Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

Trond.m

Svaret kommer snart. Men ryktene sier vel at det blir mva fritak (ikke tillskuddsordning) inntil 500.000.

Daniel_0007

Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:
Model 3 2019 LR Rwd

Trond.m

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.

Var sikkert noen i departementet som hvisket dem i øret hvilken idiotisk løsning de foreslo i mai, med tanke på billån, byråkrati osv ved først å ta mva, for så å tilbakeføre...bra noen satt dem på plass.

Ser forøvrig og at SV-folket har fått støtte for at kun østlendinger har rett på skikkelig motorvei, og at de vil nedskalere prosjektene i andre deler av landet. Godt østlendingene (dem selv) får kjøre til hyttene og Danmark på  motorvei, mens Stavangerfolk må fortsette å kjøre på krøtterstier ned til sørlandet, hvor flere dør inni fjellveggene / utenlandske trailere hvert år.
Tesla Model Y                         2021-

dundun

Det er ikke mangel på protest mot store prosjekter på Østlandet heller...
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

ToWalkOrDrive

Sitat fra: dundun på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56
Det er ikke mangel på protest mot store prosjekter på Østlandet heller...

Nei, i Oslo klarte MDG/AP å lage en del kvalm, men de kom vel frem til noe. Poenget mitt var mest at nå som Oslo har fått mer eller mindre flotte 110km/t motorveier både mot Lillehammer og Kristiansand så er det veldig beleilig å skru av kranen til utbygging av motorveier i Norge...
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 10:53
Sitat fra: dundun på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56
Det er ikke mangel på protest mot store prosjekter på Østlandet heller...

Nei, i Oslo klarte MDG/AP å lage en del kvalm, men de kom vel frem til noe. Poenget mitt var mest at nå som Oslo har fått mer eller mindre flotte 110km/t motorveier både mot Lillehammer og Kristiansand så er det veldig beleilig å skru av kranen til utbygging av motorveier i Norge...

Er vel å forvente når de rød-grønne har flertall...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 14. juni 2022, klokken 15:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 10:53
Sitat fra: dundun på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56
Det er ikke mangel på protest mot store prosjekter på Østlandet heller...

Nei, i Oslo klarte MDG/AP å lage en del kvalm, men de kom vel frem til noe. Poenget mitt var mest at nå som Oslo har fått mer eller mindre flotte 110km/t motorveier både mot Lillehammer og Kristiansand så er det veldig beleilig å skru av kranen til utbygging av motorveier i Norge...

Er vel å forvente når de rød-grønne har flertall...

Ja, en har jo hatt AP i regjering før, og det var jo først da de gikk av at en så satsing på vei. Så det var ikke en veldig stor overraskelse...selv om en kanskje skulle tro at arbeidernes parti ville hjelpe arbeiderne med å sikre arbeidsplasser med kort vei til markedet med varer, samt at arbeiderne som ikke har råd til å bo nært byen skal kunne bo på billigere plasser/bygder....særlig når de i partiprogrammet i 2021 skrev:

Trygg og klimavennlig
transport i hele landet
Økt fremkommelighet, bedre sikkerhet
og miljøhensyn skal ligge til grunn for vår
samferdselspolitikk, slik at folk og varer
kommer raskt og trygt frem
, ansattes lønns-og
arbeidsvilkår må ivaretas og klimagassutslippene
reduseres. Det offentlige må sørge for god
infrastruktur som skaper levende lokalmiljøer og
legger grunnlaget for lønnsomme arbeidsplasser


Men er jo klart, de må jo tilpasse seg SV...

Kunne vært litt spennende å se hva som hadde skjedd om AP og Høyre hadde dannet regjering sammen...kanskje det ville laget enda bedre løsninger enn når de er styrt av flanke-partier, og kanskje forhandlingene ville tvunget frem enda bedre politiske løsninger enn de hadde kommet frem....litt sånn som den usannsynlige konstellasjonen i Sandnes kommune, hvor AP har ordfører og FrP har varaordfører, hvor kommunen har blitt drevet bedre enn noen gang (må innrømme at det i stor grad skyldes en fantastisk ordfører og varaordfører. Ok...dette ble litt off topic...
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. juni 2022, klokken 12:26

Ja, en har jo hatt AP i regjering før, og det var jo først da de gikk av at en så satsing på vei. Så det var ikke en veldig stor overraskelse...selv om en kanskje skulle tro at arbeidernes parti ville hjelpe arbeiderne med å sikre arbeidsplasser med kort vei til markedet med varer, samt at arbeiderne som ikke har råd til å bo nært byen skal kunne bo på billigere plasser/bygder....særlig når de i partiprogrammet i 2021 skrev:


Hadde du vært en bedrestilt byborger på attenhundretallet, så hadde jeg kjent igjen denne omtalen av arbeidere! I dag oppfatter de fleste av oss at vi alle er likestilte og likeverdige medlemmer av det norske samfunnet og at de fleste av oss voksne arbeider i større eller mindre grad. Altså er merkelappen arbeider lite relevant. At det er forskjell på folk er derimot en realitet og noen partier er for større forskjeller (ikke i ord men i praksis) og noen er i mot.

Det overrasker meg altså at ToWalkOrDrive har et så distansert forhold til sine medmennesker i 2022. Jeg håper det skyldes kun uheldig formulering av synspunkter!

geear

Det var vel bare et videre spill på navnet til partiet?

Det eneste jeg kan se som er relatert til å putte noen i en kurv/klasse er "arbeiderne som ikke har råd til å bo nært byen", men der skriver han "de som ikke har råd", ikke at ingen har råd...

filtvet

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:

Ford tjener ikke penger på el-mustang og tesla øker prisene flere ganger i året så det kan nok bli vanskelig....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 16. juni 2022, klokken 17:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. juni 2022, klokken 12:26

Ja, en har jo hatt AP i regjering før, og det var jo først da de gikk av at en så satsing på vei. Så det var ikke en veldig stor overraskelse...selv om en kanskje skulle tro at arbeidernes parti ville hjelpe arbeiderne med å sikre arbeidsplasser med kort vei til markedet med varer, samt at arbeiderne som ikke har råd til å bo nært byen skal kunne bo på billigere plasser/bygder....særlig når de i partiprogrammet i 2021 skrev:


Hadde du vært en bedrestilt byborger på attenhundretallet, så hadde jeg kjent igjen denne omtalen av arbeidere! I dag oppfatter de fleste av oss at vi alle er likestilte og likeverdige medlemmer av det norske samfunnet og at de fleste av oss voksne arbeider i større eller mindre grad. Altså er merkelappen arbeider lite relevant. At det er forskjell på folk er derimot en realitet og noen partier er for større forskjeller (ikke i ord men i praksis) og noen er i mot.

Det overrasker meg altså at ToWalkOrDrive har et så distansert forhold til sine medmennesker i 2022. Jeg håper det skyldes kun uheldig formulering av synspunkter!

Hæ? Distansert forhold til sine medmennesker? Det var da voldsomt. Tydelig at du følte deg veldig krenket, men "arbeider" er faktisk fortsatt et uttrykk i norsk språk, i tillegg til å være i navnet på AP. En har f.eks. en Industriarbeider, definert som:
Industriarbeider er benevnelsen på en profesjon. Den anvendes om personer som arbeider i den industritekniske produksjonsprosessens tariffavtale, i motsetning til funksjonærer innenfor samme bransje.

Men hovedpoenget er at en skulle tro Arbeiderpartiet skulle ønske at folk med vanlige lønninger "folk flest", som de sier, skulle kunne komme til en arbeidsplass raskt, og at arbeidsplassene skal fortsette å være konkurransedyktige ved å slippe å bruke unødig tid på frakt for å frakte varene som arbeiderne har laget.

VG definerer forøvrig innvandrerne som den nye arbeiderklassen, og det en har sett er at disse flykter fra AP. De går mer mot Frp, SV, Rødt og MDG. Dagens "arbeidere" har f.eks. ikke råd til å kjøpe en leilighet i Oslo eller en del andre byer....de må på utsiden av bysentrene, og dermed betale i dyre dommer for å krysse bompenger...når så veiene skal være dårlige blir de dobbelt straffet. Dersom en får gode motorveier så har de mulighet til å bo på bedre plasser uten å måtte bruke evigheter på å komme på jobb. Da slipper de å bo i Ghetto-lignende steder.

Synes forøvrig ikke at arbeidere (fagarbeidere mm) er mindre verdt enn funksjonærer. I min bransje tjener arbeiderne mer enn funksjonærene, og er svært viktige for at Equinor betaler 1,2 milliarder i skatt hver dag. Da bør AP spandere på skikkelige veier både på dem, og på vaskehjelpen som bor på Bøler. Som Nye Veier sier: Det er bedre å bygge veier en gang, enn først 2-3 felt...og så bygge veien en gang til om noen år.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/0GRoE0/equinor-med-skyhoey-skatterekord-i-jubileumsaaret

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1nRgKX/arbeiderne-har-sagt-morna-til-ap
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. juni 2022, klokken 14:13

Industriarbeider er benevnelsen på en profesjon. Den anvendes om personer som arbeider i den industritekniske produksjonsprosessens tariffavtale, i motsetning til funksjonærer innenfor samme bransje.


I følge denne definisjonen utgjør arbeidere en veldig liten del av Norges befolkning. Hovedpoenget mitt er at Norge i dag ikke er oppdelt i arbeidere og andre. En slik oppdeling er veldig gammeldags og få vil bruke denne betegnelsen. De fleste er ansatte i den ene eller andre jobben, gjør så godt de kan og noen får godt betalt for jobben de gjør og andre ikke.

At vi bruker ordet arbeider og arbeiderklasse etc. er naturlig da vi hele tiden omtaler både fortid og nåtid. Klassebegrepet er også svært nyttig. Det kan for eksempel brukes for å advare om en utvikling tilbake til et klassesamfunn med arbeidere og borgere. Dette kan skje for nordmenn (løsarbeidersamfunn), men er for tiden en aktuell problemstilling for innvandrere.

Veldig mange har ment at AP's navn (Arbeiderpartiet) er veldig antikvert, men partiet har hatt mot til å beholde sitt gamle navn (på godt og ondt). Selv synes jeg at en skal legge vekt på hva et parti står for og ikke henge seg opp i navnet (i Danmark er partiet Venstre et utpreget høyreparti!).

elektro

#133
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:32
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.

Var sikkert noen i departementet som hvisket dem i øret hvilken idiotisk løsning de foreslo i mai, med tanke på billån, byråkrati osv ved først å ta mva, for så å tilbakeføre...bra noen satt dem på plass.

Ser forøvrig og at SV-folket har fått støtte for at kun østlendinger har rett på skikkelig motorvei, og at de vil nedskalere prosjektene i andre deler av landet. Godt østlendingene (dem selv) får kjøre til hyttene og Danmark på  motorvei, mens Stavangerfolk må fortsette å kjøre på krøtterstier ned til sørlandet, hvor flere dør inni fjellveggene / utenlandske trailere hvert år.

Å nedskalere store motorveipeosjekter handler vel om å nettopp kunne bygge flere km. med sikker vei av god kvalitet, ved å senke fartsgrensen fra 110 til 100 eller 90 km/t. Med de enorme besparelsene det medfører, både i kroner og øre - og i form av mindre naturinngrep, støy og forurensning.

Du er forøvrig velkommen til Østlandet, hvis du tror det er så gøy å kjøre bil her. :) Mange bruker 1 time ekstra både til og fra jobb, alle dager i uka, pga. kø. Du kan jo velge å bo i Oslo da, men vær oppmerksom på at boligprisene er mer enn dobbelt så høye som i Stavanger. Og når du da skal suse til og fra hytta i helgen, er det enda mer kø.. Men været er bedre! :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Restart

Sitat fra: elektro på søndag 19. juni 2022, klokken 00:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:32
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:

Nei. Dessverre betyr det at de vil bygge de samme veiene, men dårligere. Eller kutte veiprosjekter.
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.

Var sikkert noen i departementet som hvisket dem i øret hvilken idiotisk løsning de foreslo i mai, med tanke på billån, byråkrati osv ved først å ta mva, for så å tilbakeføre...bra noen satt dem på plass.

Ser forøvrig og at SV-folket har fått støtte for at kun østlendinger har rett på skikkelig motorvei, og at de vil nedskalere prosjektene i andre deler av landet. Godt østlendingene (dem selv) får kjøre til hyttene og Danmark på  motorvei, mens Stavangerfolk må fortsette å kjøre på krøtterstier ned til sørlandet, hvor flere dør inni fjellveggene / utenlandske trailere hvert år.

Å nedskalere store motorveipeosjekter handler vel om å nettopp kunne bygge flere km. med sikker vei av god kvalitet, ved å senke fartsgrensen fra 110 til 100 eller 90 km/t. Med de enorme besparelsene det medfører, både i kroner og øre - og i form av mindre naturinngrep, støy og forurensning.

Du er forøvrig velkommen til Østlandet, hvis du tror det er så gøy å kjøre bil her. :) Mange bruker 1 time ekstra både til og fra jobb, alle dager i uka, pga. kø. Du kan jo velge å bo i Oslo da, men vær oppmerksom på at boligprisene er mer enn dobbelt så høye som i Stavanger. Og når du da skal suse til og fra hytta i helgen, er det enda mer kø.. Men været er bedre! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA