Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varianter av type 3?

Startet av Ruffen, tirsdag 29. mars 2022, klokken 21:15

« forrige - neste »

Ruffen

Hei, vurderer kjøp av type 3 med firehjulstrekk, og da primært 2019-modell (pga. budsjett, dette blir nr. 2-bilen). Trenger litt rettledning for å finne fram i jungelen på finn.no.

Finnes det flere varianter av denne mtp. motoreffekt? Ser på finn at flere annonseres med 306 hk, men er dette feil? Jeg trodde det var så enkelt som "Dual Motor" på bakluka = firehjulstrekk = 462 hk, og at det var eneste variant (bortsett fra performance-utgaven som nok ikke er aktuell uansett).

Hva med batterikapasitet, hvilke varianter finnes her?

mvh Ruffen

OlaM

Du har rett, bare en type batteri og en motoreffekt (unntatt Performance). Men folk skriver veldig mye rart på Finn, bl.a. pga effekten som oppgis i vognkortet er litt forvirrende, og så er det noen som blander med batteristørrelse osv osv.
'21 3LR

Ludde

Som olaM nevner så skrives det mye rart på finn. Se heller på modellbetegnelsen.

Performance:
Toppmodellen, 1 cm lavere, stivere fjæringer, carbonspoiler oppgraderte bremser, track mode (lar deg fordele hvor mye krefter som skal gå til hver av akslingene og den eneste måten å få leke på vinterføre)

Long range:
Litt under selunder tregere enn performance 0-100. Kan fås med acceleration boost som reduserer 0-100 med ca 0,5s. Mykere kjørekomfort, mindre hjul som standard og derav 2(?) mil lengre rekkevidde. Mulighet for hengerfeste dersom det fulgte med bilen ved utlevering.

Base performance:
Samme som long range bare med akselerasjonen til performance og track mode. Denne var kun å få som inventorybil hos tesla og ikke tilgjengelig via konfiguratoren.

Standard range:
Kom kanskje ikke før i 2020?
Bakhjulsdrift, dårligere stereoanlegg, ikke varme i bakseter.

Eneste valg ved bestilling da jeg bestilte i mars 19 var utvendig- og innvendig farge og FSD. FSD har ikke vist seg å være verdt de ekstra 50k i ettertid noe som også gjenspeiles i bruktprisene. Men dette kan du vurdere selv om du vil betale ekstra for.

Helt sikkert ting jeg mangler her, men dette skal dekke de største forskjellene  :)

Handyman

I -19 var det EAP, som for de fleste ble oppgradert til FSD. Da fikk man også oppgradering til HW3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ruffen

Takk for svar, da var det som jeg trodde!
Men trenger litt voksenopplæring på stammespråket: FSD? EAP? HW3?

Hva med batteristørrelse, er det kun ett alternativ her også? Ser det annonseres med både 65 kWh og 75 kWh.

Handyman

Sitat fra: Ruffen på onsdag 30. mars 2022, klokken 08:14
Takk for svar, da var det som jeg trodde!
Men trenger litt voksenopplæring på stammespråket: FSD? EAP? HW3?

Hva med batteristørrelse, er det kun ett alternativ her også? Ser det annonseres med både 65 kWh og 75 kWh.
EAP=Enhanced AutoPilot
FSD=Full Self Driving
HW3=HardWare3 (3.gen (siste) selvkjøringscomputer) Noen biler fra -19 har den eldre HW2.5
Alle LRAWD fra -19, har samme batteri (Panasonic)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Var det ikke sånn at di aller første leverte ikke fikk AP?(autopilot)
Eller ble alle oppgradert til AP? (di som ikke hadde bestilt EPA/FSD)

Handyman

Sitat fra: Tom på onsdag 30. mars 2022, klokken 17:24
Var det ikke sånn at di aller første leverte ikke fikk AP?(autopilot)
Eller ble alle oppgradert til AP? (di som ikke hadde bestilt EPA/FSD)
De som fikk levert bil i februar -19 fikk ikke de samme godene som de som fikk i mars og senere.
Husker ikke detaljene, men mener bestemt at de som fikk bil i mars og senere og hadde bestilt EAP fikk oppgradering til FSD og HW3.
De som ikke hadde bestilt EAP fikk vel AP som da ble standardutstyr.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Torgeir Jensen

Og så finnes den jeg har. LR RWD.
Finnes bare 138 av dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA