Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms innføres på alle el. biler

Startet av trondhla, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: cra på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:28
Luksus? Hva avgjør om en bil er luksusbil eller ikke? Prisen? Utstyret? Hvor pent designet er?

Da vi kjøpte Tesla stod det mellom den, eller en ny bil lik den vi hadde (VW Caravelle/Multivan). Caravella kostet vesentlig mer, så heldigvis gikk vi for elbil istedet for luksusbil. Bedre ytelse, nyere teknologi og penere design fikk vi med på kjøpet.  ;)

Nettopp, det er jo dette som har vært suksessoppskriften i Norge. I andre omgang blir disse bilene tilgjengelige på bruktmarkedet. Hvis det bare skal være kjipere, mindre biler som er så rimelig at det veier opp for det folk flest opplever som ulempene ved elbil, så bremser utviklingen kraftig opp.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: filtvet på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:28
Får se det positive i det: Jeg har en tesla 3 LR som stadig stiger i pris.....
LOL. Samme tenkte jeg. Tror jeg beholder den to år til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: dundun på torsdag 12. mai 2022, klokken 15:30
Nei, å øke utskiftningstakten er ikke et godt miljøtiltak.

Forøvrig er jeg helt enig med de som sier at Elbilforeningen driter skikkelig på draget i dag. Makan til krisemaksimering.

Gamle leksa om at produksjonen av en bil er det verste og at Cuba-modellen et ideell. ;) Joda, det er jo noe i det. Men det er jo ikke sånn at fossilbilene elbilene erstatter, skrotes. Den ti år gamle bilen kan erstatte en som er tjue. Flere elbiler er jo uansett hvordan du vrir og vender på det et godt miljøtiltak lokalt, og nyere bilpark er bra mht. trafikksikkerhet. Det er også viktig.

Det at vi bidrar sterkt til å skape et marked for det ny teknologi, selv om vi er et lite land, er også i seg selv et bra miljøtiltak. Å få fart på omstillingen er helt nødvendig.

Jeg synes Elbilforeningen har mange gode poenger i dag. Det å komme på banen med en helt ny, komplisert modell som er dårligere, når de fleste allerede hadde svelget det opprinnelige forslaget, virker svært lite gjennomtenkt. De burde ha helt andre ting å drive med.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:24
Synes argumentasjonen til Elbilforeningen er helt useriøs. Grensen på 600K var varslet før valget, og skulle i utgangspunktet gjelde fra 2022. Så var det snakk om en gradvis nedtrapping av støtten. Av praktiske årsaker var det ikke mulig å gjennomføre det i 2022, og det er vel ikke urimelig å forvente at man da innfører den planlagte avtrappingen fra 2023 med 25.000.
Så du mener en nedtrapping med en stige på 6 år er riktig? Og så er jo det første jafset litt mere enn 25k for litt dyrere biler.

Synes hele ideen om toppgrense er merkelig jeg. Det betyr at jo at de som kjøper de mest forurensende bilene er de som får minst insentiv til å kjøpe elbil.

De er gjerne og de som kjører lengst. Er ikke mange som kjører 50k i året i en e208 e.l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Trond.m på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:24
Synes argumentasjonen til Elbilforeningen er helt useriøs. Grensen på 600K var varslet før valget, og skulle i utgangspunktet gjelde fra 2022. Så var det snakk om en gradvis nedtrapping av støtten. Av praktiske årsaker var det ikke mulig å gjennomføre det i 2022, og det er vel ikke urimelig å forvente at man da innfører den planlagte avtrappingen fra 2023 med 25.000. Dvs at kontantstøtten blir 125.000 mot planlagt 150.000 i 2022.

Nå var det jo ikke kontantstøtte som var planlagt, da.. Og den gradvise nedtrappingen av støtten tar den kraftige prisstigningen seg av. I tillegg til at folk fremover har mye mindre å rutte med enn det som lå til grunn opprinnelig, av mange andre årsaker.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Larsebass

"Senterpartiet kan med glede meddele at et Direktorat for elbil-tilskudd og subsidier vil bli opprettet. Dette skal ha 3000 fast ansatte og lokaliseres i Salten og Stjørdal. Av de 3000 ansatte vil 100 jobbe med kommunikasjon, 200 på kundesenter og 2700 vil være konsulent eller førstekonsulent med nærmere uspesifiserte oppgaver.

Man ser for seg at det i enkelte perioder, pga stor arbeidsbelastning, kan være nødvendig med innleie av opptil 500 konsulenter. Det vil bli utlyst en egen ramme-avtale for dette.

Grunnen til at Salten og Stjørdal velges er da for å få full synergieffekt av de store byggene som Norsk Rotfruktråd og Norsk Supperåd disponerer her.

Norsk Data vil også lage et nytt IT-system for direktoratet."
Tesla X75D.

Trond.m

#51
Sitat fra: Larsebass på torsdag 12. mai 2022, klokken 19:34
"Senterpartiet kan med glede meddele at et Direktorat for elbil-tilskudd og subsidier vil bli opprettet. Dette skal ha 3000 fast ansatte og lokaliseres i Salten og Stjørdal. Av de 3000 ansatte vil 100 jobbe med kommunikasjon, 200 på kundesenter og 2700 vil være konsulent eller førstekonsulent med nærmere uspesifiserte oppgaver.

Man ser for seg at det i enkelte perioder, pga stor arbeidsbelastning, kan være nødvendig med innleie av opptil 500 konsulenter. Det vil bli utlyst en egen ramme-avtale for dette.

Grunnen til at Salten og Stjørdal velges er da for å få full synergieffekt av de store byggene som Norsk Rotfruktråd og Norsk Supperåd disponerer her.

Norsk Data vil også lage et nytt IT-system for direktoratet."
Gratulerer med det latterligste innlegget jeg har sett på lenge, men som humor-innslag er det jo bra 😉
Å beregne et kontantfradrag på 20% med et maksbeløp på 125.000 kan alle med videregående klare.  Håper du har bedre argumenter ?

elektro

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:38
Sitat fra: cra på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:28
Luksus? Hva avgjør om en bil er luksusbil eller ikke? Prisen? Utstyret? Hvor pent designet er?

Da vi kjøpte Tesla stod det mellom den, eller en ny bil lik den vi hadde (VW Caravelle/Multivan). Caravella kostet vesentlig mer, så heldigvis gikk vi for elbil istedet for luksusbil. Bedre ytelse, nyere teknologi og penere design fikk vi med på kjøpet.  ;)

Snart kommer Roll Royce med elbil. Med dagens regler vil prisen gå ned med ca 2 millioner, mens merprisen fra fabrikk for batteri etc er ca 150.000. Hvorfor skal en slik bil støttes med 1,85 million mer enn teknologien koster? Slikt vil jeg betrakte som enorm sløsing med statens midler og enorm subsidiering av de som ikke har behov for det.

I de fleste land er støtteordninger helt motsatt av i Norge, altså en mye sterkere støtte av billige elbiler ved at støtten er fast for alle elbiler med rundt 100.000 kr uavhengig av bilens pris og størrelse på batterier.

Dette regnestykket skjønte jeg ikke, still det gjerne opp for meg. :) Men mye av avgiftene på en RR i dag er jo knyttet til utslipp. Helt rimelig at dette forsvinner dersom den blir utslippsfri. Det er også rimelig at man fremover betaler en del moms på millionbiler. Det er de fleste enige om.

Det er imidlertid ikke sånn at de som kanskje kjøper en RR eller Porsche, eller en dyr Mercedes, BMW eller Audi, for den saks skyld, hadde kjøpt den uansett. Dermed blir regnestykket som stadig fremsettes, om at Staten subsidierer et beløp tilsvarende bortfallet av moms og avgifter på en tilsvarende bensin- eller dieselbil, helt feil.

Da måtte de aller fleste kjøpt en langt billigere, forurensende bil og betalt moms og avgifter på den. Dette beløpet «taper» samfunnet. Eller gjør de det? Hva er koster egentlig forurensning samfunnet? Og hva er verdien av å ligge langt fremme teknologisk.

Og så må jeg jo kommentere andre lands støtteordninger. Det er jo veldig vellykket! ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: dundun på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:21
Det er bare (sutrete) antakelser.
Antagelser ja, men man kan se hva Enova driver med på elvarebiler. https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-kjop-av-elektrisk-varebil/
Så Enova får jobben.

Det er faktisk mer sannsynlig at Sp. oppretter et distriktskontor enn sentrale stillinger.

Jeg vil si at du er den som sutrer fordi planen til Sp er avslørt. Du kan jo heller frivillig betale litt mer til staten hvis det er så viktig for deg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#54
At andre lands støtteordninger ikke er like effektive bør ikke overraske noen. Tyskland gir opp til 9000 Euro til elbiler under 40K. Men fossilbiler har ingen avgift, og derfor blir forskjellen i avgiftsnivå langt mindre enn i Norge. Hvis regjeringen signaliserer at støtten trolig blir lavere i 2024 enn i 2023, så kommer nordmenn til å kjøpe elbil i samme takt som før, samtidig som staten får større inntekter til gode for velferdsstaten.

Blouberg

Dette var vel helt ventet, og er etter min  mening en riktig utvikling.  Enig i at Elbilforeningen fremstår sutrete her..

daktari

Tørr minne om at velferdsstaten hadde nytt godt av en grunnrenteskatt på fiskeoppdrett og trolig, så kunne vanlige folk fått konkurransedyktig pris på elbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#57
Sitat fra: daktari på torsdag 12. mai 2022, klokken 22:15
Tørr minne om at velferdsstaten hadde nytt godt av en grunnrenteskatt på fiskeoppdrett og trolig, så kunne vanlige folk fått konkurransedyktig pris på elbil.
Tør minne om at vi har, og fortsatt vil ha, verdens mest konkurransedyktige priser på elbil for vanlige folk 😉.

elektro

#58
Sitat fra: Trond.m på torsdag 12. mai 2022, klokken 22:43
Sitat fra: daktari på torsdag 12. mai 2022, klokken 22:15
Tørr minne om at velferdsstaten hadde nytt godt av en grunnrenteskatt på fiskeoppdrett og trolig, så kunne vanlige folk fått konkurransedyktig pris på elbil.
Tør minne om at vi har, og fortsatt vil ha, verdens mest konkurransedyktige priser på elbil for vanlige folk 😉.

Har vi det, med det nye forslaget? Det er bare et spørsmål. :) Det handler vel mest om at vi har de dyreste fossilbilene. Muligens bare slått av Danmark.

Og hva er vanlige folk? Er vanlige folk folk som trenger å dra stor tilhenger, har mer enn to barn, og/eller hund/svigermor, og/eller bratt oppkjørsel som krever firehjulstrekk?

Vanlige folk i Oslo-området betaler i alle fall 2-3-4x prisen per kvadratmeter for boligen sammenlignet med vanlige folk andre steder. Nå skal de også betale vesentlig mer i bomringen med elbilen. Renta går opp. Vanlige folk i Sør-Norge betaler 2-3-4x prisen for strøm.. Timingen på det nye forslaget er og blir elendig.

En ting jeg lurer på er om den nye ordningen kommer det mye omtalte smutthullet for firmabiler til livs? Det hadde vært noe! Med drivstoffkort og bombrikke betalt av jobben er det ikke mange insentiver for arbeidsgiver til å velge elbil i alle fall.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ketill Jacobsen

Sitat fra: elektro på torsdag 12. mai 2022, klokken 19:54

Og så må jeg jo kommentere andre lands støtteordninger. Det er jo veldig vellykket! ;)

De er jo veldig vellykkede. Elbilandeler øker veldig i land som Danmark, Sverige, Tyskland, Nederland og UK. Andelene er riktig nok ikke på norsk nivå ennå. Men økningen år for år er slik vi har hatt det (altså bare faseforskøvet).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA