Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde

Startet av Leitf, lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: SayWhoooaaat på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:04
Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.

Snakker du her om varmetap fra batteriet?
Forbruksmåleren måler vel all energi hentet fra batteripakken, så om det er tap andre steder vil dette inngå i forbruket.

Godt mulig jeg gjør en slik test du snakker om dersom jeg da kan påvise feil på batteriet.

Jeg har vært borti at min 2022 TM3 RWD hadde 9 kWh buffer, som da ikke er synlig, og under 0% på displayet.

Kanskje det er problemet ditt?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

Nei, varmetap er en konsekvens av motstanden i batteriet og forsvinner som varme. Den ekstreme utgaven er hvis man aksellererer og regenererer kraftig før hurtiglading. Det er en måte å varme opp batteriet på for de bilene som ikke har aktiv batterivarming før lading. Inngår ikke i energiregnskapet til bilen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

SayWhoooaaat

Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 16:56
Nei, varmetap er en konsekvens av motstanden i batteriet og forsvinner som varme. Den ekstreme utgaven er hvis man aksellererer og regenererer kraftig før hurtiglading. Det er en måte å varme opp batteriet på for de bilene som ikke har aktiv batterivarming før lading. Inngår ikke i energiregnskapet til bilen.

Man har varmetap både i batteri, inverter, og motor. Nå vet jeg at du snakker om batteriet. Greit.

Gikk over regnestykket fordi jeg er nerd:
Motstand batteripakke = 15 mOhm per celle * 96 serie / 31 parallell = 0.046 Ohm.
Forbruk ved 120 km/t (ca 30 kW):
Tap = P^2/V^2*Ri = (30 000 W / 400 V)^2*0.046 Ohm = 260 W = 0.26 kW
Virkningsgrad = P/(P+Tap) = 30 kW / (30 kW + 0.26 kW) = 0.991 = 99.1%

Det er altså veldig lite varmetap i batteripakken selv ved høye hastigheter.
Men jeg skal unngå kraftig akselerasjon når jeg tester for å være nøye, så finner vi ut om det er ukalibrert BMS eller batterifeil.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

JorEl

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 18. mai 2022, klokken 19:16
Husk bare på at SR+ bilene som har LFP batteri bør lades til 100% minst en gang i uken, dette for at BMS skal holdes i skikk :)
Er det kun pga BMSen at batteriene må lades til 100%? For jeg trodde det hadde noe med kjemien å gjøre, jeg ??? 
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SayWhoooaaat

#36
Testet min SR+ 2020 i dag fra 100% til 0%.

Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

7% lavere kapasitet enn spec. Jeg får kontakte Tesla og høre hva de sier.

Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

Otkristo

Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Testet min SR+ 2020 i dag fra 100% til 0%.

Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

7% lavere kapasitet enn spec. Jeg får kontakte Tesla og høre hva de sier.
Husk at en god del går til AC/kupe ++.
Trippteller tar ikke med dette forbruket

Contango

Sitat fra: Otkristo på søndag 22. mai 2022, klokken 22:14
Husk at en god del går til AC/kupe ++.
Trippteller tar ikke med dette forbruket
Jo
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Testet min SR+ 2020 i dag fra 100% til 0%.

Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

7% lavere kapasitet enn spec. Jeg får kontakte Tesla og høre hva de sier.

Så har du noe noen 2-3 kwh å gå på under 0 også
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

SayWhoooaaat

Sitat fra: GOS på søndag 22. mai 2022, klokken 22:52
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

Så har du noe noen 2-3 kwh å gå på under 0 også

Men er dette "utnyttbart"?
Utnyttbart må da være fra 100% til 0%. Ved 0% fikk jeg masse advarsler om å lade umiddelbart for å unngå å måtte reparere batteriet. Det kan da ikke være meningen å kjøre fra 100% til minus 7%?

WLTP-standarden må vel ta utgangspunkt i 100%-0%?
Ikke at jeg forventer å klare WLTP, men ønsker å være i nærheten når jeg kjører rolig i perfekte forhold (Kjørte i snitt 75 km/t uten AC og brukte 125 Wh/km. 365 km faktisk VS oppgitt 409 km WLTP).
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

tornaldo

WLTP er beregnet ut fra totalt tilgjengelig kapasitet. Det er en varierende buffer under 0%, alt etter bruk og lading. Dette gjelder spesielt LFP batteriet.

Som jeg skrev tidligere i tråden, har jeg opplevd at jeg hadde 9 kWh buffer, som er under 0%.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

GOS

Sitat fra: SayWhoooaaat på mandag 23. mai 2022, klokken 10:06
Sitat fra: GOS på søndag 22. mai 2022, klokken 22:52
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

Så har du noe noen 2-3 kwh å gå på under 0 også

Men er dette "utnyttbart"?
Utnyttbart må da være fra 100% til 0%. Ved 0% fikk jeg masse advarsler om å lade umiddelbart for å unngå å måtte reparere batteriet. Det kan da ikke være meningen å kjøre fra 100% til minus 7%?

WLTP-standarden må vel ta utgangspunkt i 100%-0%?
Ikke at jeg forventer å klare WLTP, men ønsker å være i nærheten når jeg kjører rolig i perfekte forhold (Kjørte i snitt 75 km/t uten AC og brukte 125 Wh/km. 365 km faktisk VS oppgitt 409 km WLTP).

Det har i det minste vært utnyttbart på mine Tesla'er men vet ikke om LFP batteriet er annerledes slikt sett.

Tidligere så har jeg kjørt 15- 20 km under 0  med Model S, med Model 3 så har jeg vel ikke kjørt mer enn 5 km eller så under 0. Har hatt TeslaScan koblet til OBD på begge så har hatt rimelig god kontroll på rikets tilstand. Model S'en hadde 3.7 kwh under 0, min Model 3 rapporterer 3.1 kwh under 0. Har ikke kjørt under 0 på ett par år.

Kan ikke skjønne at batteriet tar skade av det. NAF/Motor og andre kjører jo tester hvor de kjører bilene til de stopper. Kjører en ofte helt tomt slik at bilen stopper (som heller ikke er reelt tomt batteri), så er det nok neppe brad for batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

SayWhoooaaat

Sitat fra: GOS på mandag 23. mai 2022, klokken 21:39
Det har i det minste vært utnyttbart på mine Tesla'er men vet ikke om LFP batteriet er annerledes slikt sett.

Tidligere så har jeg kjørt 15- 20 km under 0  med Model S, med Model 3 så har jeg vel ikke kjørt mer enn 5 km eller så under 0. Har hatt TeslaScan koblet til OBD på begge så har hatt rimelig god kontroll på rikets tilstand. Model S'en hadde 3.7 kwh under 0, min Model 3 rapporterer 3.1 kwh under 0. Har ikke kjørt under 0 på ett par år.

(Nå har ikke 2020-modellen LFP-batteri, man antar dere snakker generelt og ikke om min test.)

Vet ikke om jeg liker konklusjonen her da.
Bilen har 52 kWh batteri brutto, 49 kWh netto utnyttbart, og bare 45 kWh fra 100% til 0%.

Jeg trodde energibufferen under 0% inngikk i differansen mellom brutto og netto, men da er altså brutto et irrelevant tall, og man må forholde seg til netto, men også trekke fra en vilkårlig buffer mellom 2 og 9 kWh fra nettokapasiteten.

Eventuelt kan man blåse i levetiden på batteriet og kjøre fra 100% til minus 7%.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

Contango

Teslabjørn tar alltid og sjekker netto batterikapasitet på rekkeviddetestene sine. Er litt usikker på hvilken bil han har testet som representerer din men tror det er 2019 SR+. Han har en spreadsheet oversikt over alle bilene testet du finner referert under Youtube kanalen. Er ikke helt overbevist om at det er normalt å måtte under null for å hente frem 49kwh. Hvis TB fikk ut de fulle 49kwh i sin test, så ville jeg kontaktet ham og forklart at du har testet bilen slik du har. Kanskje han enten har noe fornuftig å bidra med eller vil teste bilen din selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA