Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Løsne ladekabel

Startet av oysf, fredag 13. mai 2022, klokken 05:25

« forrige - neste »

oysf

Kommer fra en Outlander, og det er som å gå 20 år frem i tid etter jeg kjøpte Model Y.

En ting savner jeg riktignok, på Outlandern dro jeg ut ladekabel uten å gjøre noe i forkant, og synes nå det er tungvindt å enten åpne app eller gå inn i bilens skjerm for å låse opp kabelen. Dette gjør det litt mer styrete å lade litt hver dag, så tar meg selv i å kjøre den ned til 10-15% istedenfor.
Finnes det noen lettere måte å løsne ladekabel på?

Har Easee-lader.

turfsurf

Du kan kjøpe type 2 kabel med Tesla knapp, bruke appen eller kjøpe nøkkel / FOB.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Kjøp deg 3-fase 32A kabel med Tesla-knapp, som nevnt over her... Funker på andre biler også, men selve knappen funker bare på Tesla.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BjarneD

Anbefaler FOB. Koster 1990.- fra Tesla shop. Den åpner også frunken, bakluken og dørene.  Veldig grei hvis du skal låne bort bilen til folk som ikke er familiær med kredittkortnøkkelsystemet til Tesla.

Handyman

Du kan styre utløsing av kabel med enkelte smarthussystemer. Har ikke satt meg inn i dette, men har lest beskrivelser her om folk som har gjort dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Jeg har gjort det. Shelly button i gangen og TeslaMate+TeslaMateRestAPI på en linux-server i kjelleren.

I praksis kan det vel gjøres med en hvilken som helst knapp som kan snakke med en raspberry pi eller tilsvarende, og litt utviklingskompetanse.

Hos meg fungerer det sånn at når jeg klikker på knappen, sender den "Våkn opp" til bilen, sjekker så igjen hvert 5 sekund om bilen er våken, og hvis bil = våken, send "Løs ut ladekabel". Deretter en sleep på 62 sekunder som sjekker om ladekabel er koblet i, og hvis den er det, send "Løs ut ladekabel" på nytt.

I praksis holder den ladekabelen ulåst fra ca 20 sekunder etter jeg har klikket på knappen, og 2 minutter frem i tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA