Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde

Startet av Leitf, lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51

« forrige - neste »

SayWhoooaaat

Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Internett sier jeg har brutto 54 kWh, og utnyttbar 50 kWh, men når jeg måler får jeg kun brukt 45 kWh.
Forbruket mitt stemmer noenlunde med det andre måler. (140-170 Wh/km avhengig av fart og temp. Ekstra høyt forbruk ved forvarming og generell varming når batteriet er under 7 grader etc. Lufttrykk som oppgitt av Tesla.)

Jeg har en teori om at det er stor variasjon i batteripakkene på Tesla.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Forbruket mitt stemmer noenlunde med det andre måler. (140-170 Wh/km avhengig av fart og temp. Ekstra høyt forbruk ved forvarming og generell varming når batteriet er under 7 grader etc. Lufttrykk som oppgitt av Tesla.)
Hva slags kjøring har du gjort da? Hvis du aldri har vært under 140Wh/km i forbruk så er det merkelig.

Vi kommer lett under dette med vår LR. Under optimale forhold (60ish i jevn trafikk) kommer vi ned under 100Wh/km. Rolig langkjøring i 70-80km/t ligger under 130Wh/km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SayWhoooaaat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:53
Hva slags kjøring har du gjort da? Hvis du aldri har vært under 140Wh/km i forbruk så er det merkelig.

Joda, har vært under 100 Wh/km i varmt vær i 60-70 kmt, og over 200 i møkkavær. 140-170 er mer et gjennomsnitt ved motorveikjøring der man faktisk trenger rekkevidden. Målte 150 Wh/km på en langtur nå i vår ved 9 grader, tørr vei, og lav last på varmeapparatet.

Så jeg tror den lave batterikapasiteten er problemet.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:07
Joda, har vært under 100 Wh/km i varmt vær i 60-70 kmt, og over 200 i møkkavær. 140-170 er mer et gjennomsnitt ved motorveikjøring der man faktisk trenger rekkevidden. Målte 150 Wh/km på en langtur nå i vår ved 9 grader, tørr vei, og lav last på varmeapparatet.
Virker som du har litt høye forventninger til forbruk i motorveihastighet. Vi har fra 180-200Wh/km på motorvei.

Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SayWhoooaaat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.

Nei, energiforbruk regner med all forbruk av energi, også til batterivarming og kupevarming. Så lenge bilen står i "D" og ikke "P" så regner den med alt.
Det sier de fleste kilder på nettet, og det stemmer med egen erfaring, så er 99% sikker på dette :)

Og glem det jeg sier om Wh/km, poenget mitt er at jeg bare har 45kWh tilgjengelig når de fleste virker å ha 50kWh. Dette stemmer også med det trådstarter skriver. Han har målt 159 Wh/km, og 360 km med 92% batteri. Da blir batterikapasiteten:
0.159 kWh/km * 360km / 0.92 = 62 kWh.
EV-database sier en LR fra 2021 skal ha 75 eller 70 kWh utnyttbart batteri.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

Handyman

Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.
Nei, energiforbruk regner med all forbruk av energi, også til batterivarming og kupevarming. Så lenge bilen står i "D" og ikke "P" så regner den med alt.
Det sier de fleste kilder på nettet, og det stemmer med egen erfaring, så er 99% sikker på dette :)
Det er vel akkurat det turfsurf sier?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stig-Arne

Min Model 3 SR+, levert novermber 2021 har etter Scan My Tesla 55,1 kWh tilgjengelig, - buffer på 2,4 kWh, noe som skal gi meg ca 52,7 kWh tilgjengelig. fra 100-0%

Har desverre aldri fått kjørt bilen langt nok for å se den praktiske rekkevidden.

Husk bare på at SR+ bilene som har LFP batteri bør lades til 100% minst en gang i uken, dette for at BMS skal holdes i skikk :)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 18. mai 2022, klokken 18:37
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.
Nei, energiforbruk regner med all forbruk av energi, også til batterivarming og kupevarming. Så lenge bilen står i "D" og ikke "P" så regner den med alt.
Det sier de fleste kilder på nettet, og det stemmer med egen erfaring, så er 99% sikker på dette :)
Det er vel akkurat det turfsurf sier?
Jepp
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

#23
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Med min 2020 SR+ og samme WLTP hadde vi EPA rekkevidde på ~370 km med 4 personer og feriebagasje og lengste tur uten lading var 360km. Landevei 60-90km/t og noen kortere motorveistrekninger. (Er relativt forsiktig ved bruk av varme i kaldt vær.)

2021 LR (82kwh batteri) går 180-200km lenger under tilsvarende forhold.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Contango

#24
Er det ikke mer konstruktivt å rapportere rekkevidde ift ABRP istedenfor å skulle ha ørtenhundrefemti individuelle rapporter i en uendelighet av værforhold, hastigheter og høydemeter? Legg inn turen i etterkant i ABRP med faktisk vær, faktisk tidsbruk (juster prosent over/under fartsgrense) og faktisk SOC ved start. Stemmer da omtrent ankomst SOC? Hvis ikke, hvilken konstant (reference consumption i 110 km/t) må man justere til for å få det til å stemme? Har vi alle omtrent samme konstant?
På vår M3 LR 2022 har jeg ca 148, ipace 235, og e208 185. Skulle gjerne visst om ABRPs standard setting for PS2 på 212 stemmer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

SayWhoooaaat

Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

SayWhoooaaat

Sitat fra: Syklist på torsdag 19. mai 2022, klokken 08:26
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Med min 2020 SR+ og samme WLTP hadde vi EPA rekkevidde på ~370 km med 4 personer og feriebagasje og lengste tur uten lading var 360km. Landevei 60-90km/t og noen kortere motorveistrekninger. (Er relativt forsiktig ved bruk av varme i kaldt vær.)

Interessant. Har du målt hvor mange kWh bilen bruker fra 100% til 0%?
Hadde vært interessant å sammenlikne med mine 45 kWh.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

Contango

Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har en teori om at det er stor variasjon i batteripakkene på Tesla.
Det vil i så fall være en stor sensasjon. Jeg abonnerer på TeslaFi som tracker alle batteriene til abonnentene. Det gjøres gjennom å tracke rekkeviddesetimatet til bilene som er en proxy på energien i batteriet siden estimatet er en funksjon av en konstant og ikke siste timers kjøring. På TeslaFi varierer batteriene våre med noen prosenter ift snittet og kapasiteten for alle faller over tid. Er det større avvik er det noe galt med batteriet.
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har en teori om at det er stor variasjon i batteripakkene på Tesla.
Det vil i så fall være en stor sensasjon. Jeg abonnerer på TeslaFi som tracker alle batteriene til abonnentene. Det gjøres gjennom å tracke rekkeviddesetimatet til bilene som er en proxy på energien i batteriet siden estimatet er en funksjon av en konstant og ikke siste timers kjøring. På TeslaFi varierer batteriene våre med noen prosenter ift snittet og kapasiteten for alle faller over tid. Er det større avvik er det noe galt med batteriet.
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.
Enig. En mulig forklaring kan være at BMS ikke er tilstrekkelig kalibrert i mangel på regelmessig lading til 100%
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SayWhoooaaat

Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.

Snakker du her om varmetap fra batteriet?
Forbruksmåleren måler vel all energi hentet fra batteripakken, så om det er tap andre steder vil dette inngå i forbruket.

Godt mulig jeg gjør en slik test du snakker om dersom jeg da kan påvise feil på batteriet.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA