Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3

Startet av foxy, fredag 14. september 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på søndag 16. september 2012, klokken 22:05
Ja, det var den designen jeg håpet på.

Med nok krefter kan det bli en utrolig morsom bil å kjøre.

Ja, de følger nok ikke etter Renault og gjengen med motorer i 40kW-klassen...
Rundt 120kW kan jeg godt tenke meg de presser inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Tidligere estimater har jo vært 170hk og 0-100 på 8 sek.

Mtp. Leafen gjør det på 12 sek og har 109 hk, så er dette en bil jeg har vært interessert i som potensiell arvtaget til Leafen  :) Det er ihvertfall den eneste BMW`n jeg er interessert i, nå som jeg har fått strøm på tann, so to speak  :D
Nissan Leaf

arnejorg1

Enig med de fleste her. Konseptbilen var faktisk tøff, mens denne er alt annet enn vakker. La oss nå håpe at spesifikasjonene blir gode.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

foxy

Schmidt fortalte at de har begynt å teste ut bildeling (drivenow) i Tyskland og San Francisco, og jobber med å etablere fleksible ordninger slik at en kommende i3-eier sikres en X3 eller X5 de to-tre gangene i året vedkommende må kjøre 1 000 kilometer med mye bagasje.

...gleder meg!
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Ja, når jeg tenker meg om, så hvis den har hengerfeste og CHAdeMO adapter, så kunne jeg faktisk finne på å kjøpe en. Da kan jeg bytte ut CR-Ven, og så om noen år når jeg kjøper Tesla Model X eller noe, så blir det en fin bil nr 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

det er dog bare concept-bil bilder til coupe versjonen...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Åja, var det det det var. Jeg kan ikke si jeg har fulgt kjempemye med på i3. Det virker som om den er ganske middelmådig på de fleste områder. Men hvis de slenger med hengerfeste har de ihvertfall ett punkt der i3 er tidlig ute, og jeg kunne kanskje vurdere den. Hengerfeste er grunnen til at jeg har forkastet Leaf, selv om jeg ville i verste fall spare noen titusener over 5 år, og beste fall spare godt over 50 000. Jeg trenger hengerfeste de neste årene fordi jeg skal bygge hus, og da bør det være litt praktisk å kjøre litt materialer, flytte en sofa, eller hva enn.

Men jeg kunne ikke kjøpt i3 hvis den så ut som det første bildet i tråden. Da venter jeg heller. På det bildet er den ganske mye styggere enn i-MiEV og Leaf.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

første bildet i tråen er jo bare en interpolasjon av spionbildet, så det blir noe i mellom concept og det der...

jeg passer på at damene rund meg er pene og dr.. egentlig i hvordan bilen ser ut i alle fall utvendig, men interpolasjonsbildet er kjedelig det er jeg enig i.
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. september 2012, klokken 22:12
Sitat fra: Aspiranten på søndag 16. september 2012, klokken 22:05
Ja, det var den designen jeg håpet på.

Med nok krefter kan det bli en utrolig morsom bil å kjøre.

Ja, de følger nok ikke etter Renault og gjengen med motorer i 40kW-klassen...
Rundt 120kW kan jeg godt tenke meg de presser inn.
På BMW's egne sider står det 125 kW og 250 Nm moment:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/1series/activee/2011/showroom/edrive/electrical_motor.html

Videre står det 0-100 på 9 sekunder og toppfart 145 km/t.

Nesten som Leaf'en dette, kun marginalt bedre. Hvis oppgitt rekkevidde ikke er bedre enn 160 km (mot 180 km for 2012 Leaf), og den heller ikke støtter hurtiglading, så kjøper man vel heller en 2013 Leaf med enda bedre rekkevidde?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Espen Hugaas Andersen

BMW i3 skal visstnok ha bedre EPA rekkevidde enn 2012 Leaf. I området 80 miles/128 km. Om dette stemmer får vi se.

Uansett om dette stemmer vil nok rekkevidden rammes mer på vinteren enn i Leaf, såfremt man ikke får installert varmeapparat.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Jeg er spent på hva prisen blir? Pris og rekkevidde teller mye når jeg skal velge ny elbil ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Sonus

Jeg snakket med Bavaria Oslo i går og de antydet en pris på 350.000 med Range Extender. Det er for dyrt selv om dette lanseres som ett premiumprodukt syns jeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3 antydes det en pris på US$43-50K, med samme "kurs" som Tesla har brukt på sin Model S skulle det tilsvare 250-300.000.

Er selv interessert i en BMW I3, men ikke til 350.000., men under 300.000 da er det interessant.

Bavaria Olso sa de hadde skrevet intensjonsavtale på 8 biler, og Strandveien Auto i Trondheim har 6 kunder som de har avtale med.

Strandveien Auto kunne også informere meg om at det kun er BMW-forhandlere i Oslo, Stavanger og Bergen som vil få forhandler status på I-bilene til BMW i første omgang og at Strandveien Auto må ta bilene igjennom disse salgsleddene.

Levering antydes til November 2013.

Espen Hugaas Andersen

#28
350 000 kroner med range extender er slettes ikke dårlig. Det er jo billigere enn Opel Ampera!

Som elbil vil den da slippe ca 10 000 kroner i engangsavgift, 20 000 kroner (?) for range extender og ca 68 000 i moms. Da vil den koste kun 252 000 kroner som elbil. Billigere enn Leaf!

(Spørsmålet er vel hvor mye de tar for ekstrautstyr.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sonus

Ja for ca 250.000 er den helt klart interessant. Det bør den også være med tanke på at den er endel mindre også,

LxBxH sammenligningen mellom I3 og Leaf er 3800mm vs 4450mm x 2000mm vs 1770mm x 1500mm vs 1521mm

Som vanlig blir vel I3 ganske sparsommelig som basis utgave og med en heller lang (og dyr) tilleggsutstyrs-liste.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA