Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms innføres på alle el. biler

Startet av trondhla, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

trondhla

Som forventet ville momsfritaket forsvinne en gang og det ser ut til å være fra 01.01.2023.
https://www.nrk.no/nyheter/fjerner-momsfritak-for-elbiler-_-innforer-tilskuddsordning_-erfarer-nrk-1.15964342

Meeeen en tilskuddsordning innføres for biler med salgspris på inntil 500.000,-. Går det ikke an å innføre trinnvis momssats??

dundun

Synes dette høres helt fornuftig ut.

I praksis blir det jo også en trinnvis mva, om vi antar at mva opp til 500.000 kompenseres 100%.

Kjøper du en bil til 500.000 betaler du da 0% mva, en bil til 600.000 får 25% av 100.000 mva mens en bil til en million får 25% av 500.000 i mva. Altså en progressiv del av totalbeløpet.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

daktari

Løftebrudd fra Sp og Ap altså som sa at grensa skulle være 600.000,-
Klart når bønda skal få 10 mrd så frister det med å ta 25.000,- til fra de som ønsker å bli miljøvennlige. Dette vil jo gå ut over oss som bor i tettbebygget strøk som plages med støy og eksos.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Syns grensa er litt for lav, mye typiske familiebiler ender opp rett under 600k.
Krigen i Ukraina og pandemien har gjort elbiler enda dyrere enn ifjor, helt motsatt av det som egentlig skulle skje, større utvalg skulle føre til lavere pris men ei.
Model 3 2019 LR Rwd

hbeyr

Sitat fra: dundun på torsdag 12. mai 2022, klokken 09:43
Synes dette høres helt fornuftig ut.

I praksis blir det jo også en trinnvis mva, om vi antar at mva opp til 500.000 kompenseres 100%.

Kjøper du en bil til 500.000 betaler du da 0% mva, en bil til 600.000 får 25% av 100.000 mva mens en bil til en million får 25% av 500.000 i mva. Altså en progressiv del av totalbeløpet.

Det er ikke slik jeg leser omtalen av forslaget.
Kjøper du en bil til 600.000 betaler du mva for hele beløpet.
Men så er det en tilskuddsordning som skal gi deg tilbake mva for det under 500.000.

I praksis det samme for totalsummen, men tilskuddsordninger pleier gjerne være fulgt av fotnoter, administrasjonskostnader og forbehold som gjør dem uoversiktlige.

Og det igjen gjør at folk ikke vet hvor i området mellom 625.000 (mva over 500 tusen) og 750.000 (mva hele) når de skal bestille bil - og da vegrer de seg.

dundun

#5
Joa, det er klart at det blir en ekstra runde der man sikkert må legge ut mva for alt, men summen burde bli nær sånn jeg skisserte om ikke Noen klarer å rote det til med masse unntak som du sier.

Det er ryddig å gå over til tilskudd i mine øyne, så får man bedre synliggjort kostnaden ved å støtte elbilsalg sammenliknet med å bruke penga på andre tiltak.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

hELgenen

Om folk først må legge ut og deretter søke om refusjon...vel da er det kroken på døra

edyrli

Høye avgfter på store biler er ikke noe nytt. Men med elbiler så har dette endelig begynt å bedre seg sånn at familier med 4 barn faktisk kan skaffe seg en bil som dekker behovet. Nå er det igjen disse som straffes. Har man behov for minst 6 seter har vi vel bare igjen Equniq 5 og Opel Combo/Peugeot Rifter som havner under 500.000 ink det man trenger av utstyr. Begge disse har begrenset rekkevidde.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

alda

Varför gå för en sån här ordning som kommer koste masse att administrera? Borde ju vara enklare att ha momsfritak upp till en gitt sum?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Mdah

Vi får se hva dette ender med. De har ikke flertall og det skal reforhandles (med SV..) Mener SV, i alle fall tidligere, har ønsket mva fritak opp til 600k.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

THE

For mange vil det nok ikke være aktuelt å kjøpe en elbil til 625000,-, selv om de (kanskje) får tilbake 125000,- etter ei stund. Mange vil nok ikke ta opp ekstra lån for å kjøpe bilen og styre med å få tilbakebetalt mva. og betale inn på lån.

Hele prosessen med bilkjøpet blir mye mer komplisert for kunden. Kostnadene ved å administrere mva. kompensasjonsordningen blir nok også betydelig, så mye av mva.-inntektene på de dyre elbilene forsvinner i byråkratiske administrasjonskostnader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

dundun

#11
Nå maler dere fanden på veggen før vi vet noe mer. Jeg har veldig vanskelig for å se for meg hvordan en løsning som dette skulle påføre noe særlig kostnader pr. transaksjon - iallfall med mindre SV klarer å få fingrene inn i reglene og kommer med inntektsjustering etc.

Det som nok vil skje er at grensen blir stående stille mens bilene blir dyrere sånn at snitt-mva per bil øker over tid. Noe jeg egentlig tenker er greit - det var aldri meningen at "bil" skulle være mva-fritt, og når elbiler står for nesten alle bilsalg er det det som i praksis ville blitt konsekvensen.

Rent teknisk er det også ekstremt dyrt og vanskelig å innføre trinnvis mva - det er veldig mange systemer som håndterer mva (alle regnskapssystem, alle kassasystem, etc.), og disse er gjerne ikke satt opp med mulighet for særlig stor fleksiblitiet i mva-håndteringen.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

MinID

Er det fra årsskiftet de tenker å innføre dette?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Syklist

Subsidieordninger som finnes i andre land som Frankrike og Tyskland har store administrasjonskostnader og fører til både svindel og skjevheter i markedet.

(F.eks bilforhandlere som innkasserere subsidiene for å deretter eksportere elbiler til Norden.)

Gradvis moms fra 500 eller 600k har mer for seg. Og øk vrakpanten kraftig på eldre fossibilbiler for å få dem av veien.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

dundun

#14
Gradvis MVA er rett og slett ikke et eksisterende konsept og vil medføre endringer i stort sett alt av systemer for økonomihåndteringq, inkludert alle regnskapssystem og altinn.

Det vil nok koste veldig mye mer enn å administrere en refusjonsordning, så en refusjonsordning er en pragmatisk løsning med samme utfall.

(Kilde: Har hatt ansvar for utvikling av denne typen systemer).

Man kan selvsagt være uenig i at det er rett å begynne med avgifter på elbil, men om man først skal gjøre det tror jeg dette er eneste gangbare løsning. Så får vi bare håpe selve implementasjonen blir enkel og ubyråkratisk.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA