Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig og kompetent verksted til Leafen - Bergen/Åsane/Arna/Voss? PKK straks

Startet av Sjalabais, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

Sjalabais

Takk for helt utmerkede tips! Jeg rakk jo ikke dette på søndag lel, men har noen dager før PKK der jeg kanskje kan glimte til med dette. Veldig spent på om det er alt som skal til. Bilen står i bratt bakke hos oss og jeg vil tro at vaierne får den bevegelsen de trenger for ikke å sette seg fast. Samtidig har vi allerede de mekaniske slipelydene man typisk får fra håndbrekke når bilen kjøres i revers (men den triller helt fritt for øyeblikket).
2012 Leaf Tekna

Electrix

Det er jo også en mulighet at bremebeleggene er utslitt og må byttes, men verdt å forsøke å stramme først.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kaiat

At parkeringsbremsen lager lyd, er vanskelig å gjøre noe med. Jeg har demontert og smurt opp flere ganger, men ikke pokker om jeg blir kvitt lyden lenge. Men dersom jeg kjører fremover bittelitt før jeg rygger, blir det mindre lyd.

Sjalabais

Jepp, det er også min erfaring. Er ikke det merkelig? Vi rygger rett opp bakken vår fra stillestående, og jeg kan garantere bekymra blikk fra naboene om de får det med seg...
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

Da har jeg endelig fått skrudd på bilen. Det fungerte helt glimrende på høyre side, ferdig etter fem minutter. Verre er det på venstre side. Der er det blitt bedre, men jeg får det ikke helt til. Den holder noe bedre, men i den bratte oppkjørselen vår kjenner jeg at bilen står på ett hjul - utrolig nok funker det for nå. Blir spennende å se om det blir anmerkning på det.
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

Bremseskivene fremme skal skiftes grunna "mer enn 25% rust", noe jeg ikke skjønner - de ser ut som nye, fine og blanke uten riller. Så er det p-bremsen venstre bak, som forventet. Sannsynligvis er det vel vaieren.
2012 Leaf Tekna

Rævedilter

Eg bruker APEX i Samnanger til PKK på Leafen, dei bytter deler eg kjem med om ønskelig og kjenner godt Leaf og spesielt håndbrekk som er DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRRRRRRRRRRRRRLLLLLLLLLLLLLLLIIIIIIIIIIIIIIIIIGGGGGGGGGGGGGGGGGGG på leafen (frustrasjonen er borte nå..)

Sjekke håndbrekk: Trill ned ein grusvei på bremse, da kan ein sjå at dei låser likt.
Eg skifte alt bak i år på min 2014, kalipere, klosser, bremseskiver, håndbrekkdeler, bremsewirer, bremseskjold. 4-5000 i deler, skifa alt sjølv (har bukk)


Sjalabais

Vi endte opp hos Tores Auto i Arna. Jeg tror det ble rundt 5000 kr for p-bremsen. Men det er deilig å ha den i orden igjen, tydelig forskjell nå da den tar skikkelig og på begge sider. Skal huske tipset i Samnanger!
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA