Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

hELgenen

Jeg synes det blir feil å si at staten taper penger på å ikke kreve inn en skatt.
Staten - det er oss alle sammen. Staten taper ikke penger - den omfordeler.
Og så kan man være uenig eller enig om hvordan staten omfordeler, men poenget er at staten faktisk renner over av penger om dagen. De "tvinges" faktisk til å holde igjen penger for å ikke fyre opp renten ennå mer.
Personlig synes jeg det er tullete å sy puter under de som har lånt 5 ganger inntekten og hadde aller helst sett
at de fikk orden på finansene - men også dette er en form for omfordeling.

Jeg synes staten burde klart seg med mye mindre inntekter - det sløses så hinsides i dette landet at jeg nesten blir kvalm av å se på alle pengene jeg betaler inn i skatt skusles bort på mye mer tullete enn avgiftsfritak på elbiler. Sånn sett hadde jeg gjerne sett at momsfrihet på elbiler kunne blitt med inn i evigheten og at man heller fjernet en del annet - som f.eks fjernet dette at staten skal sponse de som løper til banken med skattefradrag på lån til bolig. Vi har snart ødelagt en hel generasjon ved å fyre opp et boligmarked i over 20 år - så skulle jeg velge å omfordele så ville jeg vel sagt bort med det - og behold mva fritaket på elbiler.

Trond.m

#106
Du verden...lurer på hva slags samfunn enkelte ønsker seg bare for å få luksusbiler uten merverdiavgift. Er det riktig at de som kjøper B&W anlegg i BMW til 45.000 ikke skal bidra til vår felles velferddstat med 1 krone, mens en som kjøper en elektrisk varesykkel til samme sum skal betale 25 % mva =11250 kr ?  Tror de fleste vil mener at det er urettferdig, selv om de som velger B&W ønsker å kalle mva for misunnelses-avgift.

NAF er forøvrig nå ute og forsøker å vinkle det dit at mange vil velge bort viktig sikkerhetsutstyr på elbiler hvis det blir 25 % mva. Men faktum er at folk flest ikke velger dette likevel. De fleste i4M50 velges med alt mulig utstyr og store dekkdimensjoner som reduser miljøgevinsten, men sikkerhetspakken Active protection til 3100 kr er den nesten ingen som tar med. Så mva eller ikke mva kommer neppe til å endre noe på sikkerheten.

Å blande inn rentefradrag i denne diskusjonen føler jeg er et blindspor. Men det er et likhetstrekk, og det er at det er veldig vanskelig å frata folk et gode de har fått. Derfor er det bra at regjeringen endelig tør å gjøre noe med elbil, så får rentefradrag komme en annen gang.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:27

Å blande inn rentefradrag i denne diskusjonen føler jeg er et blindspor. Men det er et likhetstrekk, og det er at det er veldig vanskelig å frata folk et gode de har fått. Derfor er det bra at regjeringen endelig tør å gjøre noe med elbil, så får rentefradrag komme en annen gang.

Vel - jeg betaler over 600k i skatt årlig. Jeg har KNAPT benyttet meg av rentefradrag. Sparte ALT, fra krone 1. Aldri ute på byen og spiser, aldri på kino, aldri på teater osv. Jeg sparte ALT til min første bolig og jobbet steinhardt. Når jeg trengte byggelån for en kortere periode mellom 2 boliger gikk banken inn og ville dytte penger på meg - de argumenterte med skattefradrag, at jeg kunne kjøpe hytte, bil osv...Når staten vil DYTTE gjeld på deg og hjelper unge mennesker til å betjene lån synes jeg ikke det er mer galt å gi noe tilbake i form av momsfri elbil. En momsfri elbil BYGGER IKKE NED NATUR slik man gjør med pengene staten ønsker å kaste etter kunder som låner til bolig,hytter..og kanskje til og med sekundærbolig. Og jeg har som sagt knapt benyttet meg av rentefradrag gjennom et helt liv - sånn sett var det på tide at de som ikke har benyttet disse godene faktisk fikk tilgang til et annet økonomisk gode av en viss verdi gitt av staten.

Skatt er bare omfordeling - og sett opp mot disse som får rentefradrag synes jeg, i alle for for egen del, det bare er rettferdig. Jeg betaler over 600k årlig i skatt - hvor en god del er formueskatt på en bolig staten ikke har hjulpet meg med fem øre i rentefradrag å anskaffe. Så jeg mener faktisk det er en viss rettferdighet i dette også.


Trond.m

#108
Det med fritidsbolig var vel et særdeles dårlig eksempel. Bygger du en hytte til 4 millioner, så betaler du mange hundre tusen i mva. Og det trygger arbeidsplasser og kommuneøkonomi i distriktene. Uansett et blindspor i debatten om mva på elbil.

turfsurf

#109
Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 15:46
Det er ikke aktuelt å bryte copy-right bestemmelsene til Aftenposten.
Ja, men da kan du ikke bruke det til å understøtte din argumentasjon. Sorry.

Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 15:46
Seriøst ???  Mener du for alvor at ikke staten taper enorme inntekter på grunn av mva fritak for elbiler. Det er vel lett å sammenlikne statens inntekter før elbilsalget gitt til himmels og nå. Man kan alltid diskutere beløpene, men at det er enorme summer som kunne vært brukt på andre miljøtiltak er like udiskutabelt som at jorden er rund.
At det taper penger? Kanskje, kanskje ikke. Men det var akkurat summen jeg reagerte på. Det å bruke overdrevne summer for å score poeng er useriøst.

Så er det jo slik at noen påstår at staten kan spare 40 milliarder (sikkert ikke nøyaktig dette tallet heller, men ihverfall i samme størrelsesorden som statens "tap") i året på mindre helseplager grunnet renere luft ved overgang til elbiler. Så da er det kanskje slik at staten sparer penger da?

Man må løfte blikket og prøve å se helhet, ikke bare overdrevne tall fra ett forenklet regnestykke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:27
Du verden...lurer på hva slags samfunn enkelte ønsker seg bare for å få luksusbiler uten merverdiavgift. Er det riktig at de som kjøper B&W anlegg i BMW til 45.000 ikke skal bidra til vår felles velferddstat med 1 krone, mens en som kjøper en elektrisk varesykkel til samme sum skal betale 25 % mva =11250 kr ?
Whataboutism er det du driver med nå. Og rettferdighetskortet er alltid morsomt.

Ellers er jeg totalt enig i at elsykler skulle vært momsfrie, hva skal taket være der da? Hva koster en tilstrekkelig familie-elsykkel? For vær ikke i tvil, det finnes luksus elsykler på samme vis som det finnes luksus biler. Og luksus kan vi jo ikke ha i Norge. Om man har jobbet hardt eller ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#111
OK, skal legemidler være mva frie ? Hva med briller ? Skal sko være mva frie. Frisør kanskje, siden det er noe alle trenger. Mat ?

Det er mange som hevder at skattesystemet burde legges om så man unngår skatt på inntekt og heller legges på forbruk. 

Hvorfor skal en elsykkel være mva fri, mens en vanlig sykkel skal ha mva.

At noen argumenter med at det er fornuftig med mva frie elbiler fordi de betaler 600K i personlig skatt blir useriøst. Man bør kunne skue noe lenger enn til sin egen navle.

Og hva er galt / morsomt med at man bør tilstrebe rettferdige ordninger i samfunnet ?

hELgenen

Hva man betaler i skatt er egentlig ikke et poeng her,men en byrde fordeling  gitt ulike forutsetninger ,som omfordeler skatter og avgifter ut fra hva samfunnet mener er fornuftig. Jeg dro opp min skattebyrde som et eksempel på hvordan jeg opplever f.eks rentefradrag og mener at gjør man det grepet i 30 år kunne man like gjerne ha fri mva på elbiler for å sette det på spissen. Selvfølgelig er det andre mer fornuftige formål man kunne fjerne mva fra enn elbiler. Men elbiler er i alle fall ikke like ødeleggende som en del andre statlige ordninger der ute.  Staten Norge kan være ekstremt urettferdig om man ikke oppfører seg A4 og følger flokken.

stefse

Sånn har det vært omtrent siden 80 tallet. Mest mulig lån, tidligst mulig og lengst mulig. Det nye er at 68'er generasjonen pånytt skal tilgodeses dersom de ikke har klart å opparbeide seg nok lån tidligere i livet. Boomers er blitt et skjellsord i USA, men jaggu kommer de fra det igjen.
Moralen er; skaff en eller annen fast jobb før studier, og lån alt du makter. Fiat pengene blir uansett mindre og mindre verdt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:02
Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:27

Å blande inn rentefradrag i denne diskusjonen føler jeg er et blindspor. Men det er et likhetstrekk, og det er at det er veldig vanskelig å frata folk et gode de har fått. Derfor er det bra at regjeringen endelig tør å gjøre noe med elbil, så får rentefradrag komme en annen gang.

Vel - jeg betaler over 600k i skatt årlig. Jeg har KNAPT benyttet meg av rentefradrag. Sparte ALT, fra krone 1. Aldri ute på byen og spiser, aldri på kino, aldri på teater osv. Jeg sparte ALT til min første bolig og jobbet steinhardt. Når jeg trengte byggelån for en kortere periode mellom 2 boliger gikk banken inn og ville dytte penger på meg - de argumenterte med skattefradrag, at jeg kunne kjøpe hytte, bil osv...Når staten vil DYTTE gjeld på deg og hjelper unge mennesker til å betjene lån synes jeg ikke det er mer galt å gi noe tilbake i form av momsfri elbil. En momsfri elbil BYGGER IKKE NED NATUR slik man gjør med pengene staten ønsker å kaste etter kunder som låner til bolig,hytter..og kanskje til og med sekundærbolig. Og jeg har som sagt knapt benyttet meg av rentefradrag gjennom et helt liv - sånn sett var det på tide at de som ikke har benyttet disse godene faktisk fikk tilgang til et annet økonomisk gode av en viss verdi gitt av staten.

Skatt er bare omfordeling - og sett opp mot disse som får rentefradrag synes jeg, i alle for for egen del, det bare er rettferdig. Jeg betaler over 600k årlig i skatt - hvor en god del er formueskatt på en bolig staten ikke har hjulpet meg med fem øre i rentefradrag å anskaffe. Så jeg mener faktisk det er en viss rettferdighet i dette også.

En skal høre mye før ørene faller av. At fordi en betaler mye skatt så skal en slippe moms når man kjøper en luksusbil, er det drøyeste jeg har hørt så langt. At du hEelgenen har prioritert som du har gjort i livet ditt, er din private sak og har lite med moms på elbiler å gjøre! Men alle kan jo ha synspunkter uansett hvor merkelig de er.

hELgenen

Den kom nok noe skjevt ut,men mva fritak elbiler er en skatte/avgiftsfordel på lik linje med f.eks rentefradrag. Jeg har ikke benyttet meg av rentefradrag,men har klart å bygge en formue uten å ta opp gjeld og slik sett har staten hjulpet lite mhp avgift/skattefradrag osv. opp gjennom årene..Skatten blir da svært høy sett opp mot f.eks inntekt. Den eneste fordelen jeg direkte har opplevd glede av er mva fritak elbil.  Og jeg opplever at mange de siste 30 år har flydd ned bankene og lånt til over pipa til alt mulig  rart som staten har gitt rentefradrag til. Naboens svømmebasseng,hytter og kule biler er f.eks hjulpet godt frem via rentefradrag som da staten har sponset. Sett i den settingen synes jeg ikke mva fritak for elbiler er så ille..Og mva fritak er faktisk ikke ødeleggende for miljøet,noe en definitivt ikke kan si om et generelt rentefradrag som egentlig bare oppfordrer til mer forbruk. Så satt litt på spissen synes jeg dette mva fritaket faktisk ikke er så galt som en del andre tiltak. Og for egen del så føler jeg at jeg endelig fikk noe tilbake fra staten jeg har  hatt glede av og som ikke bidrar til å ødelegge natur og miljø slik f.eks rentefradragene garantert har bidratt til opp gjennom årene

arthur

Skattefradraget på renteutgifter er ingen gave, men effekten av denne er at denne ekstra utgiften reduseres noe, i dag med 22% mens de "resterende! 78% er en reell utgift.

At noen velger (er i stand til) å kjøpe bolig uten å måtte ta opp lån er hyggelig for de det gjelder, men de tilhører nok et meget lite mindretall av befolkningen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 12. juni 2022, klokken 10:29
En skal høre mye før ørene faller av. At fordi en betaler mye skatt så skal en slippe moms når man kjøper en luksusbil, er det drøyeste jeg har hørt så langt. At du hEelgenen har prioritert som du har gjort i livet ditt, er din private sak og har lite med moms på elbiler å gjøre! Men alle kan jo ha synspunkter uansett hvor merkelig de er.
Meget enig med siste taler. Og ikke minst når vedkommende jakter Tesla-negativitet er det ofte like hårreisende argumentasjon. Men der blir ikke reaksjonene så sterke da det er godt akseptert at Tesla skal det rakkes ned på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 12. juni 2022, klokken 11:36
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 12. juni 2022, klokken 10:29
En skal høre mye før ørene faller av. At fordi en betaler mye skatt så skal en slippe moms når man kjøper en luksusbil, er det drøyeste jeg har hørt så langt. At du hEelgenen har prioritert som du har gjort i livet ditt, er din private sak og har lite med moms på elbiler å gjøre! Men alle kan jo ha synspunkter uansett hvor merkelig de er.
Meget enig med siste taler. Og ikke minst når vedkommende jakter Tesla-negativitet er det ofte like hårreisende argumentasjon. Men der blir ikke reaksjonene så sterke da det er godt akseptert at Tesla skal det rakkes ned på.

Trodde du skulle juble når jeg ikke skiller på Tesla mva fritak og andre mva fritak på elbiler

Det er det generelle mva fritaket jeg snakker om her. Alle som har kjøpt elbiler i alle prisklasser har jo fått denne goden. Så skal den fases ut og en definerer en første grense på 500k,men den skal jo helt bort og det er dette som er utgangspunktet mitt. Noen svindyr elbil har jeg aldri eid, og noen planer om det har jeg aldri hatt selv om fritaket hadde vært beholdt.

Men mva fritaket er tross alt en bedre ordning enn ordninger som oppfordrer til låneopptak og økt forbruk. Selv vanlige folk med fastlønn har jo løpt til banken og kjøpt leiligheter og hytter for å bruke det som sin egen sparebøsse de siste 30 år. Alt giret opp og hjulpet av en statlig ordning som rentefradrag er. Folk har levd over evne ,og det er dette mønsteret som har medvirket til økt forbruk,økt forurensning,økt avskogning,økt klimapåvirkning over tid. Det har ikke mva fritaket på elbiler gjort.

De som har forsynt seg av livets luksusgoder er jo ikke nødvendigvis de som har kjøpt elbiler uten mva,men det er de som har brukt lånte penger med staten i ryggen. Sånn sett er det ikke mva fritaket som er luksus her,det er heller det generelle rentefradraget som bidrar til større forbruk enn strengt tatt nødvendig.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. juni 2022, klokken 12:28


Trodde du skulle juble når jeg ikke skiller på Tesla mva fritak og andre mva fritak på elbiler

De som har forsynt seg av livets luksusgoder er jo ikke nødvendigvis de som har kjøpt elbiler uten mva,men det er de som har brukt lånte penger med staten i ryggen. Sånn sett er det ikke mva fritaket som er luksus her,det er heller det generelle rentefradraget som bidrar til større forbruk enn strengt tatt nødvendig.

Om det med Tesla er rettet mot meg, så er det helt fjernt da jeg ikke har elbil og jeg bryr meg ikke om den latterlige debatten for og imot Tesla.

Ellers synes jeg det er rart at fradrag for renter koples til momsfrie elbiler! Det er greit i og for seg å stille spørsmålstegn ved å ha fradrag for renter (enten rentene er knyttet til kjøp av luksusbil, til hus eller hva som helst). I forhold til hus/hjem tror jeg allikevel at rentefradraget er en liten oppfordring for folk til å skaffe seg egne hus, noe som en stor andel av befolkningen har og som er til fordel for land og folk i sin helhet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA