Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseklosser

Startet av zanzibar, torsdag 12. mai 2022, klokken 13:37

« forrige - neste »

zanzibar

Skal ta en bremseservice selv på en model S 2017 og lurer på om Brembo merke er bra nok til bilen?

Tror ikke jeg trenger å bytte klossene enda men tenkte å ha det klart i garasjen. Trenger jeg å tenke på noe mer? Riktig pasta og bremserens + verktøy er selvforklarende.



Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zanzibar

 :+1:

Helt topp, takk for påminnelsen.

sjokomelk

Og bare for å skyte inn - Det er Brembo som leverer bremsene på bilen, så det er Brembo du skal ha. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

zanzibar

Der hjalp du en usikker sjel ytterligere. Takk! :-)

kromfelgen

Kjøp med monteringskit også. Det er stor sannsynlighet for at du må kutte pinnene som holder bremseklossene for å få de ut.

THE

Er du sikker på at det er riktige bremseklosser bak? Bremboklosser som vist i handlekurv gjelder vel bare for biler med separat caliper for parkeringdbrems? Hvis det er bare en caliper på bakhjulet skal du ha andre klosser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Og hvis det ikke er separat kalipper for P-brems, så er det heller ikke Brembo som lager kalipperen. Dette byttet skjedde vel nettopp i 2017. Tror oppsettet foran ble beholdt og er samme Brembo-bremsene som før, men kalipperne bak kom da fra Mando.

TS kan jo alltids sjekke epc.tesla.com, kan hende det finnes overgangstabeller fra Tesla-nummer. Evt. kjøp rett fra Tesla.

zanzibar

Dere har helt rett, handlekurven er helt feil i forhold til min Tesla model S 2017.
Min Tesla har kun en bremsecaliper bak. Godt at jeg ikke har fullført bestillingen og takk!

Hvor vil dere anbefale å kjøpe bremseskiver fra og hvilket merke?


MuskElBil

For non-performance bremser bak med både driftsbrems og parkbrems i samme calipper er bremsesystemet Mando. Foran er klosser og skiver like, men forskjellige calippere.
Orginal delenummer på skiver bak Mando: 1027632-00-B
Orginal delenummer på klosser bak Mando: 1097416-00-B
Bruker du desse nummerene som referanse skal du få riktige deler bak uavhengig av leverandør og produsent.
Ser ut til at bremseklossenes monteringsdeler er inkludert orginalt. Uorginalt må det mest sannsynlig bestilles i tillegg til klosser og skiver hvis det trengs.
Stort sett er det vel pinnene i Brembo calipperne som lager krøll for folk.
Eksempelbilde fra norsk delebutikk:
https://www.bildeler.no/bremseklosser-monteringsett/g/1242/tesla/model-s?arsmodell=2017&drivstoff=E&karosseri=2794&motorkode=L2S&drivhjul=0&akseldrift=&girkasse=&chassisnr=&bil=0&regnr=
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

geear

Av det lille jeg har kjøpt av deler hos Tesla så vil jeg si at Tesla har hatt et veldig hyggelig prisnivå. Noe av det hadde jeg forventet 5-10 gangeren basert på erfaringer fra BMW og Audi. Ville sjekket originalt..

Men bremseservice er normalt bare å løsne og smøre opp. Sjekk klosser og skiver gjennom felgen før du starter på jobben, så vet du om og hva du må bestille og skifte?

zanzibar

Dette var svært nyttig info. Jeg noterer delenummerene. Takk!
Bilen har kun gått 50.000km så jeg forventer at det blir bare å ta vanlig bremseservice ja...

Motorwatt

Min har gått 70k, og klossene er bare halvslitte.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

petersv

Bremser er vel det Tesla er dyrest på, de skal ha flere tusen for kun bremseklosser til P-bremsen, hvor alternative merker koster noen hundrelapper. Ellers på deler er de ofte overraskende rimelige som nevnt over her.

fonberg

Er det akustisk slitasjevarsler på de originale klossene, slik at man skal høre under nedbremsing når det er på tide å bytte?

Noen som har byttet skiver/klosser på f.eks. SnapDrive og kan anslå hva de betalte for jobben?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA