Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Reell rekkevidde  (Lest 2513 ganger)

Leitf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Reell rekkevidde
« på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 09:51 »
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Spørsmålet er om dette er normal rekkevidde ut fra forutsetningene jeg har beskrevet?

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5221
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #1 på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 10:06 »
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Spørsmålet er om dette er normal rekkevidde ut fra forutsetningene jeg har beskrevet?
Uten å vite noe om dekktrykk, lufttemperatur, våt eller tørr vei, medvind, motvind, gjennomsnittshastighet mm. er det svært vanskelig å uttale seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1510
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #2 på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 10:50 »
Det høres lite ut. Med fartsgrenser på 80 og under så får jeg oppunder 600 km ut av min 21 LR. Har kjørt Bergen - Oslo i ett uten å lade, -3 over vidda, 8-10 ellers, kom fram med ca 70 km til overs. Hva sier triptelleren om Wh/km til vanlig?
'21 3LR

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8514
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #3 på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 15:44 »
Hva sier triptelleren om Wh/km til vanlig?

Hvis du er i tvil om hvor du finner det Leitf, så bare bruk talekommando "Reise"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW2.5 - FW: 2022.12.3.1   og Seat Mii 2020. 
Bor i Ask4er. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Leitf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #4 på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 23:19 »
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.

saphran

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #5 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 00:27 »
Det høres veldig kort ut ja.

To eksempler fra langtur i vinter med vår 2021 Model 3:

Med -15 grader, snødekkede veier, stigning på 1000 meter og fullpakket bil med 2 voksne og 2 barn hadde vi en total rekkevidde på 426 km . 80 km/t det meste av ruten, men snittfart rundt 60 km/t.

Fra -5 og snødekket vei til +8 grader og bar vei , med samme fullastede bil, men 1000 meter nedoverbakke: 548 km

Det er jo lett å bruke mer selvfølgelig om man kjører aggressivt. Tallene ovenfor er med normal/avslappet kjøring, men overhodet ikke "strømspare-kjøring".

Sommerstid, uten så mye klatring, er WLTP-rekkevidden mulig.








Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1568
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #6 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 08:03 »
Du skulle hatt 25-30% på Lillehammer - ikke 8.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10431
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #7 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 08:18 »
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Det finnes fire forskjellige batteri i 21 LR, så det blir litt manglende info. Uansett tilsvarer dette ett forbruk på rundt 200Wh/km.

Det er motorveiforbruk for vår 21 med 19 tommere. Evt med fullt sykkelstativ og litt hard på gassen.

Det er vel noen høydemeter til Lillehammer så noe høyt forbruk er jo å forvente. Men litt i overkant ser det ut til.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #8 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 08:37 »
Startet du navigering til lading ved starten av turen? Denne funksjonen har blitt en del mer aggressiv med de senere oppdateringene. Startet du turen med kaldt batteri?

Min bil er 2021 levert i mai. LG batteri. Nominell 74,5kWh when new.

Et eksempel: Jeg ladet på Stryn SuC for drøye 4 uker siden. Hadde da kjørt fra Bergen. Husker ikke nøyaktig hva jeg ladet til, men bilen beregnet ankomst Dombås SuC 10%. Fint tørt vær, og jeg så vel -3 i høyfjellet. Antagelig 8 til 10 nede ved sjøen.
Når jeg kjørte videre ombestemte jeg meg, og forandret navigasjonen til Sentralplassen Dombås.

Bilen forandret da beregnet ankomst til 21%. Jeg kom tilslutt fram med 23%.

Jeg har neppe ladet til mer enn 70%, det er det jeg lader til, hvis jeg ikke forlenger fordi jeg fremdeles har spisepause når jeg kommer til 70%. Så jeg brukte antagelig knappe 50% på 206km med heftige stigninger, godt over 1000m i høyfjellet og ankomst på ca 650m. Under 0 grader i høyden.

mvhTorT

Edit: Jeg har selv hatt litt skuffende førsteetapper når jeg har AC ladet, i mitt tilfelle med 13A nødlader om vinteren.
« Siste redigering: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 08:48 av TorT »

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8514
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #9 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 09:38 »
Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Bruk talekommando "Dekktrykk"  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW2.5 - FW: 2022.12.3.1   og Seat Mii 2020. 
Bor i Ask4er. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5221
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #10 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 10:34 »
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Våt vei øker forbruket markant. Sjekk også dekktrykket. Om batteriet var kaldt ved start, og du forvarmet det for SuC så drar det mye energi. Belønningen er raskere lading, men dersom dette ikke er viktig, sparer man mye energi ved å ikke forvarme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1230
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #11 på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 23:24 »
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Våt vei øker forbruket markant. Sjekk også dekktrykket. Om batteriet var kaldt ved start, og du forvarmet det for SuC så drar det mye energi. Belønningen er raskere lading, men dersom dette ikke er viktig, sparer man mye energi ved å ikke forvarme.

Oh yes!
Planlegger man med SC stopp med vår Y, begynner bilen kondisjonering eksepsjonelt tidlig og forbruket skyter i været minst 1 time før vi er der.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

TøddiVedder

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 561
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #12 på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 08:28 »
Uansett for kort med det forbruket. Har han 70kwt tilgjengelig (har nok mer), så skal man kunne kjøre 440km med det forbruket.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10431
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #13 på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 08:42 »
Uansett for kort med det forbruket. Har han 70kwt tilgjengelig (har nok mer), så skal man kunne kjøre 440km med det forbruket.
Ja, 36 mil med 159Wh/km tilsvarer mere ett 60kWh batteri.

Spørsmålet er om det var pause på turen og noe (mye) forvarming. Ble det kjørt i ett strekk så er det enten ikke LR eller feil på batteriet / feil batteri i bilen.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde
« Svar #14 på: Onsdag 18. Mai 2022, klokken 09:13 »
Viser til det jeg skrev lenger oppe. På en en tur fra Stavanger til Dombås, over Strynefjellet.

Jeg ladet i Ytre Arna, fordi jeg ville ha en siste lading i Stryn. Så jeg har allerede kjørt langt, når jeg lader i Stryn. Og har allered hatt en runde med SuC.

Av gammel vane legger jeg inn Dombås SuC i navigasjon, lader til 70%, med ca 10% i beregnet ankomst, men forandrer navigasjonen til Dombås sentralplassen i stedet, fordi jeg ikke trenger SuC på Dombås. Bilen forandrer da ankomst til 21% umiddelbart, det vil si at bilen planla å bruke ca 8 kWt på forvarming. (litt avrundet).

Hvis da trådstarter starter med kaldt batteri etter AC lading, som de fleste turer starter, navigerer til SuC helt fra turens begynnelse, så er det vel sannsynlig at mer enn10kWt blir brukt på forvarming. Hvor mye vil jeg ikke komme med noen påstander om.

mvhTorT