Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde

Startet av Leitf, lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51

« forrige - neste »

Leitf

Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Spørsmålet er om dette er normal rekkevidde ut fra forutsetningene jeg har beskrevet?

Handyman

Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Spørsmålet er om dette er normal rekkevidde ut fra forutsetningene jeg har beskrevet?
Uten å vite noe om dekktrykk, lufttemperatur, våt eller tørr vei, medvind, motvind, gjennomsnittshastighet mm. er det svært vanskelig å uttale seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Det høres lite ut. Med fartsgrenser på 80 og under så får jeg oppunder 600 km ut av min 21 LR. Har kjørt Bergen - Oslo i ett uten å lade, -3 over vidda, 8-10 ellers, kom fram med ca 70 km til overs. Hva sier triptelleren om Wh/km til vanlig?
'21 3LR

Elmo

Sitat fra: OlaM på lørdag 14. mai 2022, klokken 10:50
Hva sier triptelleren om Wh/km til vanlig?

Hvis du er i tvil om hvor du finner det Leitf, så bare bruk talekommando "Reise"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Leitf

159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.

saphran

Det høres veldig kort ut ja.

To eksempler fra langtur i vinter med vår 2021 Model 3:

Med -15 grader, snødekkede veier, stigning på 1000 meter og fullpakket bil med 2 voksne og 2 barn hadde vi en total rekkevidde på 426 km . 80 km/t det meste av ruten, men snittfart rundt 60 km/t.

Fra -5 og snødekket vei til +8 grader og bar vei , med samme fullastede bil, men 1000 meter nedoverbakke: 548 km

Det er jo lett å bruke mer selvfølgelig om man kjører aggressivt. Tallene ovenfor er med normal/avslappet kjøring, men overhodet ikke "strømspare-kjøring".

Sommerstid, uten så mye klatring, er WLTP-rekkevidden mulig.








Contango

Du skulle hatt 25-30% på Lillehammer - ikke 8.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Det finnes fire forskjellige batteri i 21 LR, så det blir litt manglende info. Uansett tilsvarer dette ett forbruk på rundt 200Wh/km.

Det er motorveiforbruk for vår 21 med 19 tommere. Evt med fullt sykkelstativ og litt hard på gassen.

Det er vel noen høydemeter til Lillehammer så noe høyt forbruk er jo å forvente. Men litt i overkant ser det ut til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorT

#8
Startet du navigering til lading ved starten av turen? Denne funksjonen har blitt en del mer aggressiv med de senere oppdateringene. Startet du turen med kaldt batteri?

Min bil er 2021 levert i mai. LG batteri. Nominell 74,5kWh when new.

Et eksempel: Jeg ladet på Stryn SuC for drøye 4 uker siden. Hadde da kjørt fra Bergen. Husker ikke nøyaktig hva jeg ladet til, men bilen beregnet ankomst Dombås SuC 10%. Fint tørt vær, og jeg så vel -3 i høyfjellet. Antagelig 8 til 10 nede ved sjøen.
Når jeg kjørte videre ombestemte jeg meg, og forandret navigasjonen til Sentralplassen Dombås.

Bilen forandret da beregnet ankomst til 21%. Jeg kom tilslutt fram med 23%.

Jeg har neppe ladet til mer enn 70%, det er det jeg lader til, hvis jeg ikke forlenger fordi jeg fremdeles har spisepause når jeg kommer til 70%. Så jeg brukte antagelig knappe 50% på 206km med heftige stigninger, godt over 1000m i høyfjellet og ankomst på ca 650m. Under 0 grader i høyden.

mvhTorT

Edit: Jeg har selv hatt litt skuffende førsteetapper når jeg har AC ladet, i mitt tilfelle med 13A nødlader om vinteren.

Elmo

Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Bruk talekommando "Dekktrykk"  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Våt vei øker forbruket markant. Sjekk også dekktrykket. Om batteriet var kaldt ved start, og du forvarmet det for SuC så drar det mye energi. Belønningen er raskere lading, men dersom dette ikke er viktig, sparer man mye energi ved å ikke forvarme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på søndag 15. mai 2022, klokken 10:34
Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Våt vei øker forbruket markant. Sjekk også dekktrykket. Om batteriet var kaldt ved start, og du forvarmet det for SuC så drar det mye energi. Belønningen er raskere lading, men dersom dette ikke er viktig, sparer man mye energi ved å ikke forvarme.

Oh yes!
Planlegger man med SC stopp med vår Y, begynner bilen kondisjonering eksepsjonelt tidlig og forbruket skyter i været minst 1 time før vi er der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TøddiVedder

Uansett for kort med det forbruket. Har han 70kwt tilgjengelig (har nok mer), så skal man kunne kjøre 440km med det forbruket.

turfsurf

Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 17. mai 2022, klokken 08:28
Uansett for kort med det forbruket. Har han 70kwt tilgjengelig (har nok mer), så skal man kunne kjøre 440km med det forbruket.
Ja, 36 mil med 159Wh/km tilsvarer mere ett 60kWh batteri.

Spørsmålet er om det var pause på turen og noe (mye) forvarming. Ble det kjørt i ett strekk så er det enten ikke LR eller feil på batteriet / feil batteri i bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorT

Viser til det jeg skrev lenger oppe. På en en tur fra Stavanger til Dombås, over Strynefjellet.

Jeg ladet i Ytre Arna, fordi jeg ville ha en siste lading i Stryn. Så jeg har allerede kjørt langt, når jeg lader i Stryn. Og har allered hatt en runde med SuC.

Av gammel vane legger jeg inn Dombås SuC i navigasjon, lader til 70%, med ca 10% i beregnet ankomst, men forandrer navigasjonen til Dombås sentralplassen i stedet, fordi jeg ikke trenger SuC på Dombås. Bilen forandrer da ankomst til 21% umiddelbart, det vil si at bilen planla å bruke ca 8 kWt på forvarming. (litt avrundet).

Hvis da trådstarter starter med kaldt batteri etter AC lading, som de fleste turer starter, navigerer til SuC helt fra turens begynnelse, så er det vel sannsynlig at mer enn10kWt blir brukt på forvarming. Hvor mye vil jeg ikke komme med noen påstander om.

mvhTorT


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA