Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms innføres på alle el. biler

Startet av trondhla, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

hELgenen

Reagerer vel mest på hvordan regjeringen går frem. Altså hvordan ordningen implementeres. Det er vel ingen tvil om at dette vil medføre mye byråkrati,kostnader,frustrasjon osv.

Detaljene er ikke klare,men i prinsippet skal alle betale moms. Deretter må man søke om bidrag/refusjon. Det betyr at man må legge frem dokumentasjon,konto.nr for tilbakebetaling osv. Og disse bilagene skal så kontrolleres og administreres av en eller annen offentlig etat. Da sier det seg selv at ved neste korsvei er veien kort for å fjerne alt sammen. Nå får en nemlig frem hvor mye penger staten "gir" og hvor mye dette koster og håndtere. På en måte "gearer" en opp tallene for at enhver regjering senere kan argumentere for at det både er dyrt og tungvindt...

Så her feter en opp "grisen" før slakt.

Jeg synes dette er uredelig og unødig sløsing med offentlige midler. De kunne gjort dette mer effektivt,men velger altså å først sløse så senere trolig bruke det som argumemt for å skrote ordningen helt.  Mange politikere  har liten respekt for penger og spesiellt andres penger noe jeg synes kommer klart frem her.

Oppsummert : Fjerning av MVA fra en gitt terskelverdi var ventet,men måten det gjøres på overrasker på en negativ måte og vitner om utspekulerte motiv som brenner bort offentlige penger.


Rævedilter

At dette bli mykje værre for kjøper ser eg ikkje, dette vil nok selgare ha på plass i god tid før 2023 slik at dette er på plass samtidig du signerer, det kan godt være at butikken håndterer heile saken (slik det er i EU der butikken registrerer bilen på seg, får støtten og så selger bilen; ofte til Norge ....).

Det er ein grunn til at det foreslått refusjonsordning istedet for gradert mva og det er at det langt enklere å håndtere for alle andre enn Ola Nordmann, så eg vil anta dette er foreslått etter innspel fra faginstanser:
Regnskap Norge sitt innspel ser ein her: https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/mva/regnskap-norge-advarer-mot-mva-kaos-pa-elbiler/:
"I merverdiavgiftsloven er utgangspunktet at alle varer og tjenester er momspliktige. Fritak og unntak fra avgiftsplikt er positivt opplistet i loven; eksempelvis elbiler og salg av eiendom.

I merverdiavgiftsloven finnes det ingen hybride løsninger hvor én og samme vare eller tjeneste både er unntatt eller fritatt, og samtidig momspliktig. Det er enten eller.

Det regjeringen har satt som målsetting i Hurdalsplattformen er å innføre en ordning som bryter med disse prinsippene og utfordrer både selgere, kjøpere og myndigheter.

Dersom dette blir vedtatt må myndighetene utvikle nye regler, veilede i bruken av dem og kontrollere at de følges opp. Dette innebærer merbyrder for næringslivet"


geear

Ser ikke helt problemet.. dette var ventet og måtte gjøres på den ene eller andre måten, og uansett ville det medføre ulemper på et eller annet plan.

Har forøvrig brukt Enova sin refusjonsordning flere ganger, og syns den fungerer veldig bra, så det er nok ingen krise om det går den veien, selv om det sikkert blir litt hickups og skaleringsproblemer i starten.

Det tragikomiske i dette er at vi som ha vært tidlig ute nok en gang sitter igjen med jokeren og vil få enda mer redusert verditap (eller til og med økt fortjeneste), som vi har gjort i så mange omganger før, mens de som har tviholt på fossilbilene og hylt og skreket om at elbilene må avgiftslegges, vil være de som kommer tapende ut av dette enda en gang.

Trond.m

#63
Sitat fra: elektro på torsdag 12. mai 2022, klokken 18:57
Hvis det bare skal være kjipere, mindre biler som er så rimelig at det veier opp for det folk flest opplever som ulempene ved elbil, så bremser utviklingen kraftig opp.
Det som er rettferdig med denne ordningen er at alle kan kjøpe den bilen de har lyst på. Noen synes kanskje en id.4 GTX er kjip, men de fleste i Norge mener at det er en fin bil. Til 600.000 har du mye å velge i, og de fleste bør tåle å få en prisøkning på 25.000 som gir en kostnadsøkning på 2500 kr/år + rente med 10 års avskrivning. Til gjengjeld betaler man 0 kr i drivstoffavgift. Du kan også kjøpe en luksus SUV med Bowers & Wilkins anlegg som koster 46.000 mer enn standard stereoanlegg. Men det må du betale mva av, på lik linje med om du kjøpte dette anlegget til hjemmebruk.

Står det av noe sted at man må betale bilen først ink. mva og deretter søke om kontantstøtte ?. Nettselskapene håndterer jo strømstøtte, så da kunne vel bilimpotørene håndtere denne støtteordningen ?

02jan

Helt greit at man nå setter en grense på hvor staten skal være med på å finansiere bilkjøp. Mange kjekke bruksbiler (elbiler) til under 500.
Elborn, e berlingo, mokka, e2008, niro ev, id4, q4, enyaq, xc40 recharge, P2, model 3 osv osv. Dette er biler i kompakt og mellomklasse med plass til 5 personer.

Men du vil ha audi q4 ? Fult mulig å kjøpe den til under 500, ingen menneskerett at samfunnet skal sponse alt ekstrautstyr som HUD, elektriske skinnseter, panoramatak, dyre felger osv.






Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Syklist

Hovedproblemet med ordningen kan nok bli at folk spekulerer i subsidiene og eksporterer elbiler fra Norge

MVA fra 500k eller 600k vil ikke føre til dette.       

Dersom det blir en ordning med subsidier opp til 500k burde det også bli bindingstid på 1år for eier for å unngå spekulasjon og eksport. (Tyskland og Frankrike innførte 6 måneder bindingstid for et par år siden, dette økes til 12 mnd fra 2023.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

hELgenen

Sitat fra: geear på fredag 13. mai 2022, klokken 08:12
Ser ikke helt problemet.. dette var ventet og måtte gjøres på den ene eller andre måten, og uansett ville det medføre ulemper på et eller annet plan.

Har forøvrig brukt Enova sin refusjonsordning flere ganger, og syns den fungerer veldig bra, så det er nok ingen krise om det går den veien, selv om det sikkert blir litt hickups og skaleringsproblemer i starten.


Jeg hater slike ekstra ledd - dersom det betyr at jeg som kunde må gjøre noe aktivt for å få refusjon jeg har krav på.  Har sikkert gått glipp av mye penger gjennom årene på dette - men jeg har selv aldri søkt om å få en eneste krone i refusjon noen steder. Ja - selv i dag ble jeg "frarøvet" 30% rabatt hos REMA fordi jeg ikke har Æ appen - så ser jo det er vanlig med slike grep der en aktivt må gå inn å gjøre noe for å få den rabatten eller refusjonen en kan få - men jeg er av prinsipp mot alt slikt.

Forøvrig ser jeg at regjeringen skal beskytte lånetakere og skal gjøre sitt for at renten ikke skal opp.
Jeg har aldri hatt mer en 1.5 ganger inntekt i lån i hele mitt liv - og alltid vært ekstremt forsiktig med økonomi, men nå har vi altså fått en regjering som skal beskytte disse som i alle år har gitt f..i å ha orden på egen økonomi og heller overlatt den jobben til banken.

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:10
På tide en får en ordning som støtter elbilteknologi i stedet for gjøre luksusbiler for de få veldig billige (i forhold til vanlig beskatning i Norge)!

Ordningen som er foreslått er imidlertid elendig! En burde heller bygget på dagens avgiftsregler for fossilbiler med visse endringer og utvidelser. Altså full moms på det hele. Progressiv CO2-avgift (altså null for elbiler og mindre avgift for hybridbiler). Progressiv vektavgift. CO2-avgift og vektavgift kalles i dag engangsavgift og skal altså beholdes! Det hele utvides med at vekt for batteribiler reduseres med 5 kg per kWh og vektavgiften blir tilsvarende lavere for både el og ladbare hybridbiler. Videre gis kontantstøtte per kWh  batterikapasitet, det vil si 1.600 kr per kWh.

Etter som batterier blir lettere kan faktoren for vekt settes ned (fra 5 kg/kWh) og etter som prisen på batterier går ned kan faktoren for kapasitet settes ned (fra 1.600 kr/kWh). Hva som er utviklingen av vekt og pris for batterier kan ganske objektivt fastsettes.

Med et slikt system vil strukturen være konstant og enkelt tilpasses til de endringer som vil skje på en forutsigbar måte for alle parter. En vil unngå gjentatte og unødvendige diskusjoner om beløpet for momsfritak (i fjor 600.000, i år 500.000) fra år til år og slippe å utvanne momssystemet på en uryddig måte.

Sluttord! Det er fint at vi har hatt dagens system helt til nå. Det har vært generøst og har gjort at Norge har vært verdens testlaboratorum for innfasing av elbiler. Verdens bilprodusenter har hatt enormt læringsutbytte av hva som har skjedd her og har på en mye sikrere måt kunne planlegge sin elbilutvikling ut fra at de ser hva markedet etterspør og se hvordan deres teknologi virker i stor skala. Også at luksusbiler har nytt godt av enorme subsidier uten at disse har så mye med selv elbilteknologien å gjøre, har også vært fint da verden også må vite hvordan teknologien slår ut for slike biler. Men nå er det på tide at vi går ut av utopienes verden med hensyn til fordeler for elbiler (altså uforandret situasjon for elbiler for folk flest, og slutt på subsidiering av luksus).
Hvorfor skal avgifter være vanskelige og inneha flere elementer, som bare øker de byråkratiske kostnadene? Som i mange andre land, så er mva nok, og det eneste som burde vært, utenom vrakpant som sørger for at vrakene blir sendt inn, og en omregistreringsavgift som skal bestrebe å være selvdekkende, fremfor et nytt punkt å dra flere inntekter på.

Man kunne rett og slett benyttet muligheten nå, til å kaste slike ordninger på båten, og erstattet det med en avgift som går på ice-biler, som skal tilsvare avgiftssatsen disse kronglete ordningene påfører bilene, frem til vi oppnår målet om 100% elbilsalg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. mai 2022, klokken 06:14
Oppsummert : Fjerning av MVA fra en gitt terskelverdi var ventet,men måten det gjøres på overrasker på en negativ måte og vitner om utspekulerte motiv som brenner bort offentlige penger.
Dette må du forklare. Hvem er det som har motiv om å brenne offentlige penger?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

dundun

Meldte meg ut av elbilforeninga jeg. Ikke min talsmann lenger.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

elektrolux

Samme gjorde jeg da Elbilforeningen begynte å forherlige nye store elbiler framfor de søte små og aksepterte bompenger på elbil.

Elbilforeningen har heller ikke vært spesielt aktive med å fremme batteribytte i eldre elbiler og ombygging av fossilbiler til elektrisk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Det har alltid vært sånn at "en sterk stat" er et forbilde for AP. Byråkrati jevner ut svingninger i arbeidsledighet, og gir fine tall på kort sikt. Dermed får de sysselsatt mange til å administrere mva-refusjon. Det som irriterer meg litt mer er hvordan det skinner gjennom at Vedum/SP driter i elbiler og andre elektriske kjøretøy. De vil bare jobbe for bondens rettigheter. Det viser jo litt at Vedum selv kjører Amarok Diesel, og sier grunnen er at han synes pickup ser barskere ut....wow....og når journalisten spør hvorfor elsykler har full moms så argumenterer han med at elsykler er som sko....er det mulig....viser at han er en bonde-tamp....her bygger de sykkelveier for milliarder (f.eks. i Stavanger), men mange får ikke råd / ønsker å kjøpe en elsykkel til 25-30.000...ser han ikke at du faktisk kan erstatte bilkjøring med elsykkel? Er det fordi han kommer fra "Bøgda"? OMG...blir så sykt forbanna...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: 02jan på fredag 13. mai 2022, klokken 08:40

Elborn, e berlingo, mokka, e2008, niro ev, id4, q4, enyaq, xc40 recharge, P2, model 3 osv osv. Dette er biler i kompakt og mellomklasse med plass til 5 personer.

Tull. Ingen av disse har fornuftig plass til 5 personer, om det ikke er 3 barn som nettopp har kommet ut av bilstolen. Så skal man ha med bagasje og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 13. mai 2022, klokken 11:00
Sitat fra: 02jan på fredag 13. mai 2022, klokken 08:40

Elborn, e berlingo, mokka, e2008, niro ev, id4, q4, enyaq, xc40 recharge, P2, model 3 osv osv. Dette er biler i kompakt og mellomklasse med plass til 5 personer.

Tull. Ingen av disse har fornuftig plass til 5 personer, om det ikke er 3 barn som nettopp har kommet ut av bilstolen. Så skal man ha med bagasje og.

Id 4 har og sikkert q4 også. De andre er en klasse ned i størrelse innvendig

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. mai 2022, klokken 11:35
Id 4 har og sikkert q4 også. De andre er en klasse ned i størrelse innvendig
De har bedre plass enn de andre, men de er fremdeles 4,5 setere hvor setet i midten bak er mye smalere og ukomfortabelt å sitte i over lang tid.

Synd man i denne klassen biler (ink TMY) ikke kan velge tre like seter bak ala MPVer (ink TMX) og diverse kassebiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA