Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms innføres på alle el. biler

Startet av trondhla, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

alda

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

ReneM

#16
Spent om tolkningen. Dersom modellen er likt flere andre lander betyr det at tilskudd gis til bilen som kosten under 500.000. Er du over er det MWA over hele beløpet. Da går en Model Y for eksempel opp fra 600.000 til 750.000.

Satser på en modell der tilskudd gis til alle biler for første 500.000. Da går nevnte eksempel over opp fra 600.000 til 625.000.

Verre for større biler som bikker millionen.

Edit:

Ifølge artikkelen her blir modellen som 'utlandsmodellen'. Da er det vel slutt for alle store elbiler fra 2023.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rE7oVA/reagerer-paa-fjerning-av-momsfritak-paa-elbiler-haaploest-og-uforutsigbart
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

keepitsimple

Forslaget er vel at elbiler for MVA fra første krone, men at du for tilsvarende støtte som MVA opp til 500 000.

Jeg tenker det er fornuftig. Muligens er 500 000 litt lavt i dagens marked, men noe sted må jo staten få inn penger og det er bedre med avgifter enn skatt på inntekt.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

hovik

Kan løses enkelt å greit, tilskudd på bilen på 25% (før moms), maks 125000,-  . Det tilsvarer momsfrihet på intill 500000,-. Som andre nevner, delvis moms er et h..... å innføre da det er et helt nytt konsept.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

ReneM

Jeg tolker Christina Bu sitt innlegg slik at alt over 500.000 får MWA over hele beløpet.

SitatI stedet vil elbiler som koster inntil 500.000 kroner, få et beløp tilsvarende momsen i tilskudd.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

dundun

#20
Fra NRK:

"Endringa betyr ifølgje Finansdepartementets tabell at elbilar som i dag kostar over 1 million kroner utan moms, vil bli 12,5 prosent dyrare. For elbilar som kostar mellom ein halv- og ein million kroner, vil det og bli ei prisauke."

Det vil sånn jeg leser det si:


  • Hele kjøpesummen ilegges full mva på 25%.
  • Man får så et tilskudd på 20% av kjøpesum ink. mva, med et tak på 125.000 kroner (som er 20% av 600.000).
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

ReneM

#21
Jeg er også bekymret for selve omstillingen. Hadde min bil blitt 125.000 kroner dyrere hadde jeg fort vurdert ladbar Hybrid. Det finnes flere med rekkevidde over 100km. Dersom de også skroter bompengeordningen kan jeg kjøre mye for 125.000!

Fra revidert budsjett (https://www.regjeringen.no/contentassets/668b9c6466134513bc790530f475f2d4/no/pdfs/stm202120220002000dddpdfs.pdf):

SitatI stedet for å innføre et «bunnfradrag» i merverdiavgiften, vil regjeringen følge opp
Hurdalsplattformens intensjon ved å foreslå å erstatte dagens merverdiavgiftsfritak med en
tilskuddsordning med et tak. Siden man ikke startet opp utfasingen av fritaket i 2022-
budsjettet, vil regjeringen foreslå å justere ned støtten noe mer enn varslet i
Hurdalsplattformen ved å redusere støttenivået for elbiler som koster over 500 000 kroner.
Det tas sikte på å fastsette tilskuddet til 20 pst. av kjøpsprisen (inkludert merverdiavgift),
begrenset oppad til 125 000 kroner per bil, som tilsvarer et tak for merverdiavgiftsfritaket på
500 000 kroner. Det vil si at omleggingen ikke vil gjøre det dyrere å kjøpe elbiler som i dag
koster inntil 500 000 kroner, mens det vil koste noe mer å kjøpe elbiler som i dag koster over
500 000 kroner. Vanlige elbiler får dermed ikke endret pris20. Tabell 4.1 viser mulig
kostnadsøkning ved omleggingen for elbiler i ulike prisklasser. Det er forutsatt full
overveltning av avgiften i pris. Om avgiftsøkningen ikke veltes fullt ut over i priser kan
kostnadsøkningen bli mindre.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elektrolux

#22
Høres veldig fornuftig ut, og klarer regjeringen å lage en ordning tilsvarende strømstøtten vil ingen måtte legge ut for mva først.

En annen effekt av endringen er at folk nå kommer til velge mer miljøvennlige biler i prisklassen opp til 500 000 kr.
Tenker da at en 1,5T bil med 40 kWt batteri garantert er mer miljøvennlig å bygge enn en 2,5T med 100kWt batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Daniel_0007

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. mai 2022, klokken 11:40
Høres veldig fornuftig ut, og klarer regjeringen å lage en ordning tilsvarende strømstøtten vil ingen måtte legge ut for mva først.

En annen effekt av endringen er at folk nå kommer til velge mer miljøvennlige biler i prisklassen opp til 500 000 kr.
Tenker da at en 1,5T bil med 40 kWt batteri garantert er mer miljøvennlig å bygge enn en 2,5T med 100kWt batteri

Vel skal du bruke bil med mindre batteri til langturer så må man hurtiglade mer som igjen tærer på batteriet, da må det vel være enda mer miljøvennlig med plugin hybrid som har 20-25kwt batteri hvor det daglige kan gjøres elektrisk.
Model 3 2019 LR Rwd

cra

Sitat fra: alda på torsdag 12. mai 2022, klokken 10:08
Varför gå för en sån här ordning som kommer koste masse att administrera? Borde ju vara enklare att ha momsfritak upp till en gitt sum?

Fordi det viktigste er å beholde flest mulig offentlig ansatte.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Daruu

Dette vil vel kunne gjøre elektrisk firmabil mer attraktivt?
2020 VW Eup range

ReneM

Regner med at det også rammer import ganske mye. Selskapene må ta en betydelig risiko ved import.

Det de aller fleste går lett forbi er at det er en subsidiert ordning, altså hele bilen blir 25% dyrere inntil man får pengene tilbake fra staten OG betaler det eventuelt inn på et lån dersom aktuelt.

Bil 1 koster 400.000 NOK. Fra registreringsdato 01.01.2023 koster den 500.000 NOK. For gode renter som kreves 35% egenkapital går egenkapitalkrav opp med 35.000 NOK (fra 140K til 175K).

Person B kjøper en Model Y. Låner i underkant av 750.000 kr (billigste konfigurasjon med vinterdekk og omkostninger er ca. 595.000). Vedkommende får 125.000 tilbake og bruker det på sommerferie til Spania med familien.....  :-X

Dette kommer bare til å by på problemer dersom ting ikke blir avregnet FØR betaling av bilen....
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

OlaM

Tviler på denne ordningen kommer til å koste spesielt mye å administrere, eller være spesielt vanskelig for kjøperne å gjennomføre. Inntil det motsatte er bevist er jeg optimist. Synes også Christina Bu gjør seg litt bort her. Det å ha så aggressiv retorikk mot avgifter hører bedre hjemme hos noen partier som historisk sett ikke er fan av elbiler.

Alle visste at denne dagen kom og ingen løsninger gjør alle fornøyd. Det positive er at dette også vil treffe bunnlinjen til fabrikanter og forhandlere, det kommer til å bli tilpassende prisreduksjoner. Og det skader ikke bruktverdien til bilene som allerede er på veien heller.  ;)
'21 3LR

Ketill Jacobsen

#28
På tide en får en ordning som støtter elbilteknologi i stedet for gjøre luksusbiler for de få veldig billige (i forhold til vanlig beskatning i Norge)!

Ordningen som er foreslått er imidlertid elendig! En burde heller bygget på dagens avgiftsregler for fossilbiler med visse endringer og utvidelser. Altså full moms på det hele. Progressiv CO2-avgift (altså null for elbiler og mindre avgift for hybridbiler). Progressiv vektavgift. CO2-avgift og vektavgift kalles i dag engangsavgift og skal altså beholdes! Det hele utvides med at vekt for batteribiler reduseres med 5 kg per kWh og vektavgiften blir tilsvarende lavere for både el og ladbare hybridbiler. Videre gis kontantstøtte per kWh  batterikapasitet, det vil si 1.600 kr per kWh.

Etter som batterier blir lettere kan faktoren for vekt settes ned (fra 5 kg/kWh) og etter som prisen på batterier går ned kan faktoren for kapasitet settes ned (fra 1.600 kr/kWh). Hva som er utviklingen av vekt og pris for batterier kan ganske objektivt fastsettes.

Med et slikt system vil strukturen være konstant og enkelt tilpasses til de endringer som vil skje på en forutsigbar måte for alle parter. En vil unngå gjentatte og unødvendige diskusjoner om beløpet for momsfritak (i fjor 600.000, i år 500.000) fra år til år og slippe å utvanne momssystemet på en uryddig måte.

Sluttord! Det er fint at vi har hatt dagens system helt til nå. Det har vært generøst og har gjort at Norge har vært verdens testlaboratorum for innfasing av elbiler. Verdens bilprodusenter har hatt enormt læringsutbytte av hva som har skjedd her og har på en mye sikrere måt kunne planlegge sin elbilutvikling ut fra at de ser hva markedet etterspør og se hvordan deres teknologi virker i stor skala. Også at luksusbiler har nytt godt av enorme subsidier uten at disse har så mye med selv elbilteknologien å gjøre, har også vært fint da verden også må vite hvordan teknologien slår ut for slike biler. Men nå er det på tide at vi går ut av utopienes verden med hensyn til fordeler for elbiler (altså uforandret situasjon for elbiler for folk flest, og slutt på subsidiering av luksus).

cra

Luksus? Hva avgjør om en bil er luksusbil eller ikke? Prisen? Utstyret? Hvor pent designet er?

Da vi kjøpte Tesla stod det mellom den, eller en ny bil lik den vi hadde (VW Caravelle/Multivan). Caravella kostet vesentlig mer, så heldigvis gikk vi for elbil istedet for luksusbil. Bedre ytelse, nyere teknologi og penere design fikk vi med på kjøpet.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA