Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hører viftelyd fra bilen lenge etter den er parkert

Startet av Tangosierra, søndag 15. mai 2022, klokken 20:01

« forrige - neste »

Tangosierra

Noen som vet hva dette kan være?
Noen ganger høres en viftelyd fra bilen lenge etter den er parkert. Gjerne 15-30 min etter. Bilen er da låst.

OlaM

Varmepumpa går ofte etter at bilen har stoppet, det er normalt. En av de tingene den kan gjøre er visst å kjøle ned kabinen og magasinere den varmen i batteriet. Dermed holder den seg lengre til neste gang du skal kjøre. Om den faktisk gjør det i ditt tilfelle er ikke lett å si, annet enn at du kan se om den blir fort kaldere i appen.
'21 3LR

Handyman


Det er gjerne sirkulasjonspumpe og vifter som går. Sjelden at VP går når ikke kupeen er under aktiv oppvarming eller nedkjøling.
En Tesla er aldri avslått, og det er mye som foregår uten at man har kontroll over det.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Tangosierra på søndag 15. mai 2022, klokken 20:01
Noen som vet hva dette kan være?
Noen ganger høres en viftelyd fra bilen lenge etter den er parkert. Gjerne 15-30 min etter. Bilen er da låst.

Jepp. Det er noe man venner seg til. Har gitt opp å forstå hvorfor den holder på med dette i lang tid etter parkering.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ingeniøren

#4
Spionasje ?  Parkerte ved siden av en M3 på jobb her om dagen og så den spionerte på meg..... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Wisd0m


Motorwatt

#6
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. mai 2022, klokken 08:15
Spionasje ?  Parkerte ved siden av en M3 på jobb her om dagen og så den spionerte på meg..... :)
Spionasje brukes ofte til å hente ut hemmeligheter fra konkurrenter, og som da kan forbedre ens eget produkt. Neppe noe å hente fra din bil 😁
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ingeniøren

#7
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. mai 2022, klokken 08:15
Spionasje ?  Parkerte ved siden av en M3 på jobb her om dagen og så den spionerte på meg..... :)
Spionasje brukes ofte til å hente ut hemmeligheter fra konkurrenter, og som da kan forbedre ens eget produkt. Neppe noe å hente fra din bil 😁
Er du så sikker på at det ikke er mer enn meg og eventuelt bilen min den er ute etter. USA er vel et av de mest overvåkede områder så det kan jo være Tesla er USA's forlengede arm.... Ikke så lenge siden et kinesisk selskap ble bannlyst, og alle land driver med etterretning 😀
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RuneW

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. mai 2022, klokken 08:15
Spionasje ?  Parkerte ved siden av en M3 på jobb her om dagen og så den spionerte på meg..... :)

Du finner det logisk å lage leven når man skal spionere på noen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ingeniøren

#9
Sitat fra: RuneW på fredag 20. mai 2022, klokken 22:48
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. mai 2022, klokken 08:15
Spionasje ?  Parkerte ved siden av en M3 på jobb her om dagen og så den spionerte på meg..... :)

Du finner det logisk å lage leven når man skal spionere på noen?

Den lagde ikke leven men jeg så tilfeldigvis skjermen. Ja det er konspiratorisk men kan du bevise det ikke er tilfelle.... Forøvrig ikke den eneste da bilen min legger igjen hvor jeg har vært hele tiden hos Jaguar - det gjør og Tesla og slik kan vi fortsette. Naivt å tro at dette ikke kan utnyttes i etterretning - alle vet hvem som eier bilene, så ikke tro ikke kona kan finne ut hvor du var i går  :).
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

filtvet

Kjørte en liten tur på 5-6 km i dag. Etter det begynte pumpen. Høy lyd i over 15 minutter etter parkering. Hva er vitsen? Å bruke mer energi? Løste seg ved å skru på/av varme via mobil app.

Men typisk tesla-sw. Ikke mye kvalitetskontroll der....

Handyman

Sitat fra: filtvet på lørdag 21. mai 2022, klokken 13:52
Kjørte en liten tur på 5-6 km i dag. Etter det begynte pumpen. Høy lyd i over 15 minutter etter parkering. Hva er vitsen? Å bruke mer energi? Løste seg ved å skru på/av varme via mobil app.

Men typisk tesla-sw. Ikke mye kvalitetskontroll der....
Hvis kompressoren har vært aktiv så samles det gjerne fukt i kanaler og filter. Det antas at vifter går for å tørke bort dette. Det gjør ikke andre biler, og det er jo et kjent problem at klimaanleggene lukter dritt etter en stund. Dersom Tesla forhindrer dette, er det vel verdt det sparsommme energiforbruket til en vifte og en sirkulasjonspumpe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mondeo

Aircondition genererer fukt i filteret, og i starten var folk plaget med mugg.
De kom med en oppdatering som gjør at viften går en stund etter parkering for å tørke filteret om den detekterer at det er fukt i filteret.
Så det er bare en softwarefix på en designflaw men det funker. Viften bruker meget lite strøm så det gjør ikke noe.

Dog litt merkelig om de nyere bilene med varmepumpe også må gjøre dette. Skulle tro de fikset det når de redesignet hele systemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA