jeg å unngå å rykke tilbake til start, bli kastet i fengsel og at mine biler og båter brenner😉

vinterdekk

Har fått gestimert levering mars 2023 på ett tilbud på Active 4x4 nå. Forskjellen til 23 modellen var visst den 11kWh onboard-laderen iflg. forhandler. At Toyota forsinker utlevering pga. problem med hjul er på en måte litt betryggende.

Flere MG ZS EV eiere har opplevd problemer med ledd på rattstammen, og noen få eiere har opplevd at hele greia har løsnet. Men meg bekjent har det ikke vært en tilbakekalling ennå. MG håndterer det som garantisak.

Tenker det er bedre at bilprodusenter er føre var, som jeg håper beskriver tilfellet med Toyota.

(Har ikke konkludert med om jeg skal gå for bz4x men tenker på det.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

persa

Ny mail fra Toyota i dag, hvor de sier at de forventer en løsning mot slutten av oktober. Så da får vi se...

Her er mailen:


Kjære kunde,

Som en av våre første bZ4X-kunder har du dessverre fått oppleve at bilen er forsinket i forhold til den leveringsplanen vi hadde lagt. Dette skyldes den globale tilbakekallings-kampanjen som du tidligere har mottatt informasjon om. Kvalitet og sikkerhet er selve kjernen i vår strategi, og vi vil aldri inngå kompromiss eller lansere produkter som ikke oppfyller våre kvalitetsstandarder 100%.

Vi kan nå informere om at vi forventer en løsning mot slutten av oktober.

Vi er svært lei oss for situasjonen som har oppstått og de eventuelle problemene dette har forårsaket for deg. Ta kontakt med din forhandler og selger dersom du opplever utfordringer i ventetiden med tanke på bilhold.


Vennlig hilsen
Toyota Norge AS
Tesla Model 3 LR
Kia Soul EV Exclusive

Limodriver

Au, det tok lenger tid enn forventet.

Er det noen som har fått noen informasjon om forventet oppstart av produksjonen igjen?

Dersom produksjonen ikke starter før tidlig november står en vel i fare for å pådra seg mervedumsavgift. Bilene som skulle vært levert i 2022 dersom en ikke hadde hatt tilbakekallingskampanjen Er jeg tilbøyelig til å mene Toyota burde dekket mervedumsavgiften på.

Tesla88

Sitat fra: Limodriver på torsdag 01. september 2022, klokken 13:21mervedumsavgiften
"Slik blir mervedumsavgiften på elbil"

Dagbladet når statsbudsjettet legges fram.

marte3no

Er det noen her som har fått tilbud om lånebil av Toyota? Vi har blitt tilbudt å leie en bil av dem.
Siden vi har en liten I3 klarer vi oss. Men nå må jeg putte penger i den gamle stasjonsvognen for å kunne dra på tur. Mao denne forsinkelsen koster meg noe. Jeg spurte om å få låne bil noen dager, men det var ikke mulig.

Mangelen informasjon om hva vi kan forvente, irriterer meg. At de ikke kan si om jeg får bilen før eller etter nyttår er fullstendig uforståelig for meg (Kontrakten ble skrevet første dag det var mulig). Hele årsaken til at jeg valgte Toyota var at jeg trodde kundeservicen var best der. Men er den vesentlig bedre enn for eksempel Tesla? Tesla sin tech er vesentlig bedre i mine øyne...

Limodriver

Jeg er også forundret over informasjonsstrategien Toyota har lagt seg på - svært lite tilnærmet ingen informasjon.

Videre var det et sterkt argument fra min side også i forhold til valg av Toyota at de har et omdømme at de alltid rydder opp i feil og mangler. Mitt første møte ble en tilbakekalling og stans av alle leveringer, ikke akkurat som forventet.

Sett i lys av den romslige kompensasjonen Toyota tilbyr amerikanske kunder forundrer det meg at de inntar en taushet og avvisende holdning overfor kundene i Norge. Jeg er også på overtid på eksisterende bil og således blir påført kostnader jeg ikke ville hatt om Toyota leverte i henhold til planen.

Slik jeg vurderer det er Toyota (ihvertfall i Norge) i ferd med å nærme seg en grense der jeg tror de kan oppleve omdømmefall med påfølgende kostnader. Jeg håper jeg tar feil og Toyota ordner opp i forholdet med en fornuftig kompensasjon til kundene slik at vi alle blir fornøyde. Med tausheten som har vært utvist fra Toyota begynner det snart å ligne på den aktive holdningen vår sittende regjering hevder å ha til strømstøtte...

Mikkey

Har noen fått svar fra Toyota?

Har forsøkt å sende mail, men ser ikke ut til at de svarer på leveringstid. Skal forsøke å ringe imorgen, men lurte på om noen her visste noe mer?

SigJar

Skulle få i juli. Så sep, okt og nå november. Ble fortalt at de tester løsningen...

Mikkey

Fikk svar fra Toyota i dag om at problemet er løst og at noen allerede har fått biler i Norge. Det er også kommunisert ut til de som skal få bil snart. Det er ikke meg i denne omgang.

Limodriver

Jeg venter i spenning på hva Toyota bringer til torgs med tanke på oss som ville fått levert bil før nyttår om Toyota hadde utstyrt bilene med egnede hjulbolter. Dersom det ikke kommer en løsning for oss og Toyota gir oss en kald skulder er det grunn til å være misfornøyd. Med andre ord forventer jeg å bli holdt skadesløs for forsinket levering.

Electric cars in Norway

Ja det er klart du skal ha det. Du har rettighetene på din side.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA